DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Mi okozta Kimi és Hülkenberg balesetét?

E kérdés megválaszolása foglalkoztatja jelenleg az F1-es Force India istálló teljes stábját, ám Otmar Szafnauer műveleti igazgató szerint elgondolkodtató, hogy Kimi Raikkönent is sújtotta hasonló eset.

A 2007-es F1-es világbajnok Ferrarijáról még a 30. F1-es Magyar Nagydíj pénteki első szabadedzésén szakadt le az első vezetőszárny, miközben a finn éppen az egyik kerékvetőn hajtott át vele.

Kimi Raikkönen esete az első szabadedzésen

Ez néhány perccel azután történt, hogy Sergio Perez Force Indiájának – szintén az egyik kerékvetőn haladva – kitört a hátsó felfüggesztése, ami egy hatalmas bukfencet eredményezett. A brit kiscsapat ennek a balesetnek az okát azóta kivizsgálta, és arra jutottak, hogy a felfüggesztés törését a Hungaroring kerékvetői okozták, amelyek nagyobb és főként másmilyen jellegű, magas frekvenciás terhelést fejtenek ki a rajtuk áthaladó versenyautók alkatrészeire.

Mivel pedig Nico Hülkenberg állítja, hogy a vasárnapi versenyen mindenféle előzmények és előjelek nélkül szakadt le a célegyenesben egyik pillanatról a másikra első légterelője, ezért Szafnauer ennél az esetnél is hasonló kiváltó okokra gyanakodik. 

Nico Hülkenberg esete a versenyen

„Jelenleg is vizsgáljuk, hogy mi okozta a szárny letörését, de véleményem szerint ennek is köze van ahhoz a különleges terheléshez, amelyet csak itt, ezen a pályán kapnak a kerékvetőkön áthaladva az autók. Sehol máshol nem tudjuk hasonló terhelés mellett tesztelni az egyes elemeket, csak itt, mivel tényleg teljesen egyedi a pálya ezen a téren. Azt se felejtsük el, hogy a Ferrarinak is volt egy első szárny-leszakadása a hétvégén, sőt, Kimi egy kameratartó elemet is elveszített a versenyen. Ez mind a vibráció eredménye, és azé, hogy hogyan rögzíted az alkatrészeket az autódra” – fejtegeti a Force India szakembere az autosport.com-on.

Mégiscsak feltűnő ugyanakkor, hogy az említett Raikkönenen kívül csak az ő két autójuknak volt ilyen jellegű problémája a hétvégén. Felmerül a kérdés: a pálya hibája ez biztosan, vagy inkább az ő új B-modellüké?



„Az, hogy ők fognak-e változtatni a pályán, vagy nekünk kell hozzáigazítani ehhez az autónkat, részletkérdés, de az biztos, hogy a kettő közül valamelyiknek teljesülnie kell. Ami biztos, hogy mi ezelőtt sehol máshol nem tapasztaltunk hasonlót, és bosszantó volt ezt megélni, mert máskülönben az autónk sokat javult. De nincs baj, nem kérdés, hogy el tudjuk hárítani ezt a problémát, és újra vissza tudunk térni a megbízhatósághoz. A lengőkart már meg is erősítettük, és ugyanezt fogjuk tenni a szárnnyal” – mondta.

Szafnauer végül abba is belement, hogy mi lett volna, ha, ami véleményünk szerint azért sem túl szerencsés, mert közben kissé elfeledkezett arról, hogy éppen Hülkenberg balesete és az emiatt a pályára küldött biztonsági autó is nagyban befolyásolta a verseny további menetét és alakulását. Hogy mást ne mondjunk, az általa példaként felhozott Danyiil Kvjat aligha végzett volna a dobogón, ha nincs Hülkenberg bukása… 

„Az, hogy pont akkor történik ez, amikor nagy dolgokra lenne esélyünk, és emiatt nem tudunk élni a lehetőséggel, az bosszantó. Amikor Nico szárnya leszakadt, Kvjat előtt voltunk. Úgy rémlik, addig a pontig Kvjat egyszer sem volt előttünk a pályán. Hogy magunk mögött tudtuk-e volna tartani őt? Nico szerint talán igen, talán nem. Utálom azt mondani, hogy ott lehettünk volna a dobogón, de valahol ott végeztünk volna Kvjat környékén” – engedte szabadjára kicsit túlzottan is a fantáziáját Szafnauer.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: