DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 6. vasárnap
F1

Exkluzív: Viharos ég a Red Bull (Ring) felett

A Formula.hu helyszínen tartózkodó csapata többek közt Dietrich Mateschitzbe is belefutott az osztrák F1-es pályán, akit jelenleg finoman szólva sem vet szét az öröm. Nagy égés lehet a hazai futamból.

A Red Bull Ringen irigy szem sem találhat hibát, az energiaitalos szervezés tényleg mindenen túltesz az Osztrák Nagydíjon, de a viharfelhők nemcsak a valóságban, az égen, hanem átvitt értelemben is megjelentek az üdítős cég Forma-1-es programja felett. Bár szombatra várták, a nagyfőnök Didi Mateschitz már pénteken befutott a helyszínre, ahol olyan nyüzsgés volt körülötte, mint még korábban soha…

Mateschitz már csütörtökön is intézett egy jól időzített és irányzott csapást, amikor az érdekeltségi körébe tartozó Speedweek című lap hasábjain már nem motorsportbeli jobbkeze, Helmut Marko révén sorozta meg a csapatai küszködéséért felelőssé tett Renault-t, hanem személyesen is. A komment nagy port kavart, ráadásul a nagyobbik gárda, a Red Bull még rá is tette egy lapáttal, amikor az első edzésnap előestéjén bejelentették, hogy Danyiil Kvjat és a kanadai kínszenvedés után új kasztnival is felvértezett Daniel Ricciardo új belső égésű motort kapnak, átlépve ezzel a négy darabos keretet és bevállalva a cseréért járó tíz rajthelyes büntetést is.

mateschitz_spielberg



A paddock népe tudja jól, hogy amit Mateschitz mond, arra érdemes odafigyelni: ennek jegyében természetesen a pálya minden zegzugában arról szóltak a spekulációk, találgatások, hogy mi lehet a vezér következő lépése. Sokan egyenesen gusztustalannak tartják a Renault ellen intézett támadást, felemlegetve azt, hogy a 2010 és 2014 zsinórban nyert vb-címek idején bezzeg nem háborogtak, mások pedig inkább amiatt aggódnak, hogy sokat veszítene a Forma-1, ha az osztrák milliárdos beleunna az egészbe. Biztosat egyelőre nem tudni, az viszont tény, hogy Mateschitz körül annak fényében is indokolatlanul nagy volt a sürgölődés, hogy a futam történetesen a saját házi cirkusza, ahol mindenki megpróbál a kedvében járni. Csak kevesen tudhatják, hogy mi zajlott a nagy folyamán az Energy Station legfelső, lezárt szintjén, ahol egymást érték a Red Bull gurujához érkező tárgyalópartnerek: egyikük Gerhard Berger, aki jelenleg sehol, semmilyen tisztséget nem tölt be, viszont mindvégig Mateschitz udvartartásában maradt, amit akár árulkodó jelnek is lehet tekinteni. Talán a sportágat versenyzőként és szakvezetőként is megjárt honfitársnak is jut szerep a kríziskezelésben?

A Red Bull krízis biztosan jó darabig témát szolgáltat majd, lesz min rágódni, de lassan érdemes odafigyelni arra is, hogy mi történik az aszfaltcsíkon. A nyitónapi tréningek a szokásosnál mozgalmasabbak eseménydúsabbak voltak, ráadásul a jelek szerint a tavalyi évhez hasonlóan itt ismét mutatkozik némi sansz arra, hogy lehet esély a Mercedesek ellen. Persze nem mindenkinek: tavaly Felipe Massa révén a Williams pörkölt oda a csillagosoknak, elhappolva a pole pozíciót, most pedig úgy tűnik, hogy tiszta körülmények mellett a Ferrari pályázhat ilyesmire.

Bár a délelőtti másfél órás gyakorláson a csillagosok zártak az élen Nico Rosberg vezérletével, délután már a vörösök zászlóvivője, Sebastian Vettel volt a legjobb, akinek lelkesedését az sem törte meg, hogy a nap folyamán két komoly problémával is szembesült: a délelőtti edzésen mindössze 4 kört tudott megtenni, délután pedig azután jelentkezett egy szenzorhiba a váltójánál, hogy megfutotta a leggyorsabb kört. „A tempónk összességében véve jó, sok információt is gyűjtöttünk és tudjuk, hogy versenyképes a kocsink. Meglátjuk, hogy holnap mi történik, de gondoskodnunk kell arról, hogy minél közelebb maradjunk a Mercedesekhez. Érdekes és izgalmas lesz a holnapi időmérő edzés” – adott hangot optimizmusának a négyszeres világbajnok.

pf_rb

A nap rejtélye a Williams-páros, amely gyaníthatóan nem kívánta felfedni a lapjait, azért maradtak a mezőny hátsó régiójában, és ezt a teóriát erősíti az is, hogy Bottas és Massa nem győztek áradozni a hosszú etapos teljesítményről. A meglepetésről Pastor Maldonado gondoskodott: a Lotusnál előzetesen is bíztak abban, hogy a pálya karakterisztikája fekszik majd az E23 Hybridnek, a venezuelai pedig a 4. helyezéssel igazolta ezt, s bár jól muzsikált Romain Grosjean is, aki a 7. helyen zárt, kérdéses, hogy tudja-e tartani a tempót az enstone-i brigád a folytatásban is.

A nap kudarca különdíj biztosan a McLaren-Hondáé – már megint. Fernando Alonso alatt az újításokkal „felvértezett” MP4-30-as döglődött: előbb egy elektronikai, később egy váltóhiba miatt állt meg, később más gondok is jelentkeztek, így a spanyol nem tudott érdemi információkat gyűjteni az új aero-csomagról. Button nem kapta meg az új csomagot, de neki is voltak gondjai bőven, így egyre többen hajlanak arra, hogy a Honda-konszern elnök-vezérigazgatójának erre a hétvégére beharangozott vizitje súlyos következményekkel is járhat. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: