DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Költséglimit és szabad fejlesztés - Itt a gyógyír az F1 bajaira?

Ismét hallatta a hangját Max Mosley, az FIA korábbi elnöke, aki egy régi javaslatát új, vonzó köntösbe bújtatva szeretne megoldást találni az F1 pénzügyi fenntarthatóságára.

Mosley már elnökként is éveken át kardoskodott a költségcsökkentés mellett, amibe a csapatok mindig is csak részben akartak belemenni, s az önmaguk által korlátozott, szóbeli megegyezésen alapuló megszorítások nem is minden esetben váltak be. A ma már 75 éves Mosley az előző évtizedben is próbált az istállóknál a költségsapka lehetőségével kopogtatni, és elméleti szinten már akkor is felmerült olyan opció, hogy aki belemenne az alaposan lekorlátozott kiadásokba, az cserébe nagyobb szabadságot kapna az autó fejlesztésének egyes területein.

mosley



Az egykori vezető most megint előállt a költségsapka ötletével, ami javaslata szerint ismét választható opció lenne, ám cserébe szinte teljes fejlesztési szabadságot kapnának a csapatok, akiknek a tervezés során csak a biztonsági előírásoknak és az autó kiterjedésére vonatkozó határoknak kellene eleget tenniük. Mosley-nak persze már nincs meg a hatásköre ahhoz, hogy ezt az ügyet hivatalosan is előterjessze a csapatok számára, viszont felhívta a Stratégiai Csoport tagjainak figyelmét, hogy ha élhetővé akarják tenni a sportot, tárgyalják meg javaslatát a következő, májusi ülésük során.  

„Könnyen el tudom képzelni, hogy nagyon hamar minden csapat csatlakozna a költségsapkások táborába” - mondta Mosley az Auto Motor und Sportnak nyilatkozva. „Felismernék ugyanis, hogy 100 millió dollárból is nagyszerű versenyeket, ráadásul technikailag előrehaladott autókat lehetne létrehozni.”

Az F1 szereplői között eközben továbbra is eltérnek a vélemények azt illetően, hogy milyen intézkedések tehetnék olcsóbbá és látványosabbá a versenyzést. Szó van az 1000 lóerős motorok 2017-es érkezéséről, ám ennek jegyében többen is újabb költségnövekedéstől tartanak. Felmerült annak lehetősége is, hogy a V6-os turbók mellett a „régi” V8-as erőforrások is használhatóak legyenek, míg mások szerint egyszerűen a rajongókat kellene megkérdezni arról, hogy mit is szeretnének. Ám a folyamat még csak eddig a fázisig sem jutott el egyelőre.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: