DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

A dinoszauruszokról vitáznak a csapatok

Pár hete a Force India vezetőségétől olyan vélemény érkezett, miszerint be kellene tiltani az F1-ben az „elavult” szélcsatornák használatát. A rivális technikai vezetők szerint sületlenségeket beszél a csapat.

Bob Fernley, a Force India helyettes csapatvezetője jelentette ki az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén, hogy a költségek visszaszorítása érdekében célszerű lenne teljes egészében megszabadulni a szélcsatornák használatától, és az aerodinamikai fejlesztéseket 100%-ban a számítógépes CFD technológiával végezni. Ezen álláspontjával támogatta Christian Horner korábban kifejezett véleményét, ám úgy tűnik, ezzel együtt is csak ketten vannak a mezőnyben, akik készek lennének ilyen drasztikus lépésre.

Dppi_00114010_308



A Williams és a Ferrari elismert technikai igazgatói szerint is butaság lenne száműzni a fejlesztések egyik legfőbb segédeszközét. A grove-iaknál tevékenykedő Pat Symonds például nem is érti, miért nevezik azokat a Force Indiánál elavultaknak.

„Ez egy egyértelműen nevetséges és provokatív kijelentés volt. A szélcsatornáink semmiképpen sem hasonlíthatóak dinoszauruszokhoz. Attól, hogy a technológia már egy ideje jelen van, még nem nevezhetjük az ősi hüllőkkel egy lapon” - élt érdekes hasonlattal Symonds. „Az autók is elég régóta léteznek. Akkor az autók is dinoszauruszok? Talán Bobnak át kellene jönnie hozzánk, hogy meglássa, hogyan is néz ki egy normális szélcsatorna, és hogy milyen előrehaladott technológiával is rendelkezik.”

A Ferrari részéről James Allison is hasonló álláspontot képvisel, és komoly érveket is felsorakoztatott a szélcsatornák szükségessége mellett: „Ha bárki is benézne valamelyikünk csapatába, nem tudom elképzelni, hogy az aerodinamikai részlegünket ne tartaná jövőbemutatónak. Minden mérce szerint lenyűgöző, hogy milyen technikákat fejlesztünk ki a szélcsatorna és a CFD technológia segítségével.”

„Igyekszünk a technikára szánt költségvetésünket a lehető leghatékonyabban a köridőben látható eredményekre fordítani. Az aerodinamika hatalmas mértékben járul hozzá az autó teljesítményéhez, és a pénzek felhasználásakor biztosra kell mennünk azt illetően, hogy eredményeket szállítsunk a befektetőink és a csapat számára. Jelenleg nem sok olyan mérnököt találnánk a világban, akik azt javasolnák, hogy a munkánkat csupán a CFD használatával végezzük. Az túl nagy hibalehetőséget hordoz magában, és szükség van a szélcsatornára, hogy azáltal kicsit még kapcsolódjunk a valósághoz.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: