DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Készül az F1-háború – az Unió is beszállhat

Német lapértesülések szerint az Európai Unió is foglalkozhat a Formula-1-ben kialakult helyzettel, hiszen a bevételek egyenlőtlen elosztása és a sajátos döntéshozatal ellenkezik a versenyjoggal.

A talán legmagasabban jegyzett német motorsporttal foglalkozó lap, az Auto Motor und Sport arra figyelmeztetett, hogy hamarosan polgárháború robbanhat ki a Formula-1-ben, a kisebb csapatok lehetetlen helyzete miatt: két istálló már csődbement, három másik pedig anyagi gondokkal küzd. A Lotus, a Sauber és a Force India persze szeretne javítani saját helyzetén, ám egyelőre úgy tűnik, hogy nem nagyon közelednek az álláspontok egymáshoz.

perez_sing_d



A lap tudósítója, Michael Schmidt szerint a csapatok letettek a bojkott eszközéről, melyet nem éretnek helyénvalónak, s inkább más szempontból közelítik meg a problémát: egyáltalán legális-e a Formula-1-ben uralkodó döntéshozatali rendszer, illetve a bevételek elosztása? Úgy vélik ugyanis, hogy az, hogy a Ferrari és a Red Bull jelentősen több bevételt kap a többieknél, ellenkezik az Európai Unió versenyjogával.

Ross Brawn korábbi csapatfőnök így nyilatkozott a két istálló által kapott bónuszösszegről: „Bernie úgy gondolta, hogy a csapatok szövetsége, a FOTA valódi fenyegetést jelenthet a számára, és muszáj volt megszüntetnie azt a kockázatot, hogy elszakadva létrehoznak egy új sorozatot. A Ferrarit és a Red Bullt azzal az ígérettel húzta ki, hogy extra bónuszt fizet nekik” – mondta Brawn az eljárásról, amit Max Mosley FIA-elnök meglehetősen igazságtalannak tart: „Ha a nagycsapatok több pénzt kapnak, az épp olyan, mintha nagyobb motorokat használhatnának.”

mosley3

Emellett a döntéshozást is igen igazságtalannak tartják, hiszen a kiscsapatokat egyszerűen kizárták a Stratégiai Csoportból, a Ferrari pedig egy egyedi vétójoggal is rendelkezik. Az AMuS szerint ez is a vizsgálat alapját képezheti, az Európai Bizottság ugyanis a fokozódó helyzetnek és az egyre nagyobb sajtóvisszhangnak köszönhetően a szokottnál nagyobb figyelmet fordít a Formula-1-re.

Max Mosley egyébként egy „egyszerű” programot vázolt fel, amit a Formula-1-nek követnie kellene a válságkezeléshez: az egyenlőtlen bevételek újraelosztása, a költségek csökkentése, a szabályok egyszerűsítése.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: