DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 8. kedd
F1

Új fejezet íródik a Formula-1 történetében

A hétvégén a F1 történetének újabb fejezetéhez érkezik, amikor az első Orosz Nagydíjra, a Sochi Autodromra látogat el a mezőny. Az 5853 méter hosszú pálya a Fekete-tenger mellett található és azon létesítmények között kanyarog, amelyet eredetileg a 2014-es Téli Olimpiára építettek.

Annak ellenére, hogy már 1983-ban felmerült egy Orosz Nagydíj megszervezése, a Sochi Autodrom az első Formula-1 számára épített létesítmény az országban. A pálya építése 2010 októberében kapott zöld utat - a 18 kanyarból álló vonalvezetés, amelyet Hermann Tilke tervezett, a 2014-es naptárban a harmadik leghosszabb.

A valódi építkezés 2011-ben kezdődött, de az utolsó simításokat csak a 22. Téli Olimpia 2014-es februári zárása után tudták elvégezni. Az utolsó réteg aszfaltot 70 nappal a futam előtt terítették le és a pályát hivatalosan szeptember végén nyitották meg.

A vonalvezetés utcai pályára hasonlít, de érdekes keveréke az állandó és az átmeneti részeknek. A paddock és a boxutca körüli létesítmények végleges használatra épültek meg, eredetileg a Téli Olimpiára, míg a pálya maga csak átmeneti jellegű. A vonalvezetést falak övezik, a bukótér kicsi és a pilóták hibáit keményen bünteti a pálya.

Azonban a két egyenes miatt - amelyből a leghosszabb 650 méter - magasabb sebességet lehet elérni, mint a naptárban szereplő néhány állandó pályán. A szimulációk alapján a McLaren úgy érzi, 215 kilométer/óra körül lesz az átlagsebesség, amely azonos a melbourne-i Albert Parkkal és gyorsabb, mint Monaco, Montreal és Szingapúr.

 




A 18 kanyarból álló vonalvezetés számos Tilke jellegzetességet tartalmaz. A két leghosszabb egyenest lassú kanyarok zárják, ezzel segítve az előzést és a többszörös csúcsponti balos a kör elején az isztambuli nyolcas kanyarra emlékeztet - habár a bemeneti sebessége alacsonyabb.

Az aszfalt egészen durva, mert egy különleges polimer réteget tartalmaz, amely extra tapadást biztosít, de mivel a lassú kanyarok a meghatározók, ezért a Pirelli relatíve lágy keverékeket választott a versenyre. A lágy és közepes keverék legutóbb a Belga Nagydíjon volt használatban és ez a két abroncs a pilótáknak sok mechanikai tapadást biztosít.

"Mindig érdekes új pályákra látogatni - érdekes kimenni és a pálya vonalait felfedezni, a kerékvetőket, a bukótereket, a pálya dőlését - minden olyan dolgot, amelyet csak akkor tudsz felmérni, amikor a helyszínen vagy és először nézed meg a pályát" - közölte Jenson Button. "Ez lesz csütörtökön elsődleges feladatom. Abból amit láttam, a pálya Valencia és Korea keveréke - néhány hosszú, gyors egyenessel, amelyet betonfalak határolnak és magas korlátok, valamint van néhány közepes sebességű kanyar, ahol az autó képességeit teszik próbára. Az új helyszínek esetében akkor lehet csak a lehetőségeket kihasználni, ha első alkalommal a pályán vagy. Nem veszítettem semmit az új pályák iránti elkötelezettségből, szeretném már, ha péntek délelőtt lenne és megismerhetném a helyszínt."


"A vonalvezetés kissé Abu Dhabira hasonlít - a görbülő egyeneseknél, a szűk kanyaroknál nagyon pontosnak kell lenni, amely sokat kíván az autótól" - tette hozzá Magnussen. "A Yas Marinához hasonlóan padlógázas hely lesz. Nehéz megmondani, hol lehet előzni - nincsenek különösebben nagy féktávok, vagy lehetőségek, ahol az autó mellé be tudsz bújni. A 11-es kanyar, amely a hátsó egyenes végi jobbos, talán a legjobb lehetőség A 13-as kanyar is lehetőség lehet. Egy új pálya mindig érdekes teszt. Újoncként várom, hogy összehasonlíthassam magam a többi pilótával többé-kevésbé hasonló helyzetben. Érdekes hétvége lehet."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: