Ezúttal egy kivételes szezont választottam példa gyanánt. 1996 azért volt különleges a Formula-1-ben, mert több csapat vagy motort, vagy konstruktőrt, vagy meghatározó versenyzőt cserélt. Az első versenyek előtt a depóban a bizonytalansági faktor rekordmagasságban járt. Még a fogadóirodák is igen óvatosan jelölték meg az oddsokat.
Damon Hill maradt eredeti helyén, az akkoriban nagyon ütőképes Williams-Renault első számú versenyzőjeként, ezért ő volt a fő esélyes, még akkor is, ha veszedelmes ellenfelet kapott új csapattársa (Gilles Villeneuve fia) Jacques Villeneuve személyében.
A Ferrari teljes vérfrissítést hajtott végre, V10-es motorral neveztek, az adu ásznak szánt Michael Schumacher és a Jordantól kiemelt Irvine párosával - a Benetton pedig kiváló "csereügyletet" bonyolított eközben: Schumacherért elkérte, leigazolta Alesit és Bergert.
Meglepő, hogy csapatuk teljesítményéhez mérten a középosztálybeli, pontosabban a középmezőnybeli gázpedálbrigantik (versenyzők) mutatták a legnagyobb fejlődést. A francia Olivier Panis összteljesítményén hatalmasat lendített a monacói Formula-1-es Jackpot, azaz a váratlan futamgyőzelem. Mika Hakkinen 11 alkalommal süvített át a kockás zászló alatt a top hat között, tehát vb-ponttal gazdagodva, ami aláhúzta a kiegyensúlyozott szereplés jutalmát: a vártnál (pontosabban az elvárhatónál) nagyobb összetettbeli sikert.
Honfitársa, Mika Salo a már évek óta a csődeljárás szélén álló Tyrrellben kiválóan használta ki az ellenfelek balszerencséjét, és háromszor lett pontszerző egy arra teljesen alkalmatlan járművel. Ennek is köszönhette, hogy a legjobb három közé került.
Az élcsapatok közül a Ferrarinál volt a legerősebb kontraszt a két versenyző között. Michael Schumacher néhány kiábrándító műszaki hiba mellett három győzelmet harcolt ki, így csapata előrelépett a második legjobb együttessé. Eközben Eddie Irvine csak arra hivatkozhatott, hogy alig tesztelhette a vörös uborkának csúfolt versenyautót. összetettbeli tizedik helyezése jócskán alulmúlta a belé vetett bizalmat.
1996 |
Csapat |
"elvárható" |
Hivatalos |
különbség | |
Panis | Ligier | 6 | 11 | 9 | -2 |
Hakkinen | McLaren | 4 | 7 | 5 | -2 |
Salo | Tyrrell | 8 | 15 | 13 | -2 |
Alesi | Benetton | 3 | 5 | 4 | -1 |
Barrichello | Jordan | 5 | 9 | 8 | -1 |
Frentzen | Sauber | 7 | 13 | 12 | -1 |
Verstappen | Footwork | 9 | 17 | 16 | -1 |
D. Hill | Williams | 1 | 1 | 1 | 0 |
M. Schumacher | Ferrari | 2 | 3 | 3 | 0 |
Coulthard | McLaren | 4 | 7 | 7 | 0 |
J. Villeneuve | Williams | 1 | 1 | 2 | 1 |
Berger | Benetton | 3 | 5 | 6 | 1 |
Herbert | Sauber | 7 | 13 | 14 | 1 |
Brundle | Jordan | 5 | 9 | 11 | 2 |
Diniz | Ligier | 6 | 11 | 15 | 4 |
Irvine | Ferrari | 2 | 3 | 10 | 7 |