DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Tes(z)tközelből - Helyszíni beszámoló Jerezből

Jerez de la Frontera és Andalúzia híres a csodaszép lovairól, de ez a hét most mégsem róluk, hanem a lóerőkről és a Forma-1-ről fog szólni Dél-Spanyolországban.

Tegnap már a repülőtéren hemzsegtek a Forma-1-es rajongók, csapattagok, ráadásul Kamui Kobayashi, a Caterham pilótája is éppen akkor lépett ki a terminál épületéből, amikor én is megérkeztem. Később egy étteremben összetalálkozunk vele és Keke Rosberggel is - a félreértések elkerülése végett: nem együtt ültek...

A városban melegebb volt, mint amire az időjárás előrejelzések alapján számítottunk, és reménykedtünk, hogy eső sem mossa el a másnapi tesztet. Végül nem is a csapadék okozta a legnagyobb csalódást az első napon, hanem az, hogy az autókat nem nagyon láthattuk a pályán. Számítottunk ugyan valami hasonlóra, de minden várakozásunkat alulmúlta, hogy az összes megtett körök száma csak 93 lett. Egy átlagos tesztnapon ennyit egy autó fut, nem az összes együtt. Ma reggel francia kolléganőmmel - magunk mögött hagyva a fűtés nélküli hideg spanyol apartman emlékét - nagy lelkesedéssel érkeztünk a pályára. Még csak világosodott, amikor a tömeg már gyülekezni kezdett a Mercedes garázsa előtt, a hivatalos bemutatóra várva. A "tömeg" szó használata egyáltalán nem túlzás ebben az esetben, hiszen valóban rengetegen zsúfolódtak össze a helyszínen. A Mercedes után pár perccel a Red Bull és a Force India is megmutatta magát, ezért a tömeg ide-oda rohant - vagy inkább hömpölygött - a bokszutcában. Ami a látottakat illeti: szerintem a három mai bemutatott autó közül a Force India orrszerkezete sikerült a legextrémebbre. Nem mennék bele hasonlítgatásokba, mindenki maga döntse el, melyikről mi jut az eszébe. Ehelyett legyen elég annyi, amit Vettel ma délután nyilatkozott: "Némelyik idei autó úgy néz ki, mint egy porszívó". A reggeli listában a Caterham is szerepelt, ám amikor Kobayashi a többi csapat bemutatóit nézegette amolyan "félcivilben", már biztossá vált, hogy a zöld autós team bemutatója egyelőre elmarad. Amikor megkérdeztem a japán pilótát, hogy mikorra tervezik az eseményt, csak annyit mondott, "nem tudom". Késő délután végül pályára gurult a kocsijuk, hogy egy újabb érdekes autót és orrot láthassunk.

Végül lassan elérkezett a 9 óra, amikor a bokszutca feletti médiaközpont munkatársai egy emberként az üvegfalra "tapadtak" és füleltek. Mindenki az új motorok hangjára volt kíváncsi. A Mercedes hamarosan be is mutatta élesben, milyen az új erőforrás. A V6-osok süvítése elsőre olyan, mint egy "végét járó" V8-as, sok szakember jutott erre a következtetésre. Vitatkozni lehet a dolgon, de az biztos, hogy még szokni kell. Ám akár elfogadjuk, akár nem, hamarosan ez lesz az F1 hivatalos hangja - barátkozzunk meg a gondolattal.



A pályát nem lepték el az autók, így egy kis szusszanásnyi idő maradt a 10:30-as Red Bull interjúsorozat előtt, amelynek már csak a végighallgatásához is Red Bull energiaital kellett egyeseknek. Két órát töltöttünk a túlzsúfolt motorhome-ban, meghallgattuk Adrian Newey-t, Christian Hornert, Daniel Ricciardót, és végül a négyszeres világbajnok Sebastian Vettelt is. A hangosítást úgy oldották meg, hogy az összegyűltek fele nem hallotta se a kérdéseket, se a választ, de talán mindenkinek nagyobb esélye lett volna a beszélgetés követésére, ha nem vendégek, rajongók és gyerekek foglalták volna el a helyszínen a főbb helyeket"

A szünetben beszélgettem pár percet Köbli Lajossal, a Red Bull csapat szakácsával, aki elújságolta, hogy négy új magyar lány is dolgozik a világbajnok alakulat és a STR háza táján. Az egyikükkel találkoztam is, és a többieket is szeretném megismerni. Egyelőre ők és kollégáik tűntek a paddock legszorgosabb dolgozóinak, a garázsokban dolgozó szerelők és mérnökök mellett. Forma-1-es autót ugyanis csak elvétve lehetett hallani és látni a pályán, így a bokszutca is kihalt volt.

Visszatérve a Red Bull interjúkra, Christian Horner azt hangsúlyozta leginkább, hogy mennyire rossz az időzítése az idei, és eddigi szinte legösszetettebb szabályváltoztatásoknak. A csapatnak komoly erőfeszítés az új motor, a karosszéria és a rendszer beállítása illetve összehangolása, ezért nem csoda, hogy alig látni autót ma a pályán. Aki pedig kimerészkedik, műszaki hiba miatt hamarosan meg is áll. Megítélése szerint ezen a négy napon nem fogunk megbízhatósági tesztet látni, vagyis a hosszú etapokat a bahreini tesztre tartogatják a csapatok.

Ricciardo széles mosollyal beszélt az újságíróknak arról, hogy már alig várja, hogy vezethesse a Red Bull autóját csütörtökön. Új a csapat, teljesen új az autó, így lassan, lépésről-lépésre szeretne haladni és fejlődni, tanulni Vetteltől és az istállótól is. Az ausztrálon látszott, hogy tudja hol a "helye", szimpatikus nyilatkozatokat adott.

Az új csapattárs után Vettel is elmondta, hogy teljesen más lesz az autó, a tapadás, ám nem tudnak előre semmi pontosat mondani. A szimulátor adhat ugyan valami kapaszkodót, de biztosat csak a 3-4. futam után nyilatkozhatnak az idei esélyekről. A világbajnokot a gyermekéről kérdezték, de azt mondta, ez privát dolog, ő most dolgozni van itt, így csak arról kérdezzék. Kiderült: a német sztár a motorokkal kapcsolatban a V8-ast preferálja, de jobban szerette volna, ha a V10-esekre váltanak.

Később Nico Rosberg is valóról beszélt: őt az idei motorok a 80-as évek videofelvételeire emlékeztetik, és már most nagyon hiányzik neki a tavalyi motorok hangja. Lewis Hamilton csalódott volt, hogy a 18. körben összetörte az autót. Így is azok közé tartozott azonban, akik ma a legtöbb kört tették meg. Kimi Raikkonen vezette a legtöbbet a mai napon (31 kör), és a teszt befejezése előtt fél órával Vettel is kimerészkedett a jerezi aszfaltra. 3 kört tett meg, a teszt végénél pedig a tűzoltóknak is dolguk volt a garázsban. Az égett szagot lehetett érezni még később is a levegőben.

A teszt után a Ferrari motorhome-ban a finn nyilatkozott. Szokás szerint nehezen lehetett megérteni - még a mikrofon sem nyújtott nagy segítséget. Lazán rágózva ült be a székbe, és ugyanúgy megmondta a tutit: a szabályok a szabályok, azért vannak, hogy betartsuk őket és ne vitatkozzunk róluk. A csapat pedig nem új számára (micsoda kérdés különben is...), hanem ismeri, úgyhogy az első tesztnap számára semmiben sem különbözik a többi első munkanaptól. Mára ugyan többet szerettek volna teljesíteni, de időbe telik, amíg minden apró részlet összeáll. A hideg idő miatt az autó tapadására panaszkodott, de egészségileg rendben van, a háta sem fájt ma, és holnap újult erővel folytatják a munkát, sőt addigra talán a McLaren és a Marussia is megérkezik...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: