DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

Challengers: Az F1 Esports magyar kihívói

Négy magyar e-versenyző is szerepelt az F1 Esports Challengers 2022-es szezonjában. Szelle Kristóf a bravúros harmadik helyen végzett a pontozásban. Interjúk a magyar indulókkal és versenymérnökeikkel.

Csütörtökön befejeződött az F1 Esports Series – Challengers 2022 három hónapos szériája. Minden idők legerősebb mezőnye állt rajthoz idén, hogy megküzdjenek a top 6-ba jutásért. A bejutott versenyzők júliusban részt vesznek az angliai Pro Exhibition eseményen, ahol az F1 csapatok eldöntik, hogy kit szerződtetnek és biztosítanak ülést az őszi F1 Pro Series világbajnokságon. A FuturEsportS F1 Team négy pilótája jutott be tavaly a versenysorozatba, valamint Boda Zoltán tartalékos státuszt szerzett. Bial Zsolt a tanulmányai miatt nem tudta vállalni a felkészülést és menet közben átadta helyét Boda Zoltánnak, aki így a tartalékosból full-time driver lett.

A 12 futamból álló F1 Esports Challengerst összetettben Tomek Poradzisz nyerte, mögötte Piotr Stachulec lett a második, Szelle Kristóf pedig egy konzisztens versenyzéssel a harmadik helyen végzett, így bejutott a júliusi Pro Exhibition eseményre.



 

Szelle Kristófot kérdeztük a verseny után:

Gratulálunk Kristóf a 3. helyezéshez! Milyen célokkal indultál a Challengersben?

Kristóf: Köszönöm szépen. Tavaly januárban, amikor elkezdtem F1-ben versenyezni, még álmomban sem gondoltam volna, hogy egy év múlva már a Challengers mezőnyének tagja leszek. Az indulási jogot a Hungaroringen szereztem meg tavaly novemberben, és mivel csak 16 évet betöltött személy regisztrálhatott, mindössze két napon múlt, hogy én is bekerülhettem. Nagyon örültem és alig vártam a szezon kezdetét. Az első eventre elképesztően sokat gyakoroltam, és nagyon izgultam, hiszen nagy volt a tét. A top 6 volt a legfőbb célom, hiszen a legjobb hat pilótának van esélye egy ülésre az őszi Pro Championshipen, ami végül sikerült is.

Melyik eventre vagy a legbüszkébb?

Kristóf: A második eventemre, ahol sikerült egy első és egy harmadik helyet megszerezni, ami nagyon sok pontot eredményezett. A szezon második felében inkább biztonsági versenyző voltam, ami a tempómon is meglátszott. Örülök, hogy az utolsó futamot egy negyedik hellyel tudtam zárni.

Melyik eventet törölnéd ki a legszívesebben?

Kristóf: Legszívesebben a negyedik eventet, ahol nagyon sok potenciál volt egy erős pontszerzésre, de sajnos önhibámból nem sikerült szereznem annyit, amennyit szerettem volna.  

Milyen összetevőkből áll a siker? Mi az, ami meglátásod szerint eljuttat/eljuttatott erre a szintre?

Kristóf: Leginkább a szenvedély, hiszen imádok versenyezni, imádom a Forma-1-et és ez elengedhetetlen volt. Viszont egy bizonyos szint felett, amikor az iskola mellett már napi három-négy órát kell gyakorolni, akkor kell igazán a kitartás. Emellett kell még egy kis tehetség és higgadtság a versenyeken, hiszen a nyomás mindig nagy volt rajtam.

Mi a következő cél?

Kristóf: Nem titkolt célom, hogy ősszel indulni szeretnék a Pro Championship mezőnyében. Júliusban irány Anglia, ahol a Pro Exhibition eseményen kiderül, hogy a vágyam teljesül-e. Köszönöm a FuturEsportS csapatának és vezetőségének a támogatást! Nélkülük nem tartanék itt. Külön köszönöm Timbusz Zsoltnak, aki végig segítette a felkészülésemet és a versenyzésemet!

További sok sikert kívánunk és reméljük, hogy ősszel neked is szurkolhatunk Bereznay Dani és Sipos Patrik mellett.

Timbusz Zsoltot, Szelle Kristóf versenymérnökét kérdeztük:

Hogy értékeled az elért eredményeteket Kristóffal?

Zsolt: A mezőnyt elnézve és a végső helyezést tekintve szerintem a maximumot értük el. Versenyeken belül volt, ahol jobb eredményt szerettünk volna elérni és olyan is volt, ahol túlszárnyaltuk a kitűzött célt.

Van olyan, amit utólag másképp csinálnál?

Zsolt: Utólag könnyebb okosnak lenni, de mivel Bahreinben a 10. helyről indultunk és én kértem a 8. helyről fékezésre Kristófot, most nem tenném, vagy erősebb fékezésre kérném. A 8. hely helyett jobb lett volna a 11. helyről indulni, hiszen a fordított stratégia kb. 3 másodperccel gyorsabb. Ahogy Imolában tettem, Monzában is kint kellett volna tartanom Kristófot egy körrel tovább és akkor harcolhatott volna az 5. helyért, így 6. lett. Az a két pont az én lelkemen szárad, de olyan helyzetben voltunk, hogy mivel az élboly így is egy körrel hamarabb jött ki, szerettem volna biztonsági játékot játszani és nem kockáztatni.

Mi a következő lépés a karrieredben?

Zsolt: Szeretnék a világbajnokságok történetében első magyarként az egyik csapatban versenymérnökként dolgozni. Úgy gondolom, hogy a Challengersbe juttatott hat pilótánk (amiben a FES vezetőjének, Villás Jánosnak is vitathatatlan érdemei vannak) és az elvégzett sikeres munkám során bizonyítottam, hogy alkalmas lennék egy Forma-1-es e-sport csapatban dolgozni. A mérnökök útja egy F1-es csapatba elég nehéz, mert a mi munkánk ritkán kerül előtérbe, és a teljesítményünk sem mérhető objektív módon, úgy mint a pilótáké. A munka dandárját Kristóffal elvégeztük, innentől mindketten reménykedünk egy jó ajánlatban. De persze a FuturEsportS csapatának sem engedem el a kezét, szervezzük a versenyeket és próbálunk minden tehetséges fiatalt eljuttatni az esport szintre.

Szabó-Kónyi Bence nem először indult a Challengers szériában, tavaly a 7., idén a 10. helyen végzett összetettben. A tavalyi Pro Seriesben a Ferrari csapatában negyedik számú pilóta volt. Őt kérdeztük:

Bence, gratulálunk az eredményhez, milyen célokkal indultál a Challengersben?

Bence: A top 6-ba kerülés volt a cél, mint mindenkinek.

Melyik eventre vagy a legbüszkébb?

Bence: Nehéz egyet is kiemelni, de a negyediket mondanám, az volt a legjobb teljesítményem.

Melyik eventet törölnéd ki a legszívesebben?

Bence: Az összes többit.

Milyen összetevőkből áll a siker, mi az, ami meglátásod szerint eljuttat/eljuttatott erre a szintre?

Bence: A tehetség nyilván elengedhetetlen, azonban ezen a szinten a kemény munka a siker kulcsa.

Mi a célod a jövőben?

Bence: Megpróbálni jövőre újra és remélhetőleg bekerülni a top 6-ba.

Villás János volt Bence versenymérnöke. Ő így nyilatkozott a versenysorozatról:

Hogy értékeled az elért eredményeteket Bencével?

Jani: Büszke vagyok Bencére! Rendkívül tehetséges versenyző, ami mellett nagyon szorgalmas is. Sajnos 10. helyen végzett, ami csalódás számunkra, de ki lehet jelenteni, hogy ez volt minden idők legerősebb mezőnye az F1 Esports Series Challengers történetében és ennek ellenére szép eredményeket értünk el.

Mi az, amit utólag másképp csinálnál?

Jani: Nem tudtam végig Bencével készülni, mert magánéletemben változások következtek be, ami miatt a verseny feléig voltam mellette. De az addig elvégzett munkában nem látok nagyon hiányosságokat. Szerencsére sok versenyzőnk került be a Challengersbe, így sokat tudtak együtt is készülni, ami óriási segítség volt mindenkinek.

Mi a következő lépés a karrieredben?

Jani: Készülünk a májusi AMTS Show-n megrendezendő kupánkra, ami a Hungexpón lesz. Utána időt szánunk egy kicsit pihenésre, majd az új játékkal (F1 2022) ismét belevetjük magunkat a munkába. Bízom benne, hogy az új játékkal ugyanilyen sikeres évet zárhatunk.

 

Mayer Milán első részvétele volt ebben a szériában, összetettben a 14. helyen végzett 9 ponttal.

Milán, te milyen célokkal indultál a Challengersben?

Milán: Különös cél nem volt, igazából megmérettetni magam a legjobbak ellen

Melyik eventre vagy a legbüszkébb?

Milán: 3. event, Silverstone, jó tempóm volt.

Melyik eventet törölnéd ki a legszívesebben?

Milán: 4. event, Spa, illetve Zandvoort. Spában sokkal többre számítottam.

Milyen összetevőkből áll a siker? Mi az, ami meglátásod szerint eljuttat/eljuttatott erre a szintre?

Milán: Véleményem szerint a belefektetett időn nagyon sok múlik. Fontos hogy mennyire sikerül úgy beállítani a technikát (kormány, pedál) és az autót, hogy kényelmesen és magabiztosan tudjunk vezetni, mert akkor a köridők is javulni fognak.

Mi a következő cél?

Milán: Célom nincsen, az igazat megvallva kicsit öregnek érzem már magam ehhez, addig csinálom, ameddig még élvezem.

Kiss Dániel volt Milán versenymérnöke a szezon alatt:

Hogy értékeled az elért eredményeteket Milánnal?

Dani: Nem teljesen, de meg vagyok elégedve az elért eredményünkkel. Milán már egy felnőtt ember és munkája mellett kellett gyakorolnia. Ennek ellenére ő is minden szabadidejét feláldozta a Challengersre. Már az elején láttuk, hogy itt nem a dobogókért fogunk harcolni, de pontszerzésre jó esélyünk lehet. Ez sikerült is és a végére össze tudtunk szedni pár pontot, amiket mindig nagy öröm követett. Milánnal minden percet élveztem, ő egy nagyon jólelkű, segítőkész és nem mellesleg nagyon tehetséges ember.

Mi az, amit utólag másképp csinálnál?

Dani: Több időt fordítanék a pilótám gyakorlásának kiértékelésére. Előfordult, hogy a Challengers előtti utolsó pár napban tudtam megnézni, mire képes. Nagyobb hangsúlyt fektetnék a futam közbeni kommunikáció fejlesztésére.

Mi a következő lépés a karrieredben?

Dani: Számomra egy nagy álom, hogy jövőre én is kijuthassak a Challengersre. Amennyiben ez nem sikerül, szívesen segítek a bejutott csapattársaimnak. Készülünk az AMTS Show-ra, azon dolgozunk, hogy a FuturEsportS csapatával minél nagyobb sikereket érjünk el.

A tartalék státuszból állandó pilótává avanzsált Boda Zoltán a 15. helyen végzett.

Zoli, gratulálunk az eredményedhez! Az elején tartalékos pilóta voltál és így nem tudtál minden versenyen elindulni. Neked mi volt a célod, amikor kvalifikáltál a Challengersre?

Zoli: Nyilvánvalóan a célom a top 6-ba kerülés volt, de ez az "álom" hamar szertefoszlott, miután kavarodás volt, hogy állandó vagy tartalék státuszt kapok, ami végül az utóbbi lett. Innentől kezdve arra készültem és vártam, hogy beugorhassak egy eventen, és a lehető legjobb helyen végezzek. Ez nagyon nehéz volt, mert nem tudtam előre, mikor lesz lehetőségem, és ez rossz érzés is volt.

Melyik eventre vagy a legbüszkébb?

Zoli: Egy 7. és 10. helyet sikerült behúzni, ha csak a pontszerző versenyeimet nézzük. Ezek Ausztria és Mexikó voltak, az utóbbi legalább egy 8. hely lett volna, de önhibámon kívül kiforgattak, és csak a 10. helyen értem be. Több pontot is szerezhettem volna, például a kedvenc pályámon, Silverstone-ban az első körben már vége is volt a futamomnak, önhibámon kívül törték az első szárnyam. Másik kedvenc pályámon, Spában nem tudtam indulni, akkor még csak tartalék voltam. Az utolsó eventen pedig mindkét versenyen erősnek éreztem magam, a FES ligában 5. és 3. helyet hoztam, viszont Challengersben mindkettőn balesetbe keveredtem és elúsztak a pontok.

Melyik eventet törölnéd ki a legszívesebben?

Zoli: Kitörölni egyiket sem törölném ki, hiszen akkor legalább két kedvenc pályát kéne mondanom, ahol kiütöttek vagy kivégezték a futamom. Ahol viszont nem történt semmi, szimplán nem voltam elég jó, az Monza és az USA. Ezekre nem is tudtam sokat gyakorolni, szinte csak gyakorlatilag az utolsó három-négy nap, ami nem elég egy ilyen erős mezőnyben.

Milyen összetevőkből áll a siker? Mi az, ami meglátásod szerint eljuttat/eljuttatott erre a szintre?

Zoli: Egyértelműen a konzisztencia. Úgy érzem, ez meg is lenne bennem, mint állandó "versenymenő", pl. a FES kupákon / ligákon elég konzisztens pontszerző voltam és jó pozíciókban végeztem. Ha az időmérős lemaradásomat sikerült volna akár csak a felére lecsökkenteni, sokkal jobb eredményeket értem volna el nemcsak a Challengersben, hanem a FES versenyein is. Versenytempóban úgy érzem, ha nem is teljesen egy szinten vagyok az élmenőkkel, de nagyon közel vagyok hozzájuk. Ha ezt az átlagot tudnám hozni egy körön is, sokkal jobb eredményt is elérhetnék.

Mi a jövőbeli célod?

Zoli: Következő cél egyértelműen az, hogy a '22-es játékban újra megpróbáljam a Challengerst, hogy a top 6-ba kerüljek. Bízom abban, hogy az idei játék nagyobb fejlődési lehetőséget biztosít majd, és remélem, hogy jobban is fog feküdni, mint a '21-es.

Hargitai Olivér – Boda Zoltán versenymérnöke volt. Ő is értékelte a közös munkát:

Hogy értékeled az elért eredményeteket Zolival?

Olivér: Úgy gondolom, sokat fejlődtünk külön-külön és egyben is. Ahol lehetett, kihoztuk a lehető legjobbat. Az időmérővel az eleje óta küszködtünk, a legnagyobb lemaradásaink onnan származtak, amik nehezítették futamainkat. De Zoli kiváló versenytempója mindig megmutatkozott, láttuk, hogy igazán milyen fából is faragták őt. Többször is szereztünk pontot és nagyon sokszor voltunk közel pontszerző helyekhez. A szerencse sokszor nem állt mellettünk, de így is nagyszerű eredményeket értünk el, és még rengeteg potenciál van benne. Sajnos az elején a tartalék szerepkör miatt nehezen tudtunk rajthoz állni, de a végén az állandó üléshez jutás motivációt adott, küzdöttünk, ahogy tudtunk.

Mi az, amit utólag másképp csinálnál?

Olivér: Utólag visszanézve úgy gondolom, jól teljesítettünk. Az elején nem igazán tudtuk, hogyan kommunikáljunk egymással, ami gondot okozott akár stratégiában, akár a pályán. Ezen javítottunk és folyamatosan egyre jobban össze tudtunk dolgozni. A stratégiákat időnként másképp gondoltuk, mint a többiek, ami nem volt kifizetődő. Próbáltunk kidolgozni egy tökéletes stratégiát minden eshetőségre. Nem utolsósorban kiismertük, mire kell a legjobban ráfeküdnünk gyakorláskor, így legközelebb itt is teljesen más megközelítést fogunk használni.

Mi a következő lépés a karrieredben?

Olivér: Az új tapasztalatokkal sok mindent egyéni téren is másképp látok. Mind versenyzésileg, mind stratégiailag, mind amikor Zoli, mind amikor én vezetek. A jövőben megpróbálok vele fejlődni pályán is, emellett nagyobb figyelmet fogok fordítani a coacholásra, hogy jövőre erősebben térhessünk vissza. Egy hatalmas élmény volt az elmúlt időszak, és hála ennek, sokat tanultam és lesz mit felhasználnom a jövőben. Befejezve pedig szeretnék minden csapattagnak itt is gratulálni az eredményhez!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: