Továbbra is dübörög a használt autók piaca Magyarországon, amit jól mutat, hogy tavaly csaknem 820 ezer jármű cserélt gazdát, ez pedig rekord évnek számított – írja a Borsod24.hu-n megjelent közleményében a Porsche Hungária. A növekedés pedig év elején sem hagyott alább, januárban 3,4 százalékkal több autót írtak át 2021 januárjához képest. Azonban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) rendkívül szomorú adatokat tett közzé a napokban: 2021 végén 15 év fölé került a forgalomban lévő személygépkocsik átlagos kora. A márkák sorrendjében ezt a listát a FIAT vezeti 16,9 évvel, a hazai utakon futó Volkswagenek átlagosan 16,6, az Opelek 16,5 évesek.
Az elmúlt néhány évben ráadásul kifejezetten megöregedett az autóállomány, ugyanis 2017 júniusában még 14 év volt a járművek átlagos kora, vagyis négy és fél év alatt egy esztendővel idősödött. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy korábban még sosem volt ennyire idős a hazai gépjárműállomány, ami azért nagy baj, mert így a magyarok idős, veszélyes autókkal járnak az utakon. Az ilyen öreg autók tulajdonosai – az eladásra készülve – az utolsó egy-két évben jellemzően már nem igazán törődnek a karbantartással, gyakran az olajcsere is elmarad, és ezáltal korszerűtlen, rendkívül elhanyagolt járművek közlekednek a magyar utakon.
„Ezek az autók öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosok lesznek, mégpedig azért, mert nagyon sokba kerül az olcsón vásárolt, de hibás, öreg autók tisztességes rendbehozatala” – mondja Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója.
Várhatóan egyelőre nem is javul a helyzet, a piac ugyanis nem tud frissülni, már csak azért sem, mert a külföldről importált járművek több mint 60 százaléka öregnek számít – a tavaly használtan behozott 132 205 autó 63 százaléka 2012 előtt készült.
A koronavírus-járvány miatt az elmúlt két évben az új autók gyártási és kiszállítási ideje jelentősen megnőtt a világ összes autógyártójánál a globális chiphiány miatt, emiatt a vásárlók a használt autók felé fordultak inkább, amely a kereslet növekedésével és a kínálat csökkenésével járt.
Ez a használt autók árára is óriási hatást gyakorolt, a pandémia kitörése óta elképesztő mértékben emelkedett a használt gépjárművek értéke – a népszerű használt autó modellek akár 15 százalékkal is drágultak csak 2021-ben –, a másodkézből származó autók iránt azonban így sem esett vissza a kereslet. Ez egyúttal azt is eredményezte, hogy sokan nem tudták megfizetni az eredetileg kinézett modellt, hanem helyette egy idősebb járművel kellett beérniük, ráadásul ágazati elemzők pesszimista verziója szerint csak 2024-re állhat helyre az új autók piaca, vagyis a tendencia aligha változik az előttünk álló időszakban.
Ez azt jelentené, hogy új autók híján az emberek továbbra is a használt járműveket keresnék – amely miatt a használt autók ára tovább nőhet 2022-ben –, ezért tovább emelkedhet a Magyarországon forgalomban lévő személyautók átlagos kora is.
A leggyakoribb hazai autómárkák és koruk
Márka |
Összesített darabszám |
Átlagéletkor (év) |
Opel |
494.604 |
16,5 |
Suzuki |
427.787 |
15,7 |
Volkswagen |
391.587 |
16,6 |
Ford |
330.756 |
13,9 |
Toyota |
238.008 |
12,6 |
Škoda |
221.498 |
12,7 |
Renault |
220.173 |
15,5 |
Peugeot |
146.840 |
15,8 |
BMW |
139.299 |
14,2 |
Mercedes |
135.729 |
14,7 |
Audi |
129.393 |
15,8 |
FIAT |
123.756 |
16,9 |
Citroën |
102.666 |
15,5 |
Forrás: Központi Statisztikai Hivatal (KSH)