Sok országnak megvan a maga jellegzetes taxija. Nagy-Britanniában a fekete Hackney Carriage-ek, Japánban a csipkés függönyös, automata ajtós Toyota Crown Sedanok, Amerikában a Yellow Cab Ford Crown Victoriák, Németországban a vajszínű Mercedesek, Marokkóban pedig ezek 30-40 éves felmenői viszik az utasokat. Dél-Afrikában viszont a Toyota Quantum a nemzeti taxi, az a kisbusz, amit a világ többi részén Hiace, Commuter, RegiusAce és Ventury néven ismernek. Dél-Afrikában a fehér színű, sárga csíkokkal díszített, fehér oldalfalú gumikkal szerelt Quantum taxik jellemzően túlterhelve közlekednek, sofőrjeik minden létező KRESZ-szabályt megszegnek, viszont a 60 millió lakosú ország közlekedése összeomlana nélkülük.
Bár Quantumból rengeteg fut Dél-Afrikában, olyan csak egy van, amelyben egy dupla turbós V12-es teljesít szolgálatot. Szinte széttépi a bivalyerős motor az eredetileg áru- és személyszállításra született karosszériát, kevés autónak van esélye egy rögtönzött gyorsulási versenyben, ha a piros lámpánál a piros doboz az ellenfél. Az autó szülőatyja, James Redelinghuys eredetileg azt találta ki, hogy egy kívül-belül feltuningolt, mutatós mikrobusszal szeretné reklámozni autó- és minibuszkölcsönző vállalkozását Fokvárosban. „Azt gondoltam, hogy egyszerű lesz” – vallja be James. „Sajnos időközben kiderült, hogy életem legnehezebb projektjébe vágtam bele” – tette hozzá a Top Gearnek adott interjújában.
Pedig a terv egyszerű volt: testvére szerelői tudását és Porsche-felújításokat végző szervizét felhasználva szerette volna erősebbé tenni a mezei, 2,7 literes, 158 lóerős motorral szerelt Toyota Quantumot, amelyet 2017 márciusában vásárolt. Gyerekjáték lett volna egy turbóval megbolondítani a sornégyes benzinest, hiszen ilyen átépítésekből rengetegre van példa szerte a világban, komplett tuningkitek is kaphatók ehhez a motorhoz részletes leírással.
Az események akkor vettek nem várt fordulatot, amikor James megpillantott egy Quantrumra való, Lamborghini Aventador-stílusú body kitet a japán S.A.D. Customs tuningcég weboldalán, és kitalálta, hogy neki is kell egy ilyen. A nyelvi nehézségeket leküzdve végül sikerült emailben megrendelnie a 2,15 millió forint értékű készletet, és pár hét után meg is érkeztek a fényezetlen karosszériaelemek Fokvárosba. Miután élőben megpillantotta az alkatrészeket, James ráébredt arra, hogy egy ilyen külsejű kisbuszba kevés lenne a turbósított négyhengeres.
Először arra gondolt, hogy egy Supra-féle, jól tuningolható, sorhatos 2JZ lenne a megoldás, de aztán nagyot álmodott, és végül úgy döntött, hogy a lambós külsőhőz lambóhoz hasonló motor dukál, ezért egy V12-est fog beépíteni a Quantumba, mégpedig középre, ahogy a szupersportkocsikban szokás.
Az autós hírek támogatója az Aquaprofit Zrt.
Mivel a Toyota márkához ragaszkodott a motorválasztásnál, nem maradt más választási lehetősége, mint a Century luxuslimuzin ötliteres V12-ese, az 1GZ-FE. Ekkor azonban kezdtek sokasodni a problémák a projekt körül. James azt hitte, elég csak egy lyukat vágni a raktér padlójába, hogy oda tegyék a termetes motort, de ehhez végül alaposan meg kellett erősíteni a karosszériát, és az ide passzoló, elképesztően rövid egyedi kardántengely legyártása is rémálomnak bizonyult. Aztán a motor is sok álmatlan éjszakát okozott a tulajdonosnak, vagyis a motorok, ugyanis kettőt sikerült felrobbantani a fékpadi mérések során, jelenleg már a harmadik szolgál a Quantumban.
Ha James megelégedett volna a gyári 280 lóerővel, nem lett volna semmi gond, de azonnal a turbósításon kezdett el gondolkodni, és nem is egy, hanem rögtön két feltöltő beépítésén, hogy mindkét hengersorra jusson egy. Ennek, no meg az egyedi szívósornak, a Porsche 911 GT3-ból származó befecskendezőknek és a két hatalmas töltőlevegő-hűtőnek köszönhetően a harmadik motor 601 lóerőt ad le, amit egy háromfokozatú TCI Streetfighter verseny automata váltó továbbít a hátsó kerekek felé.
Nem volt egyszerű a megfelelő futómű kikísérletezése sem, először egy egyedi, kettős keresztlengőkaros rendszert építettek be hátra, de minden gázadásra csavarodni kezdett a felfüggesztés, aminek köszönhetően lehetetlen volt egyenesen menni az autóval. Végül a Ford Mustang GT masszív merev hídja és önzáró differenciálműve lett a megoldás, a futóművet feszes rugóstagokkal és laprugókkal látták el. Az egyetlen, amihez nem kellett nyúlni, a fékrendszer volt, azt ugyanis eleve arra méretezte a Toyota, hogy három tonnás terheléssel is biztonságosan lassítsa a Quantumot.
James a külső fényezéssel sem volt elégedett soha, már háromszor fújatta át a mikrobuszt. Jelenleg egy négyrétegű, Xirallic-szemcsékkel ellátott gyöngyházpiros fényezés van rajta, amelyhez a festék hatszor annyiba került, mint a Lamborghini gyári festéke. Amikor a képek készültek, az utastér még félkész állapotban volt, csak a két Sparco versenyülés, a Dashtech digitális műszerfal és az OMP versenykormány volt beszerelve. Azonban a tervek szerint minden vörös cérnával varrt puha bőrrel lesz kárpitozva, és hátra kerül majd egy üléspad három formázott kagylóüléssel, amelyen ülve az utasok a V12-es púpját lábtámaszként használhatják majd.
Ezt azonban már az új tulajdonosnak kell megoldania, James ugyanis meg szeretne válni az autójától: 1,195 millió randot kér érte, ami 25,6 millió magyar forintnak felel meg. Elképzelni is rossz, hogy mit kezdenének ezzel a spéci Quantummal a dél-afrikai taxisok, akik már az alapverziókkal is gyakran a tapadáshatáron közlekednek, amit számos videó is bizonyít, elég csak a South Africa Taxi Compliation szavakat beírni a Youtube keresőjébe.