DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

Van-e élet a benzingőz után?

A zöldebb közlekedés jelentős hatással lehet az autó és motorversenyekre a jövőben, a Zöld Tusa nevű eseményen a magyar autósport élet prominens személyei fejtették ki véleményüket.

Napjaink egyik legfontosabb kérdésévé vált, hogyan is lehetne fenntarthatóbbá tenni a közlekedést. A járművekre ugyanis szükségünk van, a hasznuk egyszerűen elvitathatatlan, viszont a megszokott belső égésű erőforrásokkal a környezetet romboljuk hosszútávon. Az autó- és motorsportesemények sem segítenek ezen a helyzeten, ám ezeknek is megvan a maga értelme.

Az ilyen rendezvények is hasznosak tudnak lenni, elég csak a turisztikai szempontokra vagy akár az autómárkák helyzetére gondolni. Sokak érdeke fűződik tehát ahhoz, hogy mindez fennmaradjon a jövőben is, ám amíg a közúti közlekedésben az elektromos hajtású járművek már betörtek a piacra, addig a versenysportban egy hatalmas tradícióval kell szembeszállni. A belső égésű motorok által keltett zaj és a benzingőz ugyanis olyan jellegzetességeket ad, melyek összefonódtak az autó és motorversenyekkel.

Bár fantasztikus érdemei vannak az elektromos sportautóknak, ettől függetlenül idő lesz, mire ezt a sportba is sikerül teljesen átültetni.

„Win on Sunday and sell on Monday”

A beszélgetés során egy autósportos berkekben ismert mondást említett meg Szujó Zoltán a Klímapolitikai Intézet és a Reaktor Alapítvány közös rendezvényén ahol Litkei Máté János, a Klímapolitikai Intézet, igazgatójának kérdéseire válaszoltak Michelisz Norberttel együtt. A sportriporter ezzel arra utalt vissza, hogy ha egy márka növelni akarja az eladásait hétköznap, akkor hétvégén, a versenypályán is sikeresnek kell lennie.

A versenyzés ugyanis egy tökéletes tesztkörnyezetet ad, hiszen a gyártók itt élesben próbálhatják ki a legújabb technológiákat, így ez az egyik legfontosabb szerepkör a szórakoztatás mellett. A beszélgetés során szóba kerültek az újítások, az újdonságként ható elektromos bajnokságok mellett már a népszerű és ismert versenysorozatok is letették a voksukat a változás mellett.

A Formula-E és az Extreme-E is egy nagyszerű lehetőség arra, hogy az autógyártók megmutassák elektromos termékeiket a világnak, valamint a sportot is fejlesztik ezen keresztül, vannak azonban olyan sorozatok, melyek más utat választottak.

A Formula-1 is ilyen, hiszen 2014 óta már hibrid erőforrásokat alkalmaznak a csapatok, azóta pedig ők is a karbonsemlegesség mellett kampányolnak. Bár ez nagyszerűen hangzik, a résztvevők szerint a sztori nincs jól elmesélve, nem adják át igazán a nézőknek azt az üzenetet, hogy milyen fantasztikus teljesítményt lehet kihozni a jelenlegi motorokból.



Persze nem a királykategória az egyetlen, amely más módon közelítette meg a problémát, vannak olyanok is, akik inkább a szintetikus üzemanyagok felé indultak el. A Porsche is sokat foglalkozik a témával, de a hosszú távú versenyzés is, miután 2024-ben a Le Mans-i 24 óráson a Red Bull csapata is ilyen autókat tervez indítani. 

Fontosak azonban a nézők is, ahogy Michelisz is kifejtette, a futamoknak az is hatalmas vonzereje, hogy mennyire tudunk azonosulni a szereplőkkel. A lényeg, hogy olyan nyers technikát akarunk viszontlátni a pályán, melyet csak egy profi pilóta képes igazán jól elvezetni.

A piaci érdekek érvényesülhetnek:

„A gát már átszakadt” - mondta Michelisz Norbert, arra reagálva, hogy a zöldebbé válás mennyire lesz fontos a gyártók számára. A WTCR 2019-es bajnoka úgy gondolta, hogy egyre nagyobb összegeket fognak beleinvesztálni a környezetbarát technológiákba. Az eseményen felmerült az a kérdés is, hogy a belső égésű motorokkal szerelt autók luxuscikké válhatnak e, de a Hyundai pilótája szerint ebben az esetben a piaci mechanizmusok kiegyenlíthetik majd egymást.

Azzal ő maga is egyetértett, hogy az elektromos hajtás elterjedésével drágább lehet a tankolás, így pedig a régebbi technika élvezeti cikké válhat, de ez csak akkor következhet be, amennyiben a szabályozások is elősegítik ezt.

Mindkét résztvevő úgy vélte, hogy a versenyek esetében a gyártóknak is a technológia lesz az elsődleges, hiszen ez számít az egyik legerősebb marketing eszköznek, de ez nem csak a résztvevőkre, hanem a beszállítókra is igaz. Az abroncsok szerepe például igazán nagy, hiszen minél kevesebb gumit használnak el, annál kevesebb hulladékot állítanak elő. Szujó erre a nemrég indult Pure ETCR és a Formula-E sorozatokat hozta fel példaként, ahol olyan termékeket használnak, melyek tartósak és a különböző időjárási körülmények között is használhatóak.

Bár a legnagyobb sorozatokat szerinte meg fogja védeni az a hatalmas brand, ami körülveszi őket, ugyanakkor kiemelte, az egyik kulcsfontosságú pont, hogy a gyerekcipőben járó bajnokságok, hogyan tudnak átszólni a körülöttük lévő média zajon.

Mindketten úgy gondolták, hogy izgalmas időszakot élünk, miután nem lehet megmondani, mi lesz a főirány és mikor következhet be jelentősebb változás, abban viszont egyetértettek, hogy az autósport is belátta, csak akkor lehetnek sikeresek, ha foglalkoznak a témával.

A teljes beszélgetés itt tekinthető meg:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: