DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

Az igazság pillanata – Lucas di Grassi teszteli a szériaközeli RS e-tron GT prototípust

Késő nyári nap, Neuburg an der Donau: az Audi Versenysport-kompetenciaközpontjának épülete előtt négy férfi gyűrűjében egy szériaközeli RS e-tron GT áll...

Késő nyári nap, Neuburg an der Donau: az Audi Versenysport-kompetenciaközpontjának épülete előtt négy férfi gyűrűjében egy szériaközeli RS e-tron GT áll. Lucas di Grassi, az Audi Sport ABT Schaeffler csapat Formula-E pilótája és a 2016/17-es szezon bajnoka épp az e-tron GT három fejlesztőjével értekezik: Dennis Schmitz az Auditól, Jaan-Mattes Reiling az Audi Sport GmbH-tól, míg Christian Schröder az Audi leányvállalatától, a PSW fejlesztőpartnertől érkezett.

Lucas di Grassi vérbeli profi – a volán mögött és a pályán kívül egyaránt. A brazíliai születésű, ma Monacóban élő szakember 2012 óta az Audi pilótája, s 2014-ben ő nyerte az akkor még új Formula-E sorozat első futamát, három évvel később pedig az Audi Sport ABT Schaeffler csapat színeiben már a bajnoki cím következett. Harminckétszer állhatott fel di Grassi az elmúlt hat évben az Audi versenyzőjeként a dobogóra, amivel az elektromos versenysorozat legsikeresebb pilótája.

Ugyancsak kiemelkedő teljesítmény jellemzi az RS e-tron GT prototípust, amely egyéni stílusú Gran Turismo modellként egészen különleges menetteljesítményekkel szolgál RS-változatában. A szériaközeli RS e-tron GT a márka prémium-mobilitásának kiváló példája, amely maradéktalanul megfelel az ügyfelek High Performance igényeinek. Dinamikája, precizitása és magasfokú hatékonysága a márka jövőjét meghatározó, karakteres előfutárrá avatja.

A profi pilóta szintén jóval a versenysporton túlmutatóan gondolkodik. Lucas di Grassi a tiszta levegő nemzetközi ENSZ-nagykövete, aki számára a műszaki fejlesztés és a hosszú távon fenntartható klímavédelem magától értetődően tartozik össze. A monacói technika-rajongó természetesen az Audi következő elektromosautó-projektje, vagyis az e-tron GT iránt is érdeklődik. Neuburgban lehetősége nyílt a tisztán elektromos hajtásrendszerű prototípust már RS-modellként a tesztpályára vinni, ami Dennis Schmitz, Jaan-Mattes Reiling és Christian Schröder fejlesztők számára az igazság pillanata. Sikerrel valósítja meg a versenyző véleménye szerint a szériaközeli RS e-tron GT azon célokat, amelyekre törekedtek vele?

A208088_medium



Dennis Schmitz: Nos, Lucas, mit szólsz hozzá az első öt kör után?

Lucas di Grassi: Élvezetes autó! Egy ilyen Gran Turismo természetesen egészen más, mint a versenyautó, mégis sok a hasonlóság, különösen az intenzív gyorsulás, ami nálunk már régóta teljes mértékben rendelkezésre áll. Nulláról százra egyértelműen négy másodperc alatt, még az ötödik körben is – hogy csináltátok ezt?

Christian Schröder: Te is tudod, hogy az erőteljes és reprodukálható teljesítményleadáshoz hatékony hőmenedzsment szükséges. Az e-tron GT két külön hűtőfolyadékkört tartalmaz az eltérő hőmérsékleti szinteken működő műszaki komponensei számára. A kisebb hőmérsékletű a nagyfeszültségű akkumulátort temperálja, míg a melegebb az elektromos motorokat és a teljesítményszabályzó elektronikákat látja el. Emellett az utastér számára is rendelkezésre áll egy-egy hűtő- illetve fűtőkör, amelyek a versenyautódban valószínűleg nincsenek.

Dennis Schmitz: Ezt a négy folyadékkört szelepek segítségével rugalmasan kapcsolhatjuk össze, például a beltér magas hatásfokú hőszivattyújaként. A legmagasabb igényeket azonban kétségkívül a nagyfeszültségű alkatrészek nagy terhelés melletti, valamint az akkumulátor egyenáramú gyorstöltés alatti hűtése támasztja. Végül is 270 kW teljesítményről beszélünk, ami tekintélyes mennyiségű hőt termel.

Di Grassi: Kifinomult megoldások! Ennyi csúcstechnikával az e-tron GT hűtése még innovatívabb, mint a Formula-E versenygépem. A hőmérsékletek természetesen még extrémebbek a Formula-E-ben, ezért hűtjük töltéskor az akkumulátort szárazjéggel is aktívan a külső hőmérséklet alá. Verseny közben így nagyobb mozgástér állhat rendelkezésünkre a rendszer-hőmérséklet tekintetében, ott ugyanis a teljes terhelés és a rekuperáció közötti állandó váltásokkal igencsak megterheljük a hajtásrendszert, ami természetesen felhevíti az akkumulátort és energiát von el. Minél szélsőségesebbek a körülmények, annál jobban kell figyelnem a hatékonyságra és úgy osztani be az áramellátást, hogy az utolsó körökre is maradjon elegendő energia.

Jaan-Mattes Reiling: Az előrelátás nálunk is fontos, még ha más szinten is. Különleges funkciót alkalmazunk annak biztosítására, hogy a vezető a lehető legnagyobb teljesítménnyel tölthessen útjai során. Amikor az autó nagy távolságot tesz meg aktív navigációval, az e-tron útvonaltervező javaslatokat tesz a töltés helyére. Nagyjából fél órával a kiválasztott töltőállomás elérése előtt a hőmenedzsment megkezdi az akkumulátor előzetes temperálását, pontosan pillanatnyi töltöttségi szintjének és a töltőpont teljesítményének megfelelően.

Az Audi e-tron GT szokatlanul rövid fejlesztési folyamat során született. Formaterve már nagyon korán véglegessé vált, részben azért is, mert az Audi a fizikai modelleket messzemenőkig virtuálisakkal váltotta fel. A fejlesztés folyamata kimondottan egyszerű volt, a döntéseket gyorsan és rövid úton hozták meg. Az Audi vezetése alatt a PSW végezte a munka számos fontos szakaszát, míg az Audi Sport GmbH a futóműhangolásért felelt, amit Lucas di Grassi különösen megdicsért.

Di Grassi: Különösen tetszenek az irányíthatósági tulajdonságok. Azt mondjátok, hogy az autónak Gran Turismo modellként is színvonalas kényelemmel kell szolgálnia, versenyzőként azonban ez nem igazán téma számomra. Ám a vonóerőátadási képességek és a pontosság, amellyel az autó a kanyaríveken halad – nos, ez már valóban mély benyomást kelt.

Reiling: Köszönöm Lucas, ennek örülök! A fejlesztés során minden erősségünket egyfajta harmonikus összképpé próbáltuk összeállítani, a technikák tekintetében pedig igazán bőséges kínálatból válogathattunk. Az itt alkalmazott háromkamrás légrugózás például a legszínvonalasabb megoldás a maga területén, amely lágy alaprugózást tesz lehetővé, nagy szabadságot biztosít a hangoláskor, a karosszéria pedig különböző magasságokba állítható be vele. Mindenekelőtt azonban tökéletesen együttműködik a szabályozott lengéscsillapítókkal. Mindkét rendszert a központi futómű-szabályzóegység irányítja, s az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer segítségével többféle üzemmódban is működtethető. Neked természetesen a „legélesebb” programot állítottuk be.

Schmitz: Ügyfeleink gyakorlatilag a ma rendelkezésre álló összes korszerű technikát megkapják az e-tron GT révén. Ezek közé tartozik az összkerékkormányzás is, amely kis sebességnél a dinamika növelése érdekében az elsőkkel ellentétes irányba, míg nagyobb tempónál a stabilitás szolgálatában az első kerekekkel megegyező irányban fordítja be a hátsó kerekeket. Az első kerekek kormányzása sportosan közvetlen, de nem túl „hegyesre” áttételezett, mivel ez is Gran Turismo filozófiánk jellemzője.

Di Grassi: Az RS e-tron GT prototípus emellett nagyon jól is fékezhető, erőteljesen és pontosan adagolhatóan. Egy ekkora elektromos autónál ezt bizonyosan nem volt könnyű kifejleszteni ...

Schröder: Te a szénszálerősítésű kerámia féktárcsákkal szerelt, szériaközeli RS-modellt vezetted, amelynek fékei a jelenleg elérhető legjobbak közé tartoznak. Az e-tron GT alapkivitelében acél féktárcsákkal készül, extrafelszerelésként pedig a fékteljesítményt növelő, volfrámkarbid-bevonatú tárcsák is rendelhetők. Emellett pedig az Audi által valaha kínált legszebb könnyűfém keréktárcsákat szereltük rá, a magam részéről vonzó dizájnja és igényes gyártástechnológiája okán a nagyméretű, 21 colos modellt találom a legizgalmasabbnak. Aerodinamikailag a 20 colos dizájn a legjobb, míg az első kerekek 19 colos tárcsái egyenként mintegy 12,5 kilogrammot nyomnak csupán, valódi előnyökkel szolgálva az irányíthatósági tulajdonságok, ám mindenekelőtt a fogyasztás és a hatótáv tekintetében.

Energiafogyasztás – kulcsszó, amely iránt Lucas di Grassi is mindig érdeklődik, s korántsem csupán hivatásos Formula-E versenyzőként, hanem a műszaki fejlesztés támogatta klímavédelem képviselőjeként is. E téren ugyanazt a filozófiát képviseli, mint az AUDI AG: az elektromos mobilitás a helyes út a hosszú távon fenntartható mobilitás jövője felé – ha a felhasznált elektromos áram megújuló energiaforrásokból származik. Az ENSZ szervezetében di Grassi a tiszta levegő nagykövete, míg Brazíliában vállalkozóként is elkötelezett az új technológiák iránt. Szülővárosában, São Paulóban, a „Zero Summit” technológiai kongresszust hívta életre.

Di Grassi: A 2010-es évek elején a Formula-E elindításában is segédkeztem, mivel egyértelmű volt számomra, hogy az elektromos autóké a jövő – utcán és versenypályán egyaránt. S minél előrébb halad e fejlődés, annál inkább önmagáért beszél.

Reiling: Immár évek óta ugyanazon sikertörténet részesei lehetünk. 2017-ben az első német gyártóként jelentünk meg gyári háttérrel a Formula-E sorozatában, hogy megmutassuk, milyen dinamikus, lenyűgöző és érzelemdús is lehet az elektromos autózás.

Schmitz: A versenysportból szériajárműveink fejlesztése is profitál, ahol az átalakulás élén szeretnénk járni. 2025-ig az Audi összesen mintegy harminc új, tisztán elektromos és hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) modellel jelenik meg a piacon, miközben minden modellsorozatában kínál majd elektromos változatot. Természetesen csakis a „tiszta árammal” táplált elektromos mobilitás tartható fenn valóban hosszú távon. A hosszú távú fenntarthatóság egyfelől alapvető megközelítésünk, másfelől további sikereink alapfeltétele.

Schröder: Lucas, sokat járod a világot és más kontinensek környezeti problémáit is ismered. 2019-ben az Egyesült Nemzetek Szervezete képviseletében voltál Új-Delhiben, ahol a „The Race for Clean Air” című dokumentumfilmet forgattad. Miről szólt?

Di Grassi: Egyfajta gondolatébresztőnek szántam, mindannyiunk ösztönzésére. Új-Delhi azon városok egyike, ahol a legmagasabb a levegőszennyezés, s ha ott sikerül megoldásokat találni, illetve alkalmazni a környezet hatékonyabb védelmére, akkor mindenhol lehetséges. Szilárd meggyőződésem, hogy a hosszú távú fenntarthatóságnak a technikán és az innováción kell alapulnia, mert csakis akkor érvényesülhetnek a hosszú távon fenntartható megoldások, ha nem kompromisszumot, hanem jobb megoldást jelentenek.

Öt megállapítás az RS e-tron GT modellről Julius Seebachtól, az Audi Sport ügyvezető igazgatójától

„Az Audi Sport a High Performance képviselője, a versenysportban és az utcán egyaránt. Egyértelmű elektromos startégiát követünk a nagyteljesítményű modellek piaci szegmensében, a szériaközeli Audi RS e-tron GT pedig az Audi e-offenzívájának sportos és technikai csúcsa.”

„A hajtásrendszerek elektromossá alakítása jövőbemutatóvá teszi portfoliónkat és magával ragadja ügyfeleinket! Az Audi e-tron GT a márka érzelmekben rendkívül gazdag imázshordozója, egyben első tisztán elektromos High-Performance modellünk alapja.”

„A szériaközeli Audi RS e-tron GT mérföldkő számunkra – belépés a tisztán elektromos RS-világba és egyértelmű állásfoglalás a szén-dioxid-klímacélokról.”

„Az RS-modellek az Audi legsportosabb és érzelmekben leggazdagabb modelljei. Egyaránt a legerősebb motorok, a legmagasabb fokú dinamika és a legélvezetesebb vezetés jellemzi őket – s mindez abszolút mindennapos használhatóság mentén. Az RS e-tron GT prototípussal immár az elektromos korszakba emeljük át e különleges karaktert, egyfajta forradalomként itt nálunk, a High Performance szegmensben.”

„Számunkra, az Audi Sportnál, a szériaközeli Audi RS e-tron GT jelenti a belépést a tisztán elektromos RS-világba, amellyel ugyanakkor azon ígéretünket is beváltjuk, hogy a jövőbeni RS-változatok időben gyorsabban követik az alapmodelleket. Ez a High Performance – a csapatban és a termék tekintetében egyaránt!”

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: