A CLA fantasztikusan néz ki. A dizájner a márka modern hagyományaiból merített, amikor megalkotta ezt a kupé formájú négyajtóst, és ezúttal még inkább hagyták kibontakozni. Az újdonság öt centivel hosszabb és ugyanennyivel szélesebb lett, ami az áramvonalas karosszériát nagyobbnak mutatja, mint amilyen valójában. A műszaki alapok a Mercedes kompakt modellcsaládjától származnak, de a 4,69 méteresre nőtt CLA ezzel a külsővel akár egy kategóriával nagyobb autók között is megállja a helyét. Nem egyszerűen az A osztály lépcsőshátú változatáról van szó, hiszen a legújabb generációból már az is készül, hanem egy teljesen önálló sorozatról. A fényszórók és a széles hátsó lámpák inkább a nagytestvér CLS formáját idézik, az előredöntött hűtőmaszkjával nagyon vonzó jelenség a CLA, amit a tesztautón az AMG csomag tett sportosabbá a 18 colos könnyűfém kerekekkel.
Az A osztállyal való rokonság a leginkább az utastérben érhető tetten, ahol az ultramodern műszerfal a kompakt testvérből származik. A remek fogású kormánykerék mögött alapból 7 colos képernyő mutatja a műszereket, és szériában ekkora kijelzőt kap a multimédia is, de érdemes megrendelni a tesztautóban is látott kétszer 10,25 colos képernyőszigetet, ami bámulatos látványt nyújt. Az árnyékoló nélküli panel éles és színes képe gyönyörű, a kezelése pedig a kormánykerék küllőin lévő érintőpadokról egyszerűen megy: minden funkciót elérünk úgy, hogy nem kell levenni a kezünket a volánról. A számlapokat többféle stílusban lekérhetjük, és azt is megválaszthatjuk, hogy melyik számlap mit mutasson, a lehetőségek száma szinte végtelen.
A rengeteg lehetőséget kínáló képernyőt hasonlóan látványos környezet veszi körbe. A turbina formájú szellőzőnyílások a nagyobb Mercedesekből lehetnek ismerősek, a hangulatvilágítás színét 64-féle árnyalat közül választhatjuk ki, és a felhasznált anyagok is igényesek, a fémes kapcsolókhoz és a puha ajtóbelsőhöz öröm hozzáérni. A CLA ugyan nagyobb autónak érezteti magát, de az utastere valójában nem tágasabb egy kompakténál. A kormánykerék mögött mélyen ülhetünk, a kihúzható combtámaszos sportülés remekül tart, de a fejtámasz és a biztonsági öv magassága nem állítható. A kupés tetővonal és a panorámatető miatt a fejtér éppen elegendő, a kilátás pedig nem túl jó, minden irányban jelentős a holttér (a hátsó szélső fejtámaszok nem húzhatók be), ezért nagy hasznát vehetjük a feláras kameráknak.
A hátsó üléseken körülbelül ugyanakkora a hely, mint a ferdehátú testvérében, amire szintén igaz, hogy ha nem túl magas a sofőr, akkor egy hasonlóan átlagos termetű utas térde még elfér mögötte, a fejtér azonban négy centivel kisebb a CLA-ban a lejtős tető miatt. A hátul ülőknek nem kell lemondani a saját szellőzőnyílásról, és USB töltőt is kapnak. A karosszéria nyúlánk hossza a csomagtérben érezteti a hatását, ami valamivel kisebb ugyan az elődénél, de a kategóriában megfelelőnek számít. Az alakja nem szabályos, de teljesen kárpitozott, a fedél zsanérja rejtett, és a csomagtér felől tudjuk oldani a hátsó üléstámlákat. A három részre osztott támlával akkor is vihetünk hosszabb tárgyakat, ha négyen ülnek az autóban, a fedél lehúzója azonban elég haszontalan lett, nem lehet belekapaszkodni.
A teleszkóppal kitámasztott motorházfedél alatt a CLA méretéhez képest szokatlanul kicsi, 1,33 literes erőforrást találunk. A turbós négyhengeres motor, amit a Renault-Nissannal közösen fejlesztett a Daimler, ebben a modellben 163 lóerős, és ekkora teljesítmény már elég lehet a nem túl nehéz autóhoz. A feláras automatizált váltó karja a Mercedes szokása szerint a jobb oldalon lévő bajuszkapcsoló helyén található, és elsőre furcsának tűnik, de egy idő után sokkal könnyebben használható, mintha le kellene nyúlnunk a hagyományos váltókarért, aminek a helyén pakolórekeszt alakítottak ki. A duplakuplungos rendszernek az elindulás nem az erőssége, nehéz finoman gördülésbe hozni az autót, de utána már fürgén és rendben végzi a dolgát, még ha nem is olyan sportosan, mint várnánk. A CLA ezzel a motorral inkább egy csendes, kellemes autó, ügyes futóművel (szériában multilink a hátsó, és az adaptív csillapítást is megrendelték) és egészen sportos vezethetőséggel.
A mindennapokra ideális választás lehet a kisebb motor, aminek a fogyasztása is egészen kedvező, a belső súrlódás mérséklése mellett a Daimler ráadásul hengerlekapcsolással is ellátta a saját változatát. A rekordalacsony légellenállású karosszériában az átlaga 7 liter lett száz kilométeren, ennél sokkal kevesebbet országúton sem tudtunk elérni, de sokkal több városban sem adódik. Az üzemanyagtank azonban csak 43 literes, ami mérsékeli a hatótávot.
A CLA újdonsága, hogy a vezetéstámogató rendszerek szinte önvezetővé teszik, de csak akkor, ha megrendeljük hozzá ezeket az asszisztenseket. Az adaptív tempomat feláras, de a tesztautóban nem volt benne, ezért csak a széria sávtartónak örülhettünk, a pluszpénzért rendelt holttérfigyelő pedig kiszálláskor is figyelmeztet a közeledő járművekre. A teljesen LED-es fényszórók meggyőző fényárba borítják előttünk az utat, a szembejövők vakítása nélkül, és a CLA éppen úgy felszerelhető további extrákkal, mint a nagyobb luxusautók, az opciók és csomagok közt egy kicsit el is lehet veszni. A kupé formájú négyajtósnak éppen ez a lényege, belépőt jelent a Mercedes világába olyan vevőknek, akik eddig nem tartották elég menőnek a háromágú csillagos autókat. A kecskeméti gyárból kikerülő CLA pedig korántsem csak a formájával hódíthat, hanem a tudásával is.
Műszaki adatok
Mercedes-Benz CLA 200
Hossz/szél./mag.: 4688/1830/1439 mm
Motor: 1332 cm3, 163 LE/5500, 250 Nm/1620
Gyorsulás (0–100 km/h): 8,2 s
Ár: 16 617 000 Ft (alapár: 10 547 000 Ft)
Tesztautó: Mercedes Benz Magyarország Kft.
Megjelent az Autó és Stílus magazin 2020/1. számában.