A választott gépkocsik sora az L&K Voiturette A modelltől, azaz a márka 1905-ös első autójától egészen a még álcafólia alatt megjelenő ŠKODA ENYAQ iV újdonságig terjed. Utóbbival – amely új elektromos SUV-modellként még az idén hivatalosan is bemutatkozik – új korszak veszi kezdetét a ŠKODA márkánál, egy járműben ötvözve a vállalati 125 esztendős történetének ötleteit, innovációit és különböző behatásait.
A cég székhelyén, Mladá Boleslavban működő, s a felvonuló gépkocsik egy részét kiállítási tárgyként bemutató ŠKODA Múzeumtól a város körül vezet a közös időutazás: a tizenkét történelmi modell útja többek között Mcely és Loučeň kastélyai mentén halad, de az úhelnicei ŠKODA Tesztközpont is a tervezett útvonal része.
Egyedülálló felvonulás
Ezen egyedülálló autós felvonuláson mind a tizenkét mérföldkőnek számító modellje egyaránt meghatározónak számított a maga idejében, önálló fejezettel járultak hozzá a ŠKODA-járművek fejlesztésének történetéhez. Az autógyártó gazdag hagyományait ezúttal az 1905 és 1907 között készült L&K Voiturette A, a ŠKODA SUPERB első generációja (1934 - 1949) és a ŠKODA POPULAR MONTE CARLO (1936 - 1939), valamint a ŠKODA FELICIA kabrió (1959 - 1964), a ŠKODA 1000 MB (1964 - 1969), a ŠKODA TREKKA (1966 - 1972) és egy ŠKODA 110 R Coupé (1970 - 1980) testesíti meg, míg a nyolcvanas évek közepétől napjainkig tartó időszakot a FAVORIT (1987 - 1994), a modern OCTAVIA első generációja (1996 - 2010), a ŠKODA YETI (2009 - 2017), a 2018 óta gyártott ŠKODA SCALA és egy még álcaruhás ŠKODA ENYAQ iV képviseli. Utóbbi rövidesen a világ nyilvánossága előtt is bemutatkozik.
Az L&K Voiturette A modellel kezdődik minden
A ŠKODA AUTO sikertörténetének alapkövét 1905-ben, L&K Voiturette A típusú gépkocsijukkal fektetik le a vállalat alapítói, Laurin és Klement, amely tíz évvel a társaság létrejötte, illetve a kerékpárok és motorkerékpárok közvetlenül beinduló gyártását követően a vállalat első automobiljaként mutatkozhat be. A harmincas évek különlegességei a mély benyomást keltő ŠKODA SUPERB modellek, amelyek már ekkor a márka - bőséges térkínálat és színvonalas menetkényelem jellemezte - zászlóshajójának számítanak, valamint az egyebek mellett a hátsó tengely elé helyezett sebességváltóval kialakított transaxle-konstrukciónak köszönhetően különösen dinamikus ŠKODA POPULAR MONTE CARLO. A legendás Monte Carlo Ralin szerzett első dobogós helyezése alkalmából a ŠKODA e különleges modelljével vezeti be a MONTE CARLO elnevezést, amely napjainkban a FABIA, a SCALA és a KAMIQ sportos változatait jelöli. Akárcsak a POPULAR MONTE CARLO, szintén valóságos dizájnikon az 1959-es ŠKODA FELICIA, ezzel a kabriójával a ŠKODA vizuálisan újraértelmezte a márkát, egy akkoriban igen divatos életstílust idézve.
ŠKODA 1000 MB önhordó karosszériával és alumíniumblokkos farmotorral
Mindjárt három modell is szerepel a hatvanas évekből. Műszakilag iránymutató ŠKODA 1000 MB modelljében a ŠKODA 1964-ben először alkalmaz önhordó karosszériát, s elindítja a farmotorok korszakát. A motorblokk szabadalmaztatott magasnyomású alumíniumöntési eljárással készül, szintén kiemelve a Mladá Boleslav-i üzem magasfokú gépipari műszaki kompetenciáját. E farmotor-hátsókerékhajtás koncepciót alkalmazza az 1970-es ŠKODA 110 R is, s e sportos, kétajtós kupé műszaki alapjaira épülnek később a rali- és pályaversenyeken egyaránt nagysikerű ŠKODA 130 RS versenygépek, amelyeket napjaink sportos ŠKODA RS modelljei is idéznek. Az „Ős-OCTAVIA” műszaki alapjain 1966-ban Új-Zélandon születik meg a mai SUV-modellek korai előfutára, a TREKKA, amely különleges piaci igények és ügyfélelvárások szerint, testre szabott terepjáróként készül.
Elsőkerékhajtás és bemutatkozik a modern OCTAVIA
A történelmi felvonulás egy másik „gördülő mérföldköve” a ŠKODA FAVORIT. Bertone formatervezte kompaktmodelljével a ŠKODA 1987-ben bevezeti az elsőkerékhajtást és a ferdehátú karosszériaváltozat mellett COMBI és PICKUP kivitelt is kínál belőle. Az 1996-os OCTAVIA a ŠKODA első, immár teljes egészében a Volkswagen Csoport tagjaként kifejlesztett modelljeként már a vállalat volumengyártóvá bővülésének útját egyengeti, bőséges térkínálata és meggyőző ár/érték-aránya pedig innentől a ŠKODA márkaidentitásának szerves részévé lép elő. A ŠKODA YETI a márka SUV-szegmensbeli, sikeres 2009-es megjelenését képviseli, ahol a KAMIQ, KAROQ, KODIAQ és rövidesen érkező ENYAQ iV sorozatával már teljes SUV-családot kínáló ŠKODA új vásárlói célcsoportot szólíthat meg. A YETI számos új „Simply Clever” megoldásával – mint például az egyenként állítható VarioFlex ülések – is népszerűnek bizonyult. SCALA családjával a ŠKODA új formai nyelvezetet vezet be 2018-ban, s a márkára jellemző bőséges térkínálat mellett érzelmekben még gazdagabb külső megjelenés jellemzi. A gyártó emellett a connectivity területén is nagy lépést tesz előre – a SCALA az első folyamatos internetkapcsolatot is kínáló ŠKODA.
Az ENYAQ iV immár az elektromos jövőbe vezeti a márkát
Amint a további tizenegy mérföldkőnek számító modell egyaránt jelentős befolyást gyakorolt korára, úgy az új ŠKODA ENYAQ iV is meghatározó lesz az elkövetkező évek során. A ŠKODA valamennyi erényét – mint a szellemesség, az ötletesség, a színvonalas dizájn, a bátorság és találékonyság, valamint a jövőbemutató technikák – egyesíti magában, miközben a márka minden értékét megtestesíti: meglepő, praktikus és „Simply Clever”. Az ENYAQ iV 125 évi fejlesztési tapasztalat, szaktudás, kreativitás és szenvedély eredménye, s egy hosszú távon fenntartható és „felvillanyozó” jövőbe vezeti a márkát. Világpremierjére még az idei év második felében sor kerül, piaci bevezetése pedig 2021 első negyedévében veszi kezdetét.