Az új ŠKODA OCTAVIA mércéül szolgálhat kategóriájában a biztonság területén. Bizonyos vezetői segédrendszerek a márka „bestsellerének” legújabb generációjában jelennek meg első ízben a ŠKODA kínálatában, míg mások továbbfejlesztett változatukban vagy bővített funkciókkal állnak rendelkezésre. Ennek során akár húsz különféle érzékelő láthatja el a rendszereket a szükséges adatokkal és információkkal. Premierjét tartja az új Kikerülés-asszisztens (Emergency Steer Assist), amely gyalogos- és kerékpárosgázolás, illetve a más járművekkel ütközés veszélye esetén aktívan támogatja a vezetőt, amint a kormányzási nyomaték növelésével segíti a szabályozott kikerülési manővert. Az ugyancsak újdonság Bekanyarodás-asszisztens (Turning Assistant) az útkereszteződésekben balra forduláskor észlelheti időben a szemből érkező forgalmat, s figyelmeztetheti a vezetőt, szükség esetén pedig az ütközés megelőzése érdekében akár automatikusan le is fékezheti az autót. Ugyancsak hasznos extrafelszerelés a Kiszállás-figyelmeztetés (Exit Warning), amely az ajtók kinyitásakor jelzi a bennülőknek, ha hátulról jármű vagy kerékpáros közelít. E rendszer érzékelési hatótávja akár 35 méter. Szintén újdonság lehet a fedélzeten a Helyi veszélyhelyzet-figyelmeztetés (Local Hazard Warning), amely automatikusan hívja fel a vezető figyelmét a jármű közvetlen közelében fellépő forgalmi zavarokra, például a közlekedési torlódásban álló járműsor végére.
Innovatív asszisztensrendszerek a még nagyobb biztonság és vezetési kényelem szolgálatában
Ősztől kapható az OCTAVIA modellekhez a Környezetmegfigyelő rendszer (Area View System), amely parkoláskor és egyéb manőverek közben nyújthat áttekintést a jármű közvetlen környezetéről. Ennek során négy kamera állítja elő az autó körüli 360 fokos képet, ami a központi képernyőn jelenik meg. A Sávváltást segítő berendezés (Side Assist) már 70 méter távolságból érzékelheti a hátulról közelítő vagy épp a visszapillantó tükrök holtterében tartózkodó járműveket, figyelmeztetésként pedig a külső visszapillantó tükrök belső oldalán megjelenő fényjelzés szolgál. Ha a vezető az irányjelzővel mégis sávváltási szándékot jelezne, a rendszer aktív kormányzási beavatkozással is közbeléphet az autópályákon és gyorsforgalmi utakon a sávváltásból származó balesetek megelőzésére. A városi közlekedés biztonságát növeli az Előretekintő gyalogos- és kerékpáros-védelemmel (Anticipatory Pedestrian and Cyclist Protection) kiegészülő Front Assist technikája, amely az elöl haladó és álló járműveket, valamint az autó előtt mozgó embereket és kerékpárosokat is érzékeli. A rendszer vizuális és akusztikai figyelmeztető jelzést ad, a kritikus helyzetekben pedig akár önálló fékezést is kivezérelhet az ütközés aktív megelőzésére.
Az Adaptív sebességszabályzást (Adaptive Distance Assistant), amely egészen 210 kilométer/órás tempóig automatikusan alakítja a sebességet az elöl haladó jármű sebességének megfelelően, szintén továbbfejlesztették. Előretekintő változatában e rendszer a szélvédő mögötti kamera képeit és a navigációs rendszer adatbázisát is felhasználja, hogy automatikusan az útvonalhoz illeszthesse a jármű sebességét. Mindkét verzió rendelkezik araszoló (Stop-and-Go) funkcióval is, amely DSG sebességváltó esetén akár a megállásig is automatikusan fékezhet le, majd három másodpercen belül önműködően ismét el is indulhat az autóval. A rendszer még manuális sebességváltó esetében is fékezhet megállásig, amennyiben a vezető a megfelelő sebességfokozatba kapcsolt, a megállás előtt pedig időben kinyomja a tengelykapcsoló-pedált.
A menetasszisztens (Travel Assist) további kényelemről és biztonságról gondoskodik, különböző rendszerek funkcióit fogja össze, s az egészségügyi vészhelyzetet is felismerheti. A menetasszisztens (Travel Assist) a követési távolságot tartó Előretekintő adaptív sebességszabályzást (Anticipatory Adaptive Distance Assist), a Közlekedési táblák továbbfejlesztett felismerő funkcióját (Traffic Sign Recognition), az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segítő, s immár az útépítési szakaszokat is érzékelő adaptív berendezést (Adaptive Lane-Keeping Assistant), a Közlekedési torlódás asszisztenst (Congestion Assist), valamint a Vészhelyzet-asszisztenst (Emergency Assist) foglalja magában. A menetasszisztens vezetés közben azt is ellenőrizheti, hogy a vezető legalább 15 másodpercenként megérinti-e a kormánykereket vagy esetleg már nem uralja a járművet. Amennyiben a vezető a figyelmeztető jelzés ellenére sem avatkozik be, a vészhelyzet-asszisztens (Emergency Assist) bekapcsolja a vészvillogót és szabályozottan egészen megállásig lefékezi az autót.
A felsőbb járműkategóriák korszerű vezetői segédrendszerei immár a kompaktkategóriában is
A SCALA és a KAMIQ kompaktmodellekben az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segítő rendszer (Lane Departure Warning) és a Városi vészfék-funkcióval (City Emergency Brake) kiegészített Front Assist technikája egyaránt már alapkivitelben rendelkezésre áll a fedélzeten. A Sávtartást segítő rendszer (Lane Departure Warning) az első szélvédőn elhelyezett kamera segítségével érzékeli az út széleit és az útburkolati jeleket, így időben figyelmeztetheti a vezetőt a sáv nem szándékos elhagyására, illetve automatikus ellenkormányzási beavatkozásokkal segíthet az autót az éppen igénybe vett forgalmi sávban tartani. A Front Assist az elöl haladó jármű távolságát felügyeli, s figyelmezteti a vezetőt az ütközésveszélyre, de vészhelyzetben automatikus fékezést is aktiválhat. Az 5 és 60 kilométer/óra közötti sebességtartományban a rendszer gyalogos- és kerékpárosérzékelő funkciót is kínál.
Mindemellett a felsőbb kategóriákból átvett számos biztonsági és vezetői segédrendszer extrafelszerelésként áll rendelkezésre. Ezek közé tartozik a követési távolságot felügyelő Adaptív sebességszabályzás (Adaptive Distance Assist) és az integrált Hátsó keresztirányú forgalom asszisztenssel (Rear Traffic Alert) kiegészített Sávváltást segítő berendezés (Side Assist). A Hátsó keresztirányú forgalom asszisztens a parkolóhelyről kitolatáskor segíti a vezetőt, jelzi a jármű mögötti objektumokat, s az akár 70 kilométer/óra sebességgel oldalirányból közelítő járműveket is érzékeli. Ha a vezető a vizuális és az akusztikai figyelmeztető jelzésre sem reagál, a rendszer automatikus vészfékezést aktivál. Kényelmes támogatással szolgál a beállások során a Tolatókamera (Rearview Camera) vagy az extrafelszerelésként rendelhető Parkolási asszisztens (Parking Steering Assistant) is, utóbbi automatikusan manőverezi az autót a hossz- és keresztirányú pakolóhelyekre, illetve áll ki onnan. Az integrált Manőver-asszisztens (Manoeuvre Assist) érzékeli a jármű előtt vagy mögött feltűnő akadályokat, s adott esetben önállóan lefékez. További hasznos extrafelszerelés a Fáradtságérzékelő rendszer (Fatigue Detection), az Emelkedő-asszisztens (Hill-start Assist) és a Távfény-asszisztens (High-beam Assistant).
Az autós hírek támogatója az Aquaprofit Zrt.