DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Egyéb

Az új Skoda Octavia: Továbbfejlesztett technika és dizájn

Mladá Boleslav / Budapest, 2019. november 6. – A ŠKODA márka szíve, ikonja és volumenmodellje: 60 éves jubileumához illeszkedve mutatja be megújult „bestsellerét” a cseh autógyártó. A ŠKODA OCTAVIA negyedik generációja minden méretében növekedett, így hosszabb és szélesebb elődjénél, miközben még tágasabb csomagteret kínál. A ŠKODA új formai nyelvezetének köszönhetően az OCTAVIA érzelmekben még gazdagabb hatást kelt, teljes egészében új beltér-koncepciója pedig kiemelkedő funkcionalitását és egyedülálló térkínálatát igényes anyagválasztással, illetve ötletes részletmegoldásokkal ötvözi. Mindemellett számos új connectivity-megoldás és vezetői segédrendszer jelzi a márka innovációs erejét a kompaktkategóriában. Mindezen kvalitásokat kiemelkedően kedvező ár/érték-arány és a már jól megszokott, színvonalas ŠKODA-minőség teszi teljessé.

Bernhard Maier, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának elnöke hangsúlyozta: „Az OCTAVIA kiemelkedő jelentőségű a ŠKODA számára, ezért teljes egészében megújult. Az eredmény pedig minden idők legjobb OCTAVIA sorozata – amely még tágasabb, praktikusabb és biztonságosabb, mint valaha. Pontosan e modell hatvanadik születésnapján teszünk az új generációval újabb jelentős lépést előre. Az elmúlt hat évtized során az OCTAVIA nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a vállalat és a márka ilyen dinamikusan fejlődhetett, s meggyőződésem, hogy az új generáció is jelentős részt vállal abban, hogy e fejlődés folytatódjon.”

 Az OCTAVIA 2019 januárban ünnepelte egykori gyártáskezdetének hatvanadik évfordulóját, ugyanis 1959 elején gördültek le e legendás modellsorozat első példányai a Mladá Boleslav-i szerelőszalagról. A kilencvenes évek közepén az első új generációs OCTAVIA vette át a kedvelt kompaktmodell örökségét, s 1959-es megjelenése óta a cseh autógyártó vállalat összesen több mint 6,5 millió darabot gyártott e sorozat tagjaiból. Az elmúlt évek során a nagyméretű kompaktkategóriájú modell harmadik generációja – világszerte mintegy 400 ezer eladott példányával – nagyjából egyharmadát tette ki a ŠKODA teljes értékesítésének. Jelenleg az OCTAVIA Csehországban, Ausztriában, Svájcban, Finnországban, Magyarországon, Lengyelországban, Szerbiában és Fehéroroszországban egyaránt a legnagyobb példányszámban értékesített modell. E sikermutatókban az OCTAVIA COMBI is meghatározó szerepet játszik, az eladott OCTAVIA modellek csaknem kétharmadát ugyanis e karosszériaváltozat teszi ki. Az OCTAVIA Európa legnagyobb darabszámban értékesített kombija, egyben a legkedveltebb importautó Németországban. A ŠKODA AUTO ennek megfelelően először kombiváltozatában vezeti be a piacra „bestsellere” legújabb generációját, a limuzinkivitel néhány héttel később érkezik.

Érzelmekben gazdag külső formavilág és megnövelt méretek

A ŠKODA OCTAVIA optikai különlegességei új első lökhárítója, illetve karakteres rajzolatú, új fényszórói. A kompaktmodell megnövelt hosszúsága és szélessége magabiztos karakterét hangsúlyozza: 4689 milliméteres hosszúságával a negyedik generációs ŠKODA OCTAVIA COMBI 22 milliméterrel hosszabb elődjénél, míg szélessége 15 milliméterrel 1829 milliméterre nőtt (a limuzinváltozat hosszúsága 19 milliméterrel 4689 milliméterre, szélessége pedig 15 milliméterrel 1829 milliméterre bővült), a tengelytáv 2686 milliméter. Az új tervezésű, laposan illeszkedő tetősín szintén a megnyújtott körvonalakat hangsúlyozza, s az erőteljes fellépésről akár 19 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsák is gondoskodhatnak.

Az új OCTAVIA a világ legjobb aerodinamikájú autói között

Új formavilága még karakteresebbé teszi a ŠKODA OCTAVIA megjelenését és kiváló aerodinamikai tulajdonságokat tett lehetővé. A limuzinváltozat légellenállási együtthatója (cw) 0,24-tól, míg az OCTAVIA COMBI kivitelé 0,26-tól indul, ezzel az új OCTAVIA a világ legkedvezőbb légellenállási tulajdonságokkal rendelkező autói közé tartozik, ami szén-dioxid-kibocsátását és üzemanyag-fogyasztását is tovább mérsékelte.

 



Az első OCTAVIA LED Matrix-fényszórókkal

A keskenyebb fényszórók, valamint a hátsó lámpatestek egyaránt korszerű LED-technikával működnek, csúcsváltozatában pedig az OCTAVIA igazi különlegességet kínál – a LED-Matrix rendszert. E technika több egyedileg szabályozható szegmensből állítja elő fénykévéjét, a vezető így a közlekedés többi résztvevőjének vakítása nélkül is folyamatosan távolsági fénnyel autózhat. Az intelligens műszaki megoldás az első szélvédőn elhelyezett kamera segítségével érzékeli a szemből érkező és az elöl haladó járműveket, illetve a fényvisszaverő öltözetű személyeket és fényvisszaverő objektumokat. A hazavezető fény (Coming/Leaving Home) funkció különleges fényanimációval üdvözli a vezetőt, amiben a LED hátsó lámpák is részt vesznek. Utóbbiak első ízben készülnek ŠKODA OCTAVIA modellben dinamikus irányjelzővel.

Új beltér-koncepció és kiemelkedő térkínálat

Az új ŠKODA OCTAVIA az immár megszokott, mély benyomást keltő térkínálatánál is tágasabb beltérrel szolgál, a hátul helyet foglalók például térdmagasságban még az eddigieknél is nagyobb, 78 milliméteres lábteret élvezhetnek. A járműkategória legnagyobb csomagterének térfogata a COMBI esetében 640, míg a limuzinváltozatban 600 literre bővült, s a ŠKODA mérnökei az utasteret is teljes egészében áttervezték. Az új kormánykerék kétküllős kialakítású és krómozott díszlécet hordoz, a multifunkciós változat gombjaival és új krómdizájn-görgetőkerekeivel pedig összesen tizennégy különböző funkció vezérelhető.

 Ugyancsak új tervezés a középkonzol, az ajtókárpitok és a műszerfal, utóbbi modulrendszerűen különböző síkokból épül fel és a szabadon álló, nagyméretű központi multifunkciós képernyő alatti, színében elkülönülő felületével a ŠKODA-hűtőrács alakját idézi. Első ízben állnak rendelkezésre a hátat kímélő Ergo-ülések, amelyek a fűtés mellett kívánságra masszázsfunkciót és hűsítő szellőztetést is kínálnak. Az extrafelszerelésként rendelhető sportüléseket különösen aktív szellőzésű ThermoFlux szövetkárpit borítja, s kívánságra háromzónás Climatronic légkondicionáló berendezés is kapható az új OCTAVIA modellekhez. Amennyiben a felszereltség a kulcsnélküli nyitás rendszerét (KESSY) is tartalmazza, az új OCTAVIA mind a négy ajtaja így nyitható.

 Az új OCTAVIA piaci bevezetésekor az Active, az Ambition és a Style felszereltségi szinteken áll rendelkezésre, a jövő év során pedig a robusztus OCTAVIA SCOUT és a sportos OCTAVIA RS is kiegészíti a kínálatot.

 Újdonság: Head-up kijelző és két 10-colos képernyő

Az új OCTAVIA az első ŠKODA-modellként szolgál Head-up kijelzővel, amely a fontos információkat – mint például a sebesség és a navigációs útmutatások – a szélvédőre vetítve, a vezető közvetlen látóterében jeleníti meg, aki így anélkül olvashatja le az adatokat, hogy közben tekintetét le kellene vennie az útról. Az új ŠKODA OCTAVIA infotainment-rendszerei kívánságra rádiós és televíziós streaming-szolgáltatást, illetve a Wireless SmartLink+ technika segítségével teljes vezeték nélküli okostelefon-csatlakoztatást is kínálnak. A külső médiaeszközök és USB-tárolók az összesen akár öt USB-C-aljzat közül a két elsőn keresztül közvetlenül is csatlakoztathatók az infotainment-rendszerre, s kívánságra hátul egy 230 voltos elektromos csatlakozóaljzat is rendelkezésre áll. A tökéletes hangzásvilágról az akusztikailag optimalizált utastér és az extrafelszerelésként kapható Canton hangrendszer gondoskodik.

 Az új OCTAVIA számára a ŠKODA a Virtual Cockpit technikáját is továbbfejlesztette. A digitális és egyénileg konfigurálható műszeregység legújabb generációja 10 col átlójú kijelzőfelülettel készül, kezelése pedig még inkább felhasználóbaráttá vált. A vezető négyféle alapnézet – Basic, Classic, navigáció és vezetői segédrendszerek – közül választhat, majd a multifunkciós kormánykerék kezelőgombjaival rögzítheti a kívánt tartalmakat. Újdonság annak lehetősége, hogy a navigációs térkép két különböző nagyításban (zoom) jelenjen meg a Virtual Cockpit kijelzőfelületén, illetve az akár 10 col képátlójú központi képernyőn. A légkondicionáló berendezés az infotainment-rendszer képernyőjébe integrált alsó sávról kezelhető, míg az infotainment-kijelző alatti új érintőcsúszkával (Touchslider) egy ujjal a hangerő szabályozható, két ujjal pedig a navigációs térkép nagyítható, illetve kicsinyíthető (zoom).

 DSG sebességváltó Shift-by-Wire technikával

Az első ŠKODA-modellként alkalmaz az új OCTAVIA Shift-by-Wire technikát a DSG sebességváltó vezérlésében, amely már nem mechanikus, hanem elektronikus úton továbbítja a vezető menetfokozat-választási utasításait a váltómű felé. Az OCTAVIA középkonzolján ez esetben a jól ismert DSG-váltókar helyett egy kisméretű kapcsolóval kialakított kezelőmodul található, amelyről az R (hátrameneti), az N (üres) és a D/S (előremenet/sport) menetfokozat, illetve egy külön gombbal a P (parkoló) állás választható.

Első ízben a kínálatban: innovatív vezetői segédrendszerek, például kikerülés-asszisztens és kiszállás-figyelmeztetés

Az OCTAVIA negyedik generációja számos új vezetői segédrendszert kínál, amelyek közül néhány első ízben kapható ŠKODA-modellhez. Az új kikerülés-asszisztens (Collision Avoidance Assist) gyalogos- illetve kerékpárosgázolás vagy más járművel ütközés veszélye esetén a kormányzási nyomaték aktív felerősítésével támogatja a vezetőt, hogy ideális esetben kontrollált kikerülési manőverrel előzhesse meg a balesetet. A kiszállás-figyelmeztetés (Exit Warning) rendszere még az ajtó kinyitása előtt jelzi, ha hátulról más jármű vagy kerékpáros közelít, de a kézérzékelés (Hands-on Detect) technikája segítségével az autó azt is ellenőrizheti, hogy a vezető rendszeresen megfogja-e a kormánykereket, vagy esetleg egészségügyi vészhelyzet miatt már nem uralja a járművet. Ilyen szükséghelyzetben a vészhelyzet-asszisztens (Emergency Assist) egészen megállásig lefékezheti a gépkocsit.

 Christian Strube, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja kiemelte: „Járműveink, valamint a bennülők és a közlekedés többi résztvevőjének biztonsága a legmagasabb prioritást élvezi a ŠKODA fejlesztésében. Az OCTAVIA negyedik generációjának új biztonsági és vezetői segédrendszerei – mint például a kikerülés-asszisztens és a kiszállás-figyelmeztetés – révén immár új szintre emeljük és kategóriája egyik legbiztonságosabb tagjává tesszük OCTAVIA modellünket.”

Különösen gazdaságos, korszerű motorok és a mild-hibrid technika premierje

Az új ŠKODA OCTAVIA igen gazdaságos és modern TDI- és TSI-erőforrásokkal készül, amelyek a jóval kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságokkal közösen hatékonyan mérséklik az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. A dízel- és benzinmotorok kínálatát különösen környezetkímélő földgázüzemű (CNG) hajtás, valamint hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) változatok és ŠKODA-modellben első ízben mild-hibrid technikával kiegészített motorok teszik teljessé. Amennyiben a 81 kW (110 LE) teljesítményű, háromhengeres 1.0 TSI és a 110 kilowattos (150 LE), négyhengeres 1.5 TSI erőforrás a hétfokozatú DSG sebességváltóhoz csatlakozik, 48-voltos szíjhajtású indítógenerátorral és ugyancsak 48-voltos lítiumion-akkumulátorral egészülnek ki, így a leállított belsőégésű motor melletti szabad gördülés („vitorlázás”), a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás, illetve a belsőégésű erőforrásnak nyújtott elektromos rásegítés (boost) is lehetővé válik. Mindemellett a motor újraindítását is mérsékelt zaj- és rezgésszint jellemzi. Mindkét erőforrás hatfokozatú manuális sebességváltóval, mild-hibrid technika nélkül is választható. Az 1.5 TSI aggregáthoz csatlakozó sebességváltó magas forgatónyomatékszintekhez készült új fejlesztés, amelyet az OCTAVIA dízelmotorjaival is alkalmaznak. A 140 kW (190 LE) teljesítményű 2.0 TSI aggregát kizárólag hétfokozatú DSG váltóművel és összkerékhajtással szerepel a kínálatban. Mindegyik TSI-motor Otto-részecskeszűrővel készül.

Hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtás két teljesítménylépcsőben

A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerrel készülő első ŠKODA, a SUPERB iV után a cseh márka az új OCTAVIA modelljét is kínálja az 1.4 TSI benzinmotor és – immár OCTAVIA iV modellként – egy elektromos motor kombinációjával, mégpedig két teljesítménylépcsőben is, a 150 kW (204 LE) rendszerteljesítményű kivitel mellett ugyanis egy 180 kilowattos (245 LE) verzió is szerepel a tervekben. Mindkét változathoz hatfokozatú DSG sebességváltó tartozik.

Új EVO-generációs dízelmotorok akár 80 százalékkal alacsonyabb nitrogén-oxid-kibocsátással

Az új OCTAVIA palettáján összesen három új dízelmotor öleli fel a 85 kW (115 LE) és a 147 kW (200 LE) közötti teljesítménytartományt. A TDI-aggregátok összlökettérogata egyaránt 2,0 liter és az új fejlesztésű EVO-generáció tagjai, s egyszerre nyomatékgazdag, takarékos és különösen tiszta üzeműek. Dízel-részecskeszűrőjük mellett e motorok az SCR kipufogógáz-utánkezelési rendszer egy új fejlesztési fázisát kapják, amely az úgynevezett Twindosing-eljárás során célzottan, két egymás mögött elrendezett SCR-katalizátor elé fecskendezi be az AdBlue adalékanyagot. E módszer, valamint a második, kiegészítő katalizátor mintegy 80 százalékkal mérsékli a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását az egyes erőforrások elődgenerációjához viszonyítva, az EVO-motorok így már most biztosítják a jövőbeni Euro 6d kipufogógáz-szabvány előírásai teljesítésének műszaki feltételeit. A 110 kW (150 LE) és a 147 kW (200 LE) teljesítményváltozat kívánságra összkerékhajtással is rendelhető.

 A G-TEC földgázüzemű változat

A ŠKODA AUTO az OCTAVIA negyedik generációját is kínálja G-TEC változatban, azaz különösen környezetkímélő, földgázüzemű hajtásrendszerrel. A szén-dioxid-kibocsátás itt további mintegy 25 százalékkal csökken a benzinüzemhez képest, miközben jóval kisebb a nitrogén-oxidok (NOx) és gyakorlatilag megszűnik a koromrészecskék emissziója. Az 1.5 TSI-motor teljesítménye ez esetben 96 kW (130 LE) és kifejezetten földgázüzemre (CNG) készül. A három CNG-tartály kapacitása összesen 17,7 kilogramm, s szükség esetére egy kilencliteres benzintank is rendelkezésre áll. Az OCTAVIA G-TEC mindkét karosszériaváltozatához hatfokozatú manuális vagy hétfokozatú DSG sebességváltó rendelhető.

Három futómű-opció és adaptív futóműszabályzás (DCC)

Alapkivitelű futóműve mellett két további változat is választható az OCTAVIA számára: az egyik a karosszériát 15 milliméterrel mélyebbre süllyesztő sportfutómű, míg a másik a szabadmagasságot ugyancsak 15 milliméterrel megnövelő, kimondottan a gyenge minőségű utakra készült futóműkivitel. Kívánságra az adaptív futóműszabályzás (Dynamic Chassis Control; DCC) is rendelkezésre áll, amely folyamatosan illeszti a rugózás és a lengéscsillapítás működését, a menetprofil-választás rendszerével (Driving Mode Select) pedig különböző üzemmódokat is kínál. A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerű modellek szabadmagassága a DCC esetében is változatlan marad, míg minden további modellváltozaté 10 milliméterrel csökken.

 „Simply Clever”: alváscsomag, AdBlue komfort-betöltőnyílás, USB-C-aljzat a tetőkonzolban

Hűen a ŠKODA „Simply Clever” filozófiájához az új OCTAVIA is magasfokú funkcionalitást kínál, emellett számos, a márkára jellemző „Simply Clever” részletmegoldással könnyíti a vezető és utasai mindennapi mobilitását. Első ízben rendelhető OCTAVIA modellhez az alváscsomag, amely a hátsó ülésén két megnövelt méretű, különösen kényelmes fejtámlát és egy plédet kínál. Ugyancsak újdonság a csomagtartó kényelmesen használható, továbbfejlesztett rakodóháló-összeállítása, illetve a csomagtérroló automatikus kireteszelése az OCTAVIA COMBI modellben. A csomagtérborítás alatt multifunkciós zseb szolgál további rakodóhellyel. A hátsó ajtók gyerekzárja elektromosan működtethető, az első üléstámlák hátoldalán pedig az okostelefonok számára kialakított két rakodózseb áll a hátul ülők rendelkezésére. Elöl és kívánságra hátul is két-két USB-C-aljzat található, s újdonság a belső visszapillantó tükör feletti tetőkonzolba extrafelszerelésként rendelhető további USB-C-csatlakozó. A ŠKODA immár klasszikus megoldása a vezető ajtajában kialakított rekeszben elhelyezett esernyő, ahol már a ŠKODA eredeti tartozékként kapható kézikefe is elhelyezhető. Az OCTAVIA modellekben is megjelenik az ablakmosótartály betöltőnyílásába integrált tölcsér, a kívánságra rendelhető vonófej pedig a megfelelő gomb megnyomásával elektromosan a csomagtérből reteszelhető ki. Szintén újdonság az AdBlue-tartály komfort-betöltőnyílása, amely teherautó-töltőpisztollyal is lehetővé teszi az utántöltést.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: