DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

A Mazda bolygódugattyús motorja hatótávnövelőként tér vissza

A Mazda 2020-ban fogja bevezetni első elektromos hajtásláncú személyautóit, a ”Fenntartható Zoom-Zoom 2030” program égisze alatt.

Egyedülálló technológiai megközelítés

A Mazda alapvetően két elektromos autót tervez bemutatni a nagyközönség számára. Az egyik kizárólag akkumulátorral hajtott, a másikban viszont az elektromos hajtás mellett a Mazda kisméretű, könnyű építésű bolygódugattyús motorja is dolgozik majd, mely kivételesen halk üzemű és hatótávnövelőként szolgál.

A hatótávnövelő motor visszatölti az akkumulátort, ha szükséges, így kiterjesztve a használat távolságát, és csökkentve az elektromos autóhasználók nagy százalékának félelmeit, hogy véletlenül nem érkeznek meg úticéljukhoz, ha lemerül az autó.

P1J11099l



A bolygódugattyús motor kis mérete és nagy teljesítménye többféle elektromos technológia megvalósítását teszi lehetővé. Kihasználva azt, hogy a Mazda a bolygódugattyús motort fejlesztése során gázalapú üzemanyagokkal is működőképessé tette, a bolygódugattyús hatótávnövelő vész esetén LPG-vel is működhet.

A Mazda “Fenntartható Zoom-Zoom 2030” programja

A Mazda előrejelzése szerint 2030-ra a járművek 95%-a valamilyen belső égésű motorral, és azzal kombinált elektromos hajtáslánccal készül majd (a maradék 5%-ot a teljesen elektromos járművek uralják). Ennek értelmében a Mazda folytatni fogja a belső égésű motorok hatásfokának tökéletesítését, mint például a jövőre megjelenő, új generációs SKYACTIV-X benzinmotor, mely gyertya vezérelt kompressziós gyújtást használ.

A Mazda elkötelezte magát, hogy 2030-ig 50%-kal, 2050-ig pedig 90%-kal csökkentse „forrástól a felhasználásig” számolt károsanyag-kibocsátását a 2010-es szinthez képest. A vállalat ugyanakkor elkötelezett, hogy a megfelelő megoldásokat kínálja a megfelelő időben és helyszínen is – hiszen energiaellátástól függően regionálisan különböző szabályzások lépnek életbe.

Az elektromos energia megtermelése egy adott régióban nyilvánvalóan megadja, hogy egy EV hogy tud hozzájárulni a „forrástól a felhasználásig” számolt károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez. S mivel a világban a szén égetésével megtermelt energia még mindig domináns, fontos, hogy ezt a kibocsátást különböző üzemanyagok használatával csökkentsük a közeli jövőben.

Az alternatív üzemanyagok mellett – mint pl. a magas nyomás alatt tárolt természetes gázok, az LPG, vagy a hidrogén – az autóipar kutatja olyan újra felhasznált anyagok természetét is, mint a mikroalga-tenyészetből nyert bioüzemanyag.

A Mazda az utóbbi fejlesztést kritikusnak tartja ahhoz, hogy a belső égésű motorokkal hajtott autók szénmentessége elérhető legyen, és a Tokió Intézettel, valamint a Hirosimai Egyetemmel működik együtt, hogy egy ipari-akadémiai-kormányzati összefogás révén kifejlesszék ezt a technológiát.

Mindezek mellett a Mazda számára továbbra is az autózás öröme a legfontosabb, emellett viszont kihasználja az elektromos hajtásláncok előnyeit is, a vállalat fejlett, belső égésű technológiáival ötvözve. Ezáltal nem csak megfelel az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak, hanem megerősíti elkötelezettségét, hogy autóiban megtartsa a Jinba Ittai (ló és lovas egysége), illetve a Hashiru Yorokobi (vezetési élmény) érzéseket.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: