DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
Egyéb

Időutazás: Az első Ford Escort

Emlékszik még az első generációs Ford Escort kólásüveg-sziluettjére? Majdnem ötven éve már, hogy az első ilyen autó legördült a Ford Halewood üzem szerelőszalagjáról.

Az első generációs Ford Escortot 1967 végén mutatták be az Egyesült Királyságban, míg szélesebb közönség előtt az 1968 januári Brüsszeli Autószalonon mutatkozott be. A Ford európai részlege a hosszú időn át gyártott, sikeres Anglia leváltására tervezte a modellt. Az Escort gyártása elsőként Angliában, a halewood-i gyárban kezdődött meg, 1967 utolsó hónapjaiban, míg az Európa kontinentális részére szánt bal kormányos változatok gyártása 1968 szeptemberében indult be, Genkben, Belgiumban. Az Egyesült Királyságban gyártott darabok eleinte némileg eltértek az Európa többi részén kaphatóktól, például az első futómű hangolása és a kormányáttétel is más volt, továbbá a Genkben készülő Escortok dupla hidraulikakörös fékeket kaptak és szélesebb felnik kerültek rájuk. 1970-től az Európa kontinentális részén értékesített modellek gyártása áttevődött Németországba, az új saarlouis-i gyárba.



Az Escort Európa több részén is sikeres modellé vált, de a legkomolyabb sikereket az Egyesült Királyságban érte el, ahol az 1960-as évek legsikeresebb modellje lett. 1974 júniusában a Ford bejelentette a kétmilliomodik Escort elkészültét. Ezt a mérföldkövet korábban egyetlen Egyesült Államokon kívüli Ford modell sem érte el.

Az Escort a média körében is azonnal hatalmas sikert aratott. A kritikusok értékes családi autónak nevezték, külön kiemelve gazdag alapfelszereltségét, amiben olyan luxustételek szerepeltek, mint a műbőr üléshuzat, a gumiszőnyegek, az egy sebességfokozatú ablaktörlő vagy a műbőr ajtópanelek.

A honestjohn.co.uk nevű brit honlap szerint: „Az Escort dögös autó volt, és mágnesként vonzotta azokat a fiatalokat, akik egy kisméretű lépcsőshátú kocsira vágytak. Az autó igazi sláger lett, hiszen egyszerű szerkezetéhez, jó megjelenéséhez és élvezetes teljesítményéhez visszafogott fogyasztás társult – nem véletlen, hogy a Cortina után ez lett a Ford második bestsellere az Egyesült Királyságban. Még az 1098 köbcentis alapváltozat is élvezetes vezetést kínált, amire a fogasléces kormánymű, a briliáns sebességváltó és a hatékony MacPherson első rugóstag jelentett garanciát.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: