DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

Menetpróba: Amerika kapitány - Tesla P90D

Amerikai autó, közel ezer newtonméter nyomatékkal és majd’ 800 lóerővel. Aki kompresszoros V8-as motort és csuda hangokat vizionál, azt el kell keserítenünk: két villanymotor és semmi hang a Tesla jellemzője, párosítva a sportmotorok villámgyors 100-ra gyorsulásával...

Aki még nem vezetett elektromos autót vagy hibridet, annak teljesen szokatlan az érzés, hogy az utastérben teljes a csend. Ez a különleges életérzés megvan a Tesla Model S-ben is, de az újabban már űrbéli projekteket is gondozó Elon Musk vállalatának egyik sikerterméke pár dologgal itt fel lett turbózva.

menetproba-2017-tesla-p90d-01

A Roadster 2008-as piacra kerülése óta 2016 decemberéig közel 190 ezer elektromos autót adott el a Tesla. Ez megsüvegelendő teljesítmény. Fontos tudni, hogy a Tesla alapítója nulla autógyártási tapasztalattal és háttér nélkül hozott létre egy 30 ezer dolgozót foglalkoztató, független márkát… Miközben szinte az egész szakma azon drukkolt, hogy bukjon meg, mert akkor nekik nem kell rohamtempóban erőltetniük az elektromos fejlesztéseket. Ebbe a nyugodt, „mindenki tudja, hogy nem lehet megcsinálni” habitusú autóipari állóvízbe ugrott bele két lábbal Elon Musk. Az elektromos autózásban sok év múlva talán fantáziát látó autóipar pechjére a Tesla működik, és azon a téren, ahol a legfájóbb: a luxus kategóriában. Ugyanis az átlagos kinézetű, átlagos teljesítményű villanyautók nem hozták lázba a gazdagokat, de a Tesla és az időközben megvalósult szénszálas vázú BMWi család már igen. Elon Musk nélkül ez a változás rendkívül lassan jött volna létre. Idén jön a Model 3, a BMW hármas méretű villanyautó, amiből már közel 400 ezret előre megrendeltek...


Az egyik a hirtelen sebességsokk, ami leginkább egy 1000 köbcentis sportmotor (BMW S1000RR) vagy egy 80-100 millió forint körüli árú sportkocsi (Lamborghini Aventador) képességeit mutatja. A 3,3 másodperces százra gyorsulás főleg a gyomorra hat, de a mellé szervírozott szolgáltatások is jók: a látható sávfelfestéseknél jól használható az AutoPilot rendszer, ahol a sávváltásnál a kezdő kormánymozdulatot vagy az indexelést azért meg kell tennie a vezetőnek. A parkolással sincs gond: csak ülni kell az autóban, mikor az automatán beáll a garázsba. És még nem beszéltünk arról a sci-fi csodáról, amikor a kocsi mellett állva, az okostelefonunkkal parkoltatjuk az autót.

Szokatlan, hogy az autó orrában is van rakodótér, mivel az akkumulátorok a padlólemezben találhatók. Az utastér letisztult, egyszerű formákkal operál, érdekes, hogy a jó törésteszt eredménye ellenére nem állítható a fejtámlák magassága. Az első ülések közötti térben lévő nagy tároló alja nem gumírozott, így zörögnek a benne hagyott tárgyak, mindezt ellensúlyozandó a felhasznált anyagok között megtalálható az igen jó tapintású Alcantara. Hátul a fejtér 190 centis magasság körülieknek is elfogadható, annak ellenére, hogy a dupla elhúzható napfénytetőnek kell a hely.

menetproba-2017-tesla-p90d-02

A fülkében azonnal szembeöltik a 17 colos központi kijelző, ezen lehet a fontosabb és a legapróbb beállításokat is elvégezni. Az ingyenes neten keresztül érkező Google térképrendszerét használó navigáció professzionális, amelynek a képét szerencsére át lehet vinni a műszerfalra és a kormány mögött is tudja mutatni az irányt. A zeneszolgáltatás is online, a Spotify gigantikus bázisából bármit meghallgathatunk Teslánkkal.

A fékezésnek a visszatápláló ereje beállítható: az egészen durva, falnak menő értéktől a minimális motorfékig terjedhet a skála, így kis gyakorlással a fékek koptatása nélkül lassulhatunk az átlátható forgalmi helyzetben – mindeközben azzal a reménnyel indulunk az utunkra, hogy az első fékbetétcserére csak 200 ezer kilométer körül kerül majd sor.

menetproba-2017-tesla-p90d-03

Persze azért nem minden ennyire szép és jó, az egyik kényelmetlenség a Teslával kapcsolatban, hogy nincs hazai vezérképviselet, így a legközelebbi szerviz Bécsben található, az pedig sovány vigasz, hogy hiba esetén ingyenes a javítás. Sajnos a Supercharger nevű töltőhálózat sem elérhető Magyarországon, így meg kell elégednünk a lassúbb „tankolással”. (Lásd keretes cikkünket.) Ez mutatja, hogy a hazai elektromos autózás hátterének még van hova fejlődnie. A másik mínuszpontot a teszt alatt a kemény hideg okozta, az eredetileg 500 kilométer fölötti hatótáv február elején 280-300-ra csökkent.

Műszaki adatok:

Hossz/szél./mag.: 4976/1963/1435 mm

Motor: 2 db villanymotor, összesen 762 lóerő és 958 Nm

Gyorsulás (0–100 km/h): 3,3 s

Ár: 37 350 000 Ft (alapár: 27 350 000 Ft)

Tesztautó: Teslaelmeny.hu 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: