DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

Az import autók jelentős része nem közlekedhet a szmogriadóban

Ugyan ma reggel a szmogriadó miatt kitiltott autók nagy része újra közlekedhet, az elmúlt négy napban autósok százezrei kényszerültek arra, hogy alternatív közlekedési eszközt válasszanak. Elgondolkodtató tény: az elmúlt négy évben százezernél több olyan import autó érkezett hazánkba, amely annyira környezetszennyező, hogy ilyen esetben nem járhat a városban.

Szinte megháromszorozódott a használt autó import 2012-óta, akkor 59.177 jármű érkezett hazánkba, míg tavaly már 142.002 személyautót és 13.706 kishaszongépjárművet regisztráltak az illetékes hatóságok. "A folyamattal alapvetően nem lenne gond, hiszen az uniós piac lehetőséget biztosít a szabad áruforgalomnak, a problémát abban látjuk, hogy a behozott autók zöme egyrészt műszakilag megkérdőjelezhető állapotban van, másrészt rendkívül környezetszennyező. Az import kocsik 2 százaléka 20 évnél idősebb, 18 százalékuk 16-20 év közé esik, 35 százalékuk pedig 11-15 év közötti" - kezdett gondolataiba Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. "A szmogriadó rávilágított: ezeknek a kocsiknak a nagy része annyira káros a környezetre, hogy nem ütik meg a minimálisan elvárt környezetvédelmi besorolást sem" - tette hozzá.

Mint ismert, a magas szállópor-koncentráció miatt január 23-26. között tilos volt olyan autóval (vagy bármilyen más járművel) közlekedni Budapest közigazgatási területén, amelynek forgalmi engedélyében nincs környezetvédelmi osztályt jelölő kód vagy ez a szám 0-4 közé esik. Alapvetően tehát az Euro III-nál rosszabb besorolású autók nem vehettek részt a forgalomban mindaddig, amíg a Főpolgármesteri Hivatal megszüntette a forgalomkorlátozást. (A bizonytalan meteorológiai helyzet miatt azonban tájékoztatási fokozatot rendeltek el.) Az Euro III normát egyébként  2000. januárjában vezették be, a korábban gyártott autók néhány kivételtől eltekintve nem felelnek meg a norma előírásainak, viszont 2002 végéig forgalmazhatók voltak új autóként a rosszabb kibocsátású járművek is.

A Das WeltAuto statisztikákon alapuló számításai szerint 2016-ban 22.000-nél több olyan import autót helyeztek forgalomba, ami nem közlekedhetett a szmogriadó alatt, mert nem ütötte meg a felhívás előírásait. 2015-ben 24.000, 2014-ben 26.000, 2013-ban 27.000 ilyen négykerekű érkezett hazánkba, azaz az elmúlt 4 év során százezernél több erőteljesen környezetszennyező autó kapott magyar rendszámot.

Az import autók közül egyébként 2016-ban a 3-as BMW (5.735 autó), a Volkswagen Passat (5.685 autó) és az Opel Astra (5.252 autó) voltak a legnépszerűbbek, de az Audi A4 (4.036 autó), az A-osztályú Mercedes (2.680 autó) és az 5-ös BMW (2.388 autó) is a legjobb tízben található, ez pedig alátámasztja a márkák rangsorát: ahol a Volkswagen (18.200 autó) zárt a élen az Opel (14.933 autó) és a Ford (14.184 autó) előtt, de közvetlenül utánuk végzett a BMW (11.059 autó), Audi (9.491 autó), Mercedes (9.009 autó) trió. "A jogszabályi körülmények évek óta nem gördítenek akadályt az idős autók behozatala elé, viszont a szmogriadó rávilágított arra, hogy milyen veszélyes - egyrészt a környezetünkre, másrészt magunkra nézve - az, ha ilyen kocsik között élünk" - zárta gondolatait a márkaigazgató. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: