Az arányokat tekintve az átlagos kifizetés ötször nagyobb összegű volt tavaly, mint a bonus besorolású sofőröknél. A K&H Biztosítónál egyébként a káresemények száma tavaly 36 százalékkal nőtt az előző évhez képest, amely mögött a forgalomba helyezések számának növekedése, az olcsóbb üzemanyagárak miatti növekvő forgalom is jelen van. Az átlagos kárösszeg pedig 4,3 százalékkal közel 420 ezer forintra nőtt.
A magyarországi kötelező felelősségbiztosítás (kgfb) történetével közel egy idős az úgynevezett bonus-malus rendszer, amelynek lényege, hogy a balesetmentesen közlekedő autós a legmagasabb besorolás eléréséig évről évre kedvezőbb besorolásba kerül, amely a balesetet okozó sofőrökhöz képest kedvezőbb biztosítási díjat eredményez. A K&H Biztosító összeállítása szerint a baleseteket okozó malus kategóriába tartozó autósok jóval nagyobb károkat is okoznak, mint a többiek.
A társaság kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendelkező ügyfeleinek 83 százaléka tartozik a bonus kategóriába, és mindössze 1 százalékuk kapott malus besorolást (a fennmaradó 16 százalék A0-ás kategóriába került, ők azok például, akik első alkalommal kötnek kgfb-t). A K&H Biztosító tavaly összesen 10,6 milliárd forint kárösszeget fizetett a kgfb-s ügyfelek által okozott károkra, ezen belül a malusos kategóriába sorolt sofőrökre eső kárösszeg megközelítette az 570 millió forintot. Az arányokat nézve ez azt jelenti, hogy a teljes ügyfélállomány alapján a malusos sofőrökre jutó kárösszegnek 106 millió forintnak kellett volna lennie, ezzel szemben ennek több mint az ötszörösét produkálták a tavalyi adatok szerint - mondta Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese, és a társaság nem-életbiztosítási és működésfejlesztési vezetője.
A kgfb-piac alakulásáról a vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy 2015-ben jelentősen - 36 százalékkal - több mint 25 ezerre nőtt a káresetek száma 2014-hez képest, emellett a kifizetett teljes kárösszeg 42 százalékkal 10,6 milliárd forintra nőtt. Így az egy káreseményre jutó átlagos kárösszeg közel 420 ezer forint volt tavaly, ami 4,3 százalékos emelkedésnek felel meg. A növekvő káresetszám és a teljes kárösszeg növekedése Kaszab Attila szerint azzal magyarázható, hogy nőttek a forgalomba helyezések, emiatt több autó van az utakon, másrészt pedig az olcsóbb üzemanyagok miatt is nőtt a közlekedésben részt vevő autósok, autók száma. Ennek pedig sajnos természetes velejárója a balesetek számának növekedése is.