DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Egyéb

Bolygódugattyús Mazda-tanulmány

A Mazda leleplezte új, RX-VISION nevet tanulmányautóját a Tokiói Autószalonon. A koncepció a következő generációs SKYACTIV-R bolygódugattyús motort és új konvenciókkal szembe menő technológiát rejt magában.

A nagyvonalú arányokkal rendelkező, orrmotoros, hátsókerék-hajtású modell olyan jövőbeli vízió, amely csak a Mazdánál születhetett meg, és számtalan rajongó várja világszerte, hogy végre valósággá váljon.

A bolygódugattyús motor abban egyedülálló, hogy a teljesítményét egy forgó/bolygó mozgást végző, háromszög alakú rotor generálja (szemben a hagyományos, alternáló dugattyús motorokkal). A Mazda mérnökeinek számos technikai nehézséget kellett megoldania addig, amíg sorozatgyártású bolygódugattyús modellel léphetett a nagyközönség elé. E technika első megjelenése a Mazda Cosmo Sport 110S-ben volt 1967-ben, melyet a Familia Rotary, a Luce Rotary Coupe, az RX-2 és az RX-3 követett. A legsikeresebb modell a Mazda RX-7, mely a legnagyobb darabszámban eladott bolygódugattyús autó, 800.000 darabot gyártottak belőle 1978 és 2002 között.

auto_mazda



A Mazda folyamatosan arra törekszik, hogy javítsa a bolygódugattyús motor által elérhető teljesítményt, és optimalizálja eközben a fogyasztást, illetve tartósságot. A Mazda az egyetlen gyártó, aki ezzel a technikával szerelt versenyautóval, a Mazda 787B-vel – mindeddig egyetlen japán gyártóként – megnyerte a 24 órás Le Mans-i tartóssági versenyt 1991-ben.

Annak ellenére, hogy a Mazda kínálatában aktuálisan nem szerepel bolygódugattyús motorral szerelt modell, a Mazda nem hagyja veszni a motor kutatás-fejlesztésének eredményeit, és továbbra is dolgozik azon, hogy egyesítse azokat a SKYACTIV technológia előnyeivel, hogy még különlegesebb és kompromisszummentes élmény legyen az autózás.

„Alig várom, hogy többet is elárulhassak a Mazda standon most leleplezett vízióról” – mondta Masamichi Kogai, a Mazda Motor Corporation elnök-vezérigazgatója. „A Mazda továbbra is azért keres új kihívásokat, hogy különleges kapcsolatot hozzon létre vásárlóival, és elnyerje lojalitásukat.”

A Tokiói Autókiállítás október 30. és november 8. között látogatható a nagyközönség számára. 

A Mazda bolygódugattyús motorfejlesztésének lépései:

1961

NOV

A Mazda első bolygódugattyús motor-prototípusának megjelenése

1967

MÁJUS

Az első bolygódugattyús motor bejelentése és a Cosmo Sport bevezetése (a 10A jelzésű motorral

1968

JÚLIUS

A Familia Rotary Coupe bevezetése

 

AUG

A Cosmo Sport less az első, bolygódugattyús motorral szerelt versenyautó, mely rajthoz áll a Marathon De La Route 84 órás tartóssági versenyén, és összetettben a 4. helyen végez.

1969

OKT

A Luce Rotary Coupe bevezetése (a 13A jelzésű motorral)

1970

MÁJUS

A Capella Rotary (RX-2) bevezetése (a 12A jelzésű motorral)

1971

SZEPT

A Savanna (RX-3) bevezetése

1973

FEB

A bolygódugattyús motor teljesíti az 1975-ös amerikai kibocsátási előírásokat

1975

OKT

A Cosmo AP (RX-5) bevezetése „szennyezésmentes” bolygódugattyús motorral (13B jelzésű motor)

1978

MÁRC

A Savanna RX-7 bevezetése

1979

FEB

A Savanna RX-7 részt vesz az IMSA 24 órás daytonai tartóssági versenyen és egy első és egy második helyet szerez a GTU-osztályban (5. és 6. az összetettben)

1985

OKT

A 2. generációs RX-7 bevezetése (turbós 13B motorral)

1990

SZEPT

Az RX-7 részt vesz az IMSA san antonio-i 45 perces versenyén és első helyet sezrez a GTO osztályban, illetve összetettben is, valamint az első modell a verseny történetében, amely 100 győzelemig jut

1991

JÚN

A Mazda 787B megnyeri a 24 órási Le Mans-i tartóssági versenyt

 

OKT

A hidrogén-hajtású HR-X koncepció világpremierje a Tokiói Autószalonon

 

DEC

A 3. generációs RX-7 bevezetése (255 lóerős 13B-REW motorral)

2003

ÁPR

Az RX-8 bevezetése (RENESIS motorral)

2006

FEB

A hidrogén-hajtású bolygódugattyús motor megjelenése és lízingbe adásának kezdete

2007

OKT

A következő generációs RENESIS motor (16X) bemutatása a Tokiói Autószalonon

A Mazda RX-VISION főbb jellemzői: 

Befogadóképesség

2 fő

Teljes hosszúság x szélesség x magasság

4,389 mm x 1,925 mm x 1,160 mm

Tengelytáv

2,700 mm

Motor

SKYACTIV-R

Hajtáslánc

orrmotor, hátsókerék-hajtás

Gumik

Elöl: 245/40R20 / Hátul: 285/35R20

Abroncs szélesség

Elöl: 9.5J / Hátul: 11J

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: