DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

Kétes múltú használt autók lakat alatt

Évről-évre nő az eladott használt autók száma, ezzel párhuzamosan, pedig szintén emelkedik a külföldről behozott, másodkézből származó gépkocsik aránya is. Tavaly megközelítőleg 100 000 külföldön vett négykerekűt regisztráltak hazánkban, ám a tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek jórészt megkérdőjelezhető előélettel érkeznek Magyarországra. Ha nem akarunk csalás áldozatává válni, körültekintően kell eljárnunk már az autóvásárlást megelőzően is.

Jelentős számú használt gépkocsi érkezik a hazai autópiacra külföldről: 2014-ben bő 100 000 autót importáltunk, idén, pedig már az első negyedév alatt 26 109 gépkocsi jött határon túlról, ami 26 százalékkal több a tavalyi év hasonló időszakához képest. E kocsik esetében továbbra is a felső-középkategória számít népszerűnek (6 401 autó), de az alsó-középkategóriájú modellek aránya is jelentős volt (5 901 autó).

A márkák esetében legtöbben Volkswagent (3 382 autó), Fordot (2 711 autó) és Opelt (2 517 autó) vásároltak, a dobogósokat a BMW, az Audi és a Mercedes követte. A magasabb presztízsű autók iránti érdeklődés a típusbontásban is észrevehető: legtöbben 3-as BMW-t (1279 autó), Volkswagen Passatot (1 093 autó), Golfot (926 autó) hoztak. Az első tízben végzett továbbá az Audi A4, az 5-ös BMW és az A-osztályos Mercedes is.

_C1B3586



A kint vásárolt gépkocsik hatvan százaléka 10 évnél idősebb volt, s mindössze 23 százalékban döntöttek a vevők 5 évnél fiatalabb járműnél. "Szomorú tény, hogy évente közel 60 000, kifejezetten idős gépkocsi érkezik Magyarországra, hiszen ezen autók vételára kedvező ugyan, de az olcsónak tűnő 12-15 éves középkategóriás autó idővel pénztemetővé válhat a javítási számlák sokasodásával. A vásárlás során könnyen pórul járhatunk: jobb esetben „csak” az derül ki, hogy az adott kocsi jóval több kilométert futott a bevallottnál, de laikusként akár abba is belefuthatunk, hogy az általunk megvásárolt autó alvázszáma klónozott, vagyis lopott autót legalizáltak, több totálkáros autóból lett összehegesztve, vagy komoly elhallgatott műszaki hibája van" - vélekedett Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. 

A jelenlegi szabályozás gyenge pontjaiban rejlő lehetőségekre hamar ráéreztek a bűnözők, az autóimport egyik közismert kiskapuja ugyanis egyre több negatív példát szül. Az EU-ból behozott gépjárművek nem esnek át eredetiségvizsgálaton a forgalomba helyezés előtt és a bűnügyi nyilvántartásban sem ellenőrzik azokat, így tehát a jármű adataiban sem lehetünk teljes mértékben biztosak. Azt azonban tudnunk kell, ha a fent említett okok egyike miatt hatósági eljárás indulna autónk kapcsán, úgy az illetékes szervek bármikor lefoglalhatják azt.

Így volt ez például egy BMW X1-es esetében az év elején, amikor másfél év használat után egy keszthelyi üzletember autóvásárlása vált rémálommá. A többmilliós városi terepjárót valószínűleg klónozták, azaz olyan létező, megegyező típusú, makulátlan előéletű autó adataival ruházták fel, ami tüzetesebb ellenőrzés nélkül, nem szúr szemet még közúti ellenőrzéskor sem.

Hasonló eset fordult elő április közepén is, amikor például több, mint száz gépjárművet koboztak el a rendőrök olyan tulajdonosoktól, akik csak az intézkedéskor szereztek tudomást arról, hogy lopott használtautót vásároltak. Az országos hatósági akcióban öt embert állítottak elő, akik külföldi, bérelt autók adatait meghamisítva, Magyarországon értékesítették azokat. Szakértők szerint a pórul járt tulajdonosok csak polgári peres úton juthatnak majd követeléseikhez, melyek sikerére azonban több éves eljárás mellett sincs garancia.

Ahhoz, hogy az ilyen eseteket elkerüljük, igyekezzünk minden esetben kideríteni kiszemelt használt autónk előéletét. Egy márkaszervizben elvégzett állapotfelméréskor - a tulajdonos jelenlétében – már könnyedén lekérhető az egyes gépjárművek hazai, vagy akár nemzetközi szerviztörténete. Ebből kiderül a valós futásteljesítmény, az esetleges korábbi sérülések, és egyben az aktuális állapot is. Az átvizsgálások márkától függően 10-20.000 forintba kerülhetnek, így azonban hosszú távon ennek sokszorosát spórolhatjuk meg.

Tisztában kell lennünk azzal is, hogy a jó állapotú, külföldi gépjárművek árai semmivel sem alacsonyabbak a hazaiaknál. „Előfordulhat, hogy egyes használt autók esetében az átlagosnál jóval kedvezőbb ajánlatot találunk. Ilyenkor nagy a valószínűsége, hogy az ÁFA befizetés kapcsán trükközik egy kereskedő, aminek árulkodó jele lehet a nyomott ár” – hívta fel a figyelmet Frank György. „Az ÁFA csalás leggyakoribb esete az, amikor az erre szakosodott vállalkozás egy-két köztes tulajdonos beiktatásával, az EU-ban nettó számlával megvett autóból, bruttó számlásat ”gyárt”, így 27 százalékos árelőnyre tehet szert” – mondta el a Das WeltAuto márkaigazgatója a hazai használt autó piacon tapasztaltakról.

A különösen nagy értékben elkövetett adócsalások esetében több évig terjedő szabadságvesztés, valamint az adóhiány és a kapcsolódó bírságok megfizetése szabható ki. Az elmúlt évek egyik legnagyobb áfa-csalási ügyében például öt Fejér megyei használtautó-kereskedő 800 eladott autóval, közel 550 millió forint kárt okozott az államnak. A nyomozás adatai szerint a regisztrációs adót ugyan megfizették, azonban az adás-vétel áfa tartalmáról már nem adtak számot az adóhivatalnak.

Szintén gyakoriak a kilométeróra visszatekerések is, amik biztonságtechnikai szempontból vetnek fel komoly kételyeket. Sokan esnek abba a hibába használt autó vásárlásakor, hogy a keveset futott, tökéletes állapotú kocsit keresik. Amennyiben az álmunkat kergetve, visszatekert autót veszünk, számolnunk kell azzal, hogy a megvásárolt négykerekű piaci értéke jóval alacsonyabb annál, mint amit fizetünk érte, illetve azzal is, hogy több váratlan hiba is előjöhet. A futásteljesítmény kapcsán ne gondolkodjunk naivan, normál esetben évi 15-30 000 kilométer kerül egy hazai gépkocsiba. Külföldi használt autóknál előfordulhat az akár 80 000 kilométer is éves szinten. Ennél alacsonyabb futásteljesítmény nem túl gyakori, így legyünk racionálisak a kilométeróra állás vizsgálatakor. Ilyenkor azzal is szembesülhetünk, hogy az időszaki javításokat sem végezték el (pl. vezérműszíj csere, automata váltó olajcsere, stb.), aminek következtében akár több százezres kárunk is keletkezhet, nem beszélve az ezeknek az autóknak a meghibásodásából származó balesetveszélyről.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: