A kamionversenyzés az elmúlt három évtizedben látványos változáson ment keresztül, amely leginkább a versenyben használt járművek fejlődésében mutatkozik meg. Amikor először hazánkba látogatott a Kamion Európa-bajnokság, a mezőnyt utcai járművekből átalakított versenyautók alkották, melynek legfeljebb a motorjához nyúltak hozzá a felkészítők.
Ha valaki megnézi a korai VHS kazettákról ránk maradt felvételeket, el is szörnyed a látottakon, hiszen a mezőny második felét a sűrűn gomolygó kipufogógáztól nem is látni… Ezzel szemben a mai kamionok kifejezetten versenyzésre épített prototípusok, melyek csak külsejükben hasonlítanak az utcai változatra. A szabálykönyv ugyanis csupán annyit ír elő, hogy a versenyautó fülkéjének „szoros hasonlóságot” kell mutatnia legalább 50 példányszámban legyártott szériaváltozattal, más téren azonban nagyon megengedőek a szabályalkotók. A motornak ugyancsak szériatípusból kell származnia, de nem feltétlenül kell megegyeznie a kamion eredeti erőforrásával. Megkötés azonban, hogy 100 darabot elérő, sorozatban gyártott, maximum 13 ezer köbcentiméteres motorról legyen szó. A tuningolás – a szabálykönyv által előírt megkötések mellett – megengedett, például a turbófeltöltő is cserélhető. Teljesen szabad kezet kaptak a tervezők a motor elhelyezését illetően, mely így a legkedvezőbb súlyelosztás érdekében a kamion középső részébe építenek be. A teljesítménye még egy Forma-1- es autóét is meghaladja, márkától függően 1050-1200 lóerő között mozog! Ezt a hatalmas teljesítményt 16-sebességes, félautomata váltó viszi át a talajra, mely ugyancsak utcai típusból származik. Csak a hátsókerékhajtás engedélyezett, és a kerekek száma nem haladhatja meg a négyet. A hátsó kerekek kormányzása tilos. A megfelelő tapadásról kifejezetten versenyzésre gyártott gumik gondoskodnak, melyeket valamennyi csapatnak a Goodyear szállít.
A szabályalkotók ügyeltek arra is, hogy a 80-as végén tapasztaltak soha ne ismétlődhessenek meg, ugyanis az előírások szerint a kamionok semmilyen látható kipufogógázt nem bocsáthatnak ki verseny közben! Egy előírás azonban nem változott azóta sem: a versenyautó legnagyobb sebessége 160 kilométer/óra lehet, melynek érdekében a motor ennek elérése esetén leszabályoz. Erre a sebességre álló helyzetből az öttonnás monstrum nyolc másodperc alatt felgyorsul! Ez az adat még annak tükrében is meglepő, hogy a motor forgatónyomatéka meghaladja az 5000 Newtonmétert. Az meg aztán egyenesen hihetetlen, hogy leszabályozás nélkül egy versenyzésre épített kamionnal a 300 kilométer-óra körüli sebesség is elérhető lenne…