DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Egyéb

Kamion-Eb: Új szabályok, új pontrendszer

Az FIA kiadta a Kamion Európa-bajnokság 2015-ös szezonjára vonatkozó szabályrendszert, melyben a parc fermére és az időmérő edzésre vonatkozó módosítások mellett a legnagyobb változás a pontrendszert érinti. Az alábbiakban az idén is a címvédő Kiss Norbival, valamint a fiatal Major Benedekkel kiálló Oxxo Energy Truck Race Team vonatkozó cikkét osztjuk meg olvasóinkkal.

Új szabály, hogy a parc fermé nyitása, és a következő kifutás rajtja között minimum 30 perc kell, hogy elteljen. A parc fermébe a versenykamionok az időmérők és a futamok után kell, hogy beálljanak, itt vizsgálják meg a győztes kamionokat, illetve azokat, melyeket kiemelnek vizsgálatra a mezőnyből - tavaly Kiss Norbi kamionját szinte minden futam után kiemelték. A parc fermében a csapatok nem nyúlhatnak a kamionokhoz, tilos szerelni, kivenni vagy levenni róluk bármit is, még a felszerelt kamerákat sem szabad levenni, csak ha erre külön engedélyt adnak - például amikor vizsgálnak egy versenyszituációt, balesetet, ütközést, kilökést.

orig_04732caa342945ed03b04f139fd8864a
 
Amikor nyit a parc fermé, a csapatok vihetik a kamionokat a sátrakba, és kezdődhet a szerelés, de előfordult olyan, hogy a nyitás és a következő rajtfelállás között mindössze 10 perc volt, s ennyi idő alatt egy esetleges törést, vagy komolyabb technikai hibát kijavítani nem lehet, épp csak elég a kötelező szervizre, mely a kerékcsere, az üzemanyag és a víz tankolása. Az új szabály minimum 30 percet biztosít tehát a csapatoknak az esetleges nagyobb javításokra, ami egy kis könnyebbséget jelenthet, illetve esélyt a következő futamon való részvételre komolyabb szerelések esetén.
 
Másik változás, hogy az időmérő edzés ideje 15 percről 20 percre nyúlik. (A Truck Race-en két szakasza van az időmérőnek, a Q1, melyben a legjobb 10 jut tovább, és a Superpole, ahol a 10 pilóta küzd a legjobb rajtpozíciókért.) A 20 perc az időmérő első szakaszára, vagyis a Q1-re vonatkozik, s ez inkább a 10. hely környékén küzdő csapatoknak fontos, mert így több idejük van a Superpole-nak megfelelő köridő elérésére. A top csapatok jellemzően ezt az első körökben megfutják, utána tudnak spórolni a gumikkal, ezért őket nem érinti annyira ez a változás.



 

Talán a legnagyobb és legérdekesebb újítás a pontrendszer megváltoztatása. Erről már írtunk korábban is, de azok kedvéért, akik még nincsenek tisztában a pontrendszerrel, néhány szóban elmondjuk, miért is komoly változás ez a Truck Race-en. A futamok a következőképpen zajlanak: időmérő alapján rajtol el az első futam, majd a beérkezés sorrendjét az első 8 helyezettnél megfordítják, vagyis aki nyeri az első futamot, a másodikon a nyolcadik helyről indul, a második a hetedikről, a harmadik a hatodikról, és így tovább, vagyis aki nyolcadik lesz az első futamon, az rajtolhat az élről a második futamon. A 9. helytől a befutás sorrendjében állnak fel a második futamra a pilóták. Európa-bajnoki pontot csak az első 10 beérkező pilóta kap, így nézett ki eddig a pontozás:
 
1. futam (1-10 helyezettek): 20, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 3, 2, 1
2. futam: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
 
A második futamon tehát kevesebb pontot kaptak a pilóták, hiszen hátrébbról előre tették őket, és sokszor meg is tudták tartani dobogós helyezéseiket a hátulról feljönni próbáló gyorsabb pilótákkal szemben.
 
Idén tehát megváltozik a pontozás, mégpedig úgy, hogy a második futamon is ugyanannyi pontot kapnak a pilóták, mint az elsőn, s ez új versenystratégiát eredményezhet, illetve komolyabb csatákat hozhat a második futamon, hiszen 1-1 helyezés már nem csak 1-1 pont különbséget jelent.
 
Érdekesség, hogy kiszámolták, amennyiben már 2014-ben is ez a pontozás lett volna, akkor is Kiss Norbi lett volna az Európa-bajnok, és a sorrend is azonos lett volna mögötte. Mindezek fényében nagyon kíváncsiak vagyunk, a csapatok milyen taktikákat alkalmaznak majd az új pontrendszer miatt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: