DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
USA

Ezért lesz nehéz teljesítenie Alonsónak az Indy 500-on

A spanyol F1-es előtt hatalmas kihívások állnak, hiszen alig másfél hónapja van arra, hogy felkészüljön a világ egyik legnagyobb presztízsű versenyére - egy korábbi Indy 500 győztes szerint Alonso útja nem lesz éppen fáklyásmenet.

Dario Franchitti tudja, miről beszél. A manapság a Formula-E szakkommentátoraként dolgozó skót négyszeres IndyCar-bajnok, emellett háromszor hódította el a Borg Warner-trófeát az Indy 500-on, most pedig a Motorsport Magazine weboldalán osztotta meg gondolatait a nyilvánossággal, természetesen az elmúlt évek egyik legnagyobb motorsport-vonatkozású hírével kapcsolatban. A többrésztvevős projekt valósággal sokkolta a világot, hiszen Fernando Alonso május végén kihagyja a Monacói Nagydíjat, annak érdekében, hogy először elinduljon az Indy 500-on.

„Az, hogy Fernando Alonso ott lesz az Indianapolis 500-on idén, egyszerűen briliáns” – fogalmazott Franchitti. „Nagyon sok munka áll előtte, és bizonyára némi szimulátorozással fog kezdeni: a Hondának van egy Indianapolisban, a csapat pedig egy privát tesztnapot is biztosítani fog majd számára. Bármikor megy el, segíteni fog neki, a belerázódás pedig nem lesz probléma, hiszen nagyszerű csapattársai vannak, az Andretti Autosport pedig remek autót ad majd alá.”



A skót írásában kitért arra is, hogy Alonsónak milyen nehézségekkel kell majd szembenéznie élete első Indy 500-án. „Nehezebb dolga lesz, amikor a körülmények megváltoznak, hiszen ezekhez is alkalmazkodnia kell majd. A pályán ez lehet a szélirány megváltozása, a hőmérséklet, vagy akár a páratartalom növekedése. Beállítások és vezetési stílus terén is figyelnie kell ezekre, és itt jön képbe a tapasztalat. A tehetsége nem kérdés, itt a tapasztalatról van szó. Persze a verseny során lehet kisebb változásokat eszközöni, de folyamatosan változtatnod kell, ezért komoly tanulási folyamat ál előtte.”

Franchitti kitért a veszélyre is, mely minden Indy 500-on indulóra leselkedik attól kezdve, hogy pályára hajt, addig a pillanatig, amíg vissza nem tér a pitre. „Itt nincs második esély: nincsenek bukóterek, és ha hibázol, szinte biztos, hogy fájni fog. Ha összetöröd az autót, és sérülés nélkül megúszod, akkor jó napod van. Azok a falad rád várnak. Bízzanak bennem, amint kimegy a pályára, egyből meg fogja tudni ezt! Egyszerűen csak alkalmazkodnia kell hozzá.”

A skót úgy véli, hogy az Andretti Autosportnak remek szimulációs és felkészítési programja van, 2014-ben Kurt Busch NASCAR Cup-bajnok velük készült Indianapolisra, és egy edzésbalesetet kivéve hiba nélkül hozta le az ötszáz mérföldet. „Ha nem oválon készülsz, az nem tud úgy felkészíteni arra a sebességre és intenzitásra, amit ott tapasztalsz, és hogy milyen módosításokat kell végezned akkor, amikor forgalomban haladsz. Az egyik legnagyobb ellensége az időjárás lesz: ha esős hét vezeti fel a versenyt, hátrányban lehet majd.”

„Ha reálisak maradunk, Fernando mire lehet képes?” – tette fel a kérdést Franchitti. „Úgy vélem, túl nagy elvárás felé, hogy az élmenőkkel harcoljon. Egy körön biztosan nem lesz problémája, de hogy körről körre szembe szálljon velük, az nagy kérés. Ahogyan tavaly láthattuk Rossinál, stratégiával minden lehetséges, de puszta tempó alapján nehéz dolga lesz majd. Ehhez tapasztalat kell. Egyértelműen megvan hozzá a tehetsége, de az élpilótáknak is, akik viszont hosszú évek, sőt évtizedek IndyCar-autóival és a pályán szerzett tapasztalataival rendelkeznek.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: