DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

F1-Archív: Vettel elhagyja a Ferrarit

Az elmúlt évtizedekben számos fontos és érdekes hírt hozott május 12., de ezek közül is kiemelkedik a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel búcsúja a Ferraritól.

2023: A vártnál jobban nőtt a 2023-as F1-es autók teljesítménye, erre reagál a Pirelli egy új konstrukcióval, amelyet a Brit Nagydíjtól kezdve vetnek be, de már Barcelonában kipróbálnak. Az új gumi bizonyos részleteit már a 2024-es idényre készült fejlesztésekből emelik be.

2022: A kétszeres világbajnok Mika Hakkinen szerint teljesen egyértelmű jelenleg a Red Bull fölénye, Miamiban messze a Ferrari előtt járt az energiaitalos istálló, úgyhogy azonnali válasz kell a maranellóiaktól, ha nem akarják elherdálni az előnyüket. A Red Bull megbízhatósági problémái miatt Charles Leclerc az egyéni tabellán még 19 ponttal vezet Max Verstappen előtt, a konstruktőri versenyben viszont Barcelonában már könnyedén bekövetkezhet a helycsere, ha nem javul fel a Ferrari.

2021: Nem fog helyet cserélni az Azerbajdzsáni Nagydíj a török versennyel, jelentették ki a bakui szervezők. Bakut június 6-ra, Isztambult június 13-ra tűzték ki, azonban a Törökországból Egyesült Királyságba (ahol a legtöbb csapat bázisa található) visszatérőknek 10 napos karantént kell letölteniük. Ezért lett volna célszerű a csere, Bakuban azonban a foci-Eb egyik meccsét rendezik az adott hétvégén.

2020: A híresztelések beigazolódtak, a Ferrari hivatalos közleményben tudatja, hogy az év végén különválnak útjaik Sebastian Vettellel. Mattia Binotto csapatfőnök szerint közös döntés volt a szakítás: „Közösen hoztuk meg ezt a döntést Sebastiannal, mindkét fél úgy érezte, hogy ez a legjobb. Nem volt könnyű meghozni ezt a döntést, ismerve Sebastian értékét versenyzőként és emberként egyaránt. Nem volt egy konkrét ok, ami ehhez a döntéshez vezetett, leszámítva azt a közös és baráti érzésünket, hogy eljött az ideje az elválásnak, hogy mindketten elérhessük a saját céljainkat.”



2019: Lewis Hamilton nyeri a Spanyol Nagydíjat, miután alig négy másodperccel, de legyőzi Valtteri Bottast. Itt a Ferrari sincs messze, a csalódást keltő szezonrajt után 9-13 másodpercre vannak Hamiltontól Vettel-Leclerc sorrendben, de még Max Verstappen is befér eléjük a harmadik helyen (hét másodperces hátránnyal), így megint elégedetlenek lehetnek - a futam szoros, de az eredmény megint Mercedes 1-2...

2018: Mercedes 1-2-vel ér véget a Spanyol Nagydíj időmérő edzése, Lewis Hamilton nagyon fontos pole-pozíciót szerez - alig négy századmásodperccel előzi meg Valtteri Bottast. Sebastian Vettel egy, Kimi Raikkönen négy tizedet kap, a két Red Bullt pedig két ezredmásodperc választja el egymástól az ötödik-hatodik helyen, ezúttal Max Verstappen indulhat egy hellyel előrébbről. Kellett ez a Mercedesnek, mert sorozatban háromszor kaptak ki a Ferraritól időmérőn.

2017: Lewis Hamilton a leggyorsabb a Spanyol Nagydíj első és második szabadedzésén is, mindkétszer csapattársát, Valtteri Bottast előzi meg. A Ferrarik nagyot javulnak délutánra, délelőtt még egy másodperc a hátrányuk, a második edzésen már csak három-négy tized, érdekesség, hogy Kimi Raikkönen mindkétszer legyőzi Sebastian Vettelt, aki panaszkodik az autóra.

2016: A Verstappen-Kvjat cserén pörög az F1-ben mindenki - a váratlan csere után Kvjat nem érti, hogy miért volt erre szükség, Lewis Hamilton azt mondja, hogy a fiataloknak több időt kell adni a fejlődésre, Sebastian Vettel pedig azt, hogy szerinte ez a döntés már az Orosz Nagydíj előtt megszületett, a Red Bull csak erre fogta a változtatást. Christian Horner erre azt mondja, hogy Verstappen az egyik legnagyobb ígéret a sportban és ez a lépés befagyasztja a velük kapcsolatos pletykákat.

2015: Önbizalomtól duzzadva beszél a vb-esélyeiről Nico Rosberg: a német pilóta közel húsz másodpercet vert Lewis Hamiltonra a Spanyol Nagydíjon, magabiztos győzelmet aratott, ezzel pedig csökkentette hátrányát a pontversenyben. Hamilton még így is húsz ponttal vezet, de Rosberg azt mondja, hogy ezzel visszatért az ereje és megmutatta, hogy mire képes, így szeretné folytatni.

2014: „Az első versenyeken, amikor volt biztonsági autós periódus, körülbelül egy perccel végeztünk a Mercedesek mögött, míg most, Barcelonában, amikor nem volt safety car, ez a különbség másfél percre nőtt” – nyilatkozta a tavalyi Spanyol Nagydíjat követően Fernando Alonso, aki akkor még a Ferrarinál versenyzett. Érdekes módon, később másként emlékezett erre a kétszeres világbajnok, hiszen egy év távlatából már 40 másodperc és 1 perc közötti lemaradást emleget a 2014-es Ferrari kapcsán.

2013: Fernando Alonso álomrajtot véve, az 5. helyről indulva az első néhány kanyarban több pozíciót is javított fantasztikus manőverezéssel, majd meg sem állt a győzelemig a Ferrarival, megnyerve hazai F1-es futamát a fanatikus spanyol szurkolók legnagyobb örömére. 

2012: Valtteri Bottas egy egész báránycsorda türelmével van megáldva. A finn nyilatkozatában elmondta, bár versenyzőként természetesen semmit sem szeretne jobban, mint versenyezni, de elégedett jelenlegi tesztpilótai szerepével a Williamsnél, és kész kivárni türelmesen a sorát. Megérte várnia, hiszen 2014-ben már dobogós helyezéseket ünnepelt a csapattal.

2011: Rubens Barrichello máris temeti az idei évüket, miután szerinte csapata, a Williams jelenleg híján van egy olyan igazi vezéregyéniségnek, aki vissza tudná vezetni őket az élmezőnybe. Elsősorban egy technikai szakemberre gondolt, nem magát kritizálta…

2010: Michael Schumacher a csapatfőnökök döntését kritizálja, miután nem fogadták el a pilóták által megfogalmazott indítványt, amely a Monacói Nagydíj időmérő edzésének első etapjában két részre osztotta volna a mezőnyt, így elkerülve a felesleges tumultust és káoszt a pályán. A hétszeres világbajnok szerint némely csapatfőnök nem a sport érdekeit nézte, hanem éppen a káoszban bízva szeretne jó eredményt elérni.

2009: A Ferrari nyíltan a sportágból való kilépéssel fenyeget, amennyiben az FIA nem változtat a jövő évre vonatkozólag megfogalmazott új szabályokon és a 40 millió angol fontos költségsapkán, amely szerintük tarthatatlan. Arról végképp hallani sem akarnak, hogy két külön kategória fusson az F1-ben, egy azoknak a csapatoknak, akik betartják a költségsapkát, egy pedig azoknak, akik nem. Szerintük ez teljesen szembemegy az F1 szellemiségével, ezért nem kívánnak benne részt venni.

2008: Bernie Ecclestone bejelenti, hogy ez lesz az utolsó alkalom, hogy F1-es Francia Nagydíjnak adhat otthont Magny-Cours, 2010-től viszont egy párizsi utcai versenyt szeretne megvalósítani.

2007: Felipe Massa (Ferrari) minimális, három századmásodperces különbséggel elcseni Fernando Alonso elől a Spanyol Nagydíj pole-pozíciót, elrontva ezzel a hazai szurkolók örömét. A McLaren kétszeres világbajnoka ettől függetlenül pozitív maradt azzal kapcsolatban, hogy másnap képes lesz megszerezni a győzelmet.

 

2006: „Amint már korábban is elmondtam, nem izgat, hogy ki a csapattársam. Ez egyáltalán nem fogja befolyásolni azt, hogy hol folytatom jövőre. Ha úgy érzem helyesnek, akkor csapatot váltok, ha úgy, akkor maradni fogok, de ez nem Michaelről szól. Saját magam hozom meg a döntéseimet” – szögezte le Kimi Raikkönen, hogy bárhogy is döntsön a Ferrari hétszeres világbajnoka, Michael Schumacher a „menni vagy maradni” kérdésben, ez az ő jövőjét nem fogja befolyásolni. Mint tudjuk, a Jégember végül a német helyére igazolt a Ferrarihoz.

2005: „Azt hiszem, Michael ennek az idénynek a végén vissza fog vonulni, és ez független lesz attól, hogy megvédi-e a címét vagy nem” – fejtette ki véleményét a korábbi négyszeres világbajnok Alain Prost, aki Mika Hakkinent hozta fel példának: „Noha Michael mindig hangsúlyozza, hogy még mindig mennyire élvezi a versenyzést, ez nagyon hamar megváltozhat. Mika Hakkinennel is ugyanez történt – egy pillanat alatt vesztette el a kedvét a folytatáshoz.”

2004: Személyesen Anglia királynője adta át hivatalos a McLaren Technology Centre-t, amely a jövőben a McLaren Group főhadiszállásaként fog funkcionálni.

2003: Elkobozták Juan Pablo Montoya jogosítványát, miután a kolumbiai a megengedett 130 km/óra helyett 204 km/órával hasított Franciaországban BMW-jével. A következő F1-es nagydíjon ettől függetlenül rajthoz állhatott, sőt, ott kifejezetten várták tőle, hogy gyorsan hajtson.

 

2002: Brazília miniszterelnöke, Fernando Henrique Cardoso az Osztrák Nagydíj ellentmondásos befutója után hivatalos közlemény formájában állt ki honfitársa, Rubens Barrichello mellett: „Ma egész Brazília egyesült egy kérdésben. Rubens Barrichello az Osztrák Nagydíj győztese. Őt illeti meg az ezért járó serleg” – jelentette ki a miniszterelnök egy nappal azután, hogy a szabadedzéseken, az időmérőn és a versenyen is leggyorsabb brazil pilóta a Ferrari csapatutasítására kénytelen volt átengedni az első helyet Michael Schumachernek. Maga a német is leszögezte, nem így akar nyerni, és még azt is fontolóra vette, hogy ha Barrichello nem tagadja meg a csapatutasítást, akkor ő fogja megtenni ezt, és nem előzi meg a brazilt. Azért mégiscsak megtette.

2001: Michael Schumacher szerezte meg az Osztrák Nagydíj pole-pozícióját a Ferrarival, megelőzve a Williams két versenyzőjét, Juan Pablo Montoyát és Ralf Schumachert, valamint csapattársát, Rubens Barrichellót.

1998: A Benetton csapatfőnöke, Dave Richards szerint jogtalan szabtak ki pilótájára, Giancarlo Fisichellára 7500 dolláros pénzbüntetést az Eddie Irvine-nal a Spanyol Nagydíjon történt ütközéséért, miután szerinte valójában az ír volt az, aki nem akarta elkerülni az ütközést, így segítve csapattársát, Michael Schumachert.

 

1997: Alain Prost kivetette hálóját Damon Hillre, miután köztudott, hogy a brit nem jött ki jól csapattársával, Jacques Villeneuve-vel a Williamsnél. Végül azonban Hill nem a Prostnál, hanem az Jordannél kötött ki 1998-ban. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: