DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Retro

F1-Archív: Elhunyt Stirling Moss

Gyászol az autósport világa, Raikkönen szerint nem kell pánikolni, a Ferrari pedig titkos tesztelésbe kezd, hogy megoldja a gondjait - április 12-ei hírek a Formula-1 világából az utóbbi húsz évet vizsgálva.

2023: Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke tagadja George Russell azon meglátását, hogy az idényt domináns formában kezdő istálló szándékosan visszafogná magát, hogy ne mutassák meg a valódi erejüket és fölényüket.

2022: Miután az első három futamból kétszer is műszaki hiba miatt kiesett, s így 46 pontos hátrányba került Charles Leclerc-rel szemben, Max Verstappen úgy fogalmazott, hogy semmi okuk hinni a címvédésben a Red Bullnál.

2021: A Mercedesnél elismerik, hogy nem lesz könnyű eldönteni, milyen arányban foglalkozzanak az idei autó fejlesztésével és az új szabályok szerint épülő 2022-es modell tervezésével, főleg annak fényében, hogy az első futam alapján komoly csatára van kilátás a Red Bull-lal.

2020: Egy legendát gyászol az autósport világa, elhunyt Stirling Moss. Bár a Mr. Motor Racingként becézett úriember F1-es világbajnoki címet sosem szerzett, eredményei miatt mégis legendás pilótaként tartják számon: az F1-ben 1955-től sorozatban négy éven át végzett a második helyen, és összesen 16 futamgyőzelmet szerzett. Ám ami sokkal árulkodóbb a képességeiről, hogy karrierje során 529 futamon indult el, és ezek közül 212-n első helyen végzett.

schumacher-moss-portre



2019: Több csapatnál is problémák vannak az autóval, a Ferrarinak motorelemeket kell cserélnie Charles Leclerc technikájában, a Mercedesnek az első szárnyát kell módosítania az FIA kérésére, a Haasnak szintén az első szárnyhoz kell hozzányúlni azért, mert csak úgy magától s zéttört már több darab is, a Renault-nak pedig a motor okoz fejfájást, több autó is meghibásodik. Egyébként a Kínai Nagydíj pénteki napjánál tartunk, az első szabadedzésen Sebastian Vettel, a másodikon Valtteri Bottas a leggyorsabb.

2018: A Bahreini Nagydíj után Max Verstappen és Lewis Hamilton ütközése kerül a középpontba: a legtöbben úgy vélik, hogy a holland forrófejűsége tűrhetetlen, ő maga viszont azzal védekezik, hogy csak agresszív és hogy könnyű mindig a fiatalokat hibáztatni mindenért.

2017: Christian Horner szerint Max Verstappennek hatodik érzéke van esős körülmények között, miután a pilóta a 16. helyről rajtolva a harmadik pozícióig jött fel Kínában ilyen helyzetben – egyetlen kör alatt kilenc autót előzött meg. Itt még mindenkiben  élénken él az előző évi Brazil Nagydíj…

2016: Carlos Sainz, a Toro Rosso pilótája kijelenti, hogy a Red Bull autója a kanyarokban éppen olyan gyors, mint az évek óta megközelíthetetlen Mercedes, egyszerűen a motorerő az, ami hiányzik. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy most már az egyenesekben is olyan gyorsak, mint ők, akik Ferrari-motort használnak, úgyhogy javulnak…

2015: Kettős Mercedes-győzelmet hoz a Kínai Nagydíj, Lewis Hamilton végül összesen hét tizedmásodperccel (!) győzi le Nico Rosberget és még a két Ferrari is négy másodpercen belül zárja a futamot a győzteshez képest. Ennek oka Hamilton szándékos lassítása volt amiatt, hogy Rosberget esetleg megelőzzék Sebastian Vettelék – nem jött be, de Rosberg azért kitért erre a sajtótájékoztatón…

2013: A Kínai Nagydíj első szabadedzését Nico Rosberg és a Mercedes dominálja, de a másodikon már Felipe Massa és a Ferrari a leggyorsabb, míg Kimi Raikkönen és a Lotus a második. A világbajnoki címvédő Sebastian Vettel aggódik a nagy hátránya miatt, csak a tizedik helyet szerzi meg pénteken.

2012_1

2012: A Lotus megóvja a Mercedes egyik szárnymegoldását, de az FIA végül szabályosnak minősíti az eszközt és visszadobja az óvást – a csapatnál ennek persze nem örülnek, de nem fognak fellebbezni a döntés ellen. És hogy ki intézte az óvást? Egy bizonyos James Allison, aki itt még a Mercedes ellen volt…

2011: Fernando Alonso elégedetlen a Pirelli abroncsaival, amelyek szerinte túlságosan elfogynak és már veszélyes mértékben csökken a tapadásuk a versenyek folyamán. Malajziában még jobban hólyagosodtak a gumik, mint korábban Ausztráliában, a spanyol pedig felszólítja a gyártót, hogy ezzel kezdjen már valamit.

2010: Flavio Briatore és Pat Symonds is megbánta bűneit a 2008-as szingapúri esettel kapcsolatban, de az FIA továbbra is azt szeretné, ah soha többet nem dolgozhatnának az autósportban. A francia bíróság azonban úgy határozott, hogy ez így nem jogszerű, úgyhogy finomítottak a döntésen: 2011 végéig nem dolgozhatnak sehol, ami szerepel az FIA versenynaptárában, 2013-ig pedig a Formula-1-ben.

2008: Egy jachtcsapat szeretne együttműködési megállapodást kötni a Ferrarival. A csapat vezére, Ernesto Bertarelli szerint Luca di Montezemolo a szomszédja, Sergio Marchionne és John Elkann a barátja és nagyon szeretné, ha a Scuderia nyerne az F1-ben, úgyhogy felajánlja a segítségét.

2007_1

2007: Kimi Raikkönen szerint nem gond, hogy a McLaren tudott nyerni Malajziában annak ellenére, hogy előzetesen a Ferrari dominanciáját várták azon a pályán. Az olaszok új sztárja azt mondja, hogy még csak két futam telt el, abból egyet ő nyert, nagyon nincs még min pánikolni – szerinte csak az derült ki, hogy nincs értelme „hülyeségeket csinálni” a versenyek során.

2006: Barcelonában készül az európai szezonra az F1 mezőnye, tíz csapat és 18 pilóta vesz részt egy kollektív teszten. A leggyorsabb időt Heikki Kovalainen futja a Renault-val, megelőzve Rubens Barrichello Hondáját és Fernando Alonsót. A Ferrarik csak a 10-16., a McLarenek pedig a 9-13. helyet hozzák.

2005: A gyengébb szezonrajt után a Ferrari intenzív tesztelésbe kezd, de zárt ajtók mögött, a világ elől elrejtve a munkát – az utóbbi éveket uralták, most viszont egyértelműen szenvednek. Közben a vb-cím egyik fő esélyesévé előlépő Fernando Alonso szerződését szeretné meghosszabbítani a Renault jó pár évvel…

2005_1

2004: A pilótakarrierje utáni életéről kérdezik Michael Schumachert, akinek többek szerint sem maradt már sok éve a sportágban, maximum egy-két esztendő erejéig maradhat még. Schumacher nem tudja, hogy mit fog csinálni,a zt viszont kizárja, hogy saját F1-es csapata legyen, sem tulajdonos, sem csapatfőnök nem akar lenni.

2003: Záporoznak a hírek a Ferrari új autójáról: először a sajtó szellőzteti meg, hogy nem készülnek el vele időben, majd a csapat is bejelenti, hogy késik a bemutató, végül azt is bejelentik, hogy a tesztjük sikeres volt, az autó pedig nagyon jó lesz és nem kell rá sokat várni.

2002: A Michelin abroncsokat használó csapatok arra panaszkodnak, hogy ezek a gumik használhatatlanok esőben, míg a Bridgestone-ok jól működtek a Ferrarik alatt – Michael Schumacher is arról beszél, hogy szerinte előnyben vannak Imolában. A pénteki napon ők is bizonyulnak a leggyorsabbnak, a McLaren és a Williams részéről pedig csak a feszültség egyértelmű.

2001: Juan Pablo Montoya az F1 sztárja, a kolumbiai pilóta óriási előzésekkel hívja fel magára a figyelmet, a sportág világa róla beszél – egyesek szerint ő lehet az, aki újra vb-címet nyer a Williamsnek, mások szerint egy-két szép manőver még nem teszi őt „királlyá”, illetve a Williams formáját is megkérdőjelezik. Közben Mika Hakkinen vissza akarja venni a vb-címet Michael Schumachertől.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: