DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. július 5. péntek
Retro

F1-Archív: A 19 éves Vettel először villant

Az ifjú német a leggyorsabb élete első edzésnapján, Villeneuve többször is a visszatérésről beszél, Heidfeld bíróságon próbálja visszaszerezni ülését, Montoya monzai körrekordot dönt, Wilsont és Tyrrellt gyászolja az autósport – mindez augusztus 25-én történt 2000 óta.

2022: A 2023-as és a 2024-es menetrendről is beszélt Stefano Domenicali, aki külön kitért Dél-Afrika, Belgium, Kína és a közel-keleti versenyek kilátásaira, ritkán emlegetett tényezőket is behozva: többek között arról is szót ejtett, hogy befolyásolhatja a ramadán a naptárat.

2021: Günther Steiner örül a Haas előző évi versenyzői, Romain Grosjean és Kevin Magnusssen eredményeinek az USA-ban. A francia kétszer a dobogó második fokára állt és az év újonca címért harcban van az IndyCarban, míg az IMSA-ban szereplő dán újra futamot nyert, ami régi vágya volt. „Az ember mindig boldog, ha a barátai sikeresek” – mondta Steiner.

2020: Nyár végére összeállt a végleges Formula-1-es versenynaptár 17 nagydíjjal – amelyek közül hat már le is ment. Utolsó láncszemként a november 15-i Török Nagydíj került a helyére.

2019: Nagyok voltak az elvárások Charles Leclerc-rel szemben a Ferrarihoz való csatlakozása után, de a fiatal pilóta még így is meglepte Mattia Binotto csapatfőnököt fejlődőképességével – mondta el a versenyző első fél szezonját értékelő vezető.

2018: Lewis Hamilton megszerezte a pole-pozíciót Sebastian Vettel előtt a Belga Nagydíj időmérőjén, amelynek Q3-as szakasza esőben zajlott. A második rajtsort meglepetésre az összeomlástól megmenekülő, tulajdonost váltó Racing Point Force India szerezte meg.



2017: Sergio Perez fakadt ki Kevin Magnussenre a Belga Nagydíj edzésnapja után: a mexikói meggyőződése, hogy dán ellenfele szándékosan húzta rá autóját, mikor a Force Indiával megpróbálta megelőzni a Haast.

2016: Lewis Hamilton motorcserére készül a hétvégi Belga Nagydíjon. A világbajnokságot Nico Rosberg előtt 19 ponttal vezető britnek nem maradt szabadon felhasználható erőforrása, Spában pedig könnyű előzni, így taktikusan ezen a helyszínen érdemes vállalni a cserével járó rajtbüntetést. Még nem dőlt el, hány motorkomponenst fognak kicserélni a Mercedesben.

2015: Gyászol az autósport: a poconói IndyCar-futamon elszenvedett fejsérülése következtében életét veszítette Justin Wilson, aki 2003-ban a Minardival és a Jaguarral versenyzett a Formula-1-ben.

2014: Forrnak az indulatok a Mercedesnél Lewis Hamilton és Nico Rosberg spái ütközése után. A német hétfőn videóblogjában tagadta, hogy beismerte volna Hamiltonnak, szándékosan nem kerülte el a balesetet – vasárnap ezt állította a brit a sajtónak.

2013: Fél kör alatt megszerezte a Belga Nagydíj vezető pozícióját Sebastian Vettel, átlépve a rajtelső Lewis Hamiltont, majd a Red Bull-pilóta végig kontroll alatt tartotta a futamot. Hamilton végül a dobogó legalsó fokán zárt, Fernando Alonso a kilencedik rajthelyről lett második.

2011: Nick Heidfeld a bíróságon próbálja visszaszerezni a Renault ülését. A soron következő spái hétvége előtt lecserélt német menedzsere abban bízik, hogy egy hónapon belül, Szingapúrban Heidfeld visszakapja a helyet érvényes szerződésének megfelelően.

2010: A saját csapattal (GP2-es Durango istállóval együttműködésben) Formula-1-be visszavágyó Jacques Villeneuve elfogadná, hogy eleinte a mezőny legvégén kell versenyeznie, ha ezzel a távlati célokhoz vezető építkezést szolgálja.

2009: A Brawn GP-nek, amelynek idei szezonját a Honda finanszírozása biztosította, sikerült támogatókat találnia és ezzel a következő három évre garantálnia jövőjét. Nick Fry ügyvezető nem árulta el, kik a támogatók.

2008: Sebastien Buemi jerezi tesztje a Toro Rossóval szintfelmérés lesz: ez alapján dönt a csapat, alkalmazza-e a GP2-es futamgyőztest 2009-ben. Ez azt jelenti, hogy az alakulattal szintén kapcsolatba hozott Bruno Senna esélyei lecsökkentek, a társtulajdonos Gerhard Berger ugyanis elmondta, a brazil nem kap tesztlehetőséget, tervük pedig egy fiatal és egy tapasztalt versenyzőt alkalmazni. Utóbbi legnagyobb valószínűséggel a jelenlegi pilóta, Sebastien Bourdais lesz, de Takuma Sato és Anthony Davidson is a kalapban van a hírek szerint.

2007: „Szerződésem van a McLarennel, szóval itt, ennél a csapatnál van lehetőségem a jövőben vezetni. Amennyire tudom, ez az egyetlen lehetőség. Amíg pedig nyerő autóm van, örömmel vagyok itt” – mondta a Török Nagydíj szombati napján Fernando Alonso, három héttel a hungaroringi összezördülés után. A spanyol csak a negyedik rajtpozíciót szerezte meg az időmérőn Isztambulban, az első sorba Felipe Massa és Lewis Hamilton kvalifikált a Ferrarival és a másik McLarennel.

2006: Meglepetésre a BMW tesztpilótája, az első F1-es edzésnapján részt vevő Sebastian Vettel volt a leggyorsabb a Török Nagydíj második tréningjén, a ferraris Felipe Massát és hondás Jenson Buttont megelőzve délután. Minden idők legfiatalabb nagydíjhétvége-résztvevőjét, a 19 éves Vettelt őszintén meglepte az eredmény, mivel korábban egyetlen igazi F1-es tesztet teljesített csak. „Az első edzésen elfelejtettem benyomni a bokszutcai sebességlimitert, ami drága lesz, a második után pedig a rendszer engem választott ki doppingtesztre” – beszélt kalandos napjáról.

2005: Újra megdöntötte a monzai körrekordot Juan Pablo Montoya teszten: 1:19,813-as kört teljesített az olaszországi gyakorláson.

2004: A büszkeség és politikai játszmázás gátolhatja meg Jacques Villeneuve visszatérését a BAR csapathoz – mondja a kanadai, aki 10 hónapja szakított az istállóval. Nem a csapatfőnök David Richards vagy volt menedzsere, Craig Pollock okozhatna problémát, hanem más nagy emberek, fogalmazott sejtelmesen Villeneuve.

2003: Egy nappal a Magyar Nagydíj után a publikum méltatja a 22 évesen legfiatalabb F1-es futamgyőztessé váló Fernando Alonsót, az olasz sajtó azonban ostorozza az egyetlen pontot szerző Ferrarit. „Barrichello mintha egy Trabantot vezetett volna, Schumacher pedig kapálózott, mint egy hajótörött” – írta a La Repubblica.

2002: Nick Heidfeld és Heinz-Harald Frentzen lesz a Sauber 2003-as pilótapárosa, jelentette be a csapat. A svájciak menesztették az újonc Felipe Massát, akinek tesztpilóta állást kínáltak.

2001: 77 évesen elhunyt a legendás csapatfőnök, Ken Tyrrell. A Tyrrell istálló egy konstruktőri bajnoki címet nyert 1971-ben, de legsikeresebb versenyzője, Jackie Stewart mind a három világbajnokságát – valamint 27-ből 25 győzelmét – a csapattal nyerte.

2000: Tele van önbizalommal a világbajnokság harmadik helyezettje, David Coulthard. „Amelyik versenyen idén minden összeállt nekem, legyőzhetetlen voltam. Ha a következő pár futamon ezt meg tudom ismételni, Mika és Michael nem jelenthetnek rám fenyegetést” – mondta a McLaren skótja, aki aztán a Belga Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén leggyorsabb volt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: