Évtizedeken át meghatározó alakja volt a száguldó cirkusznak Peter Sauber és a róla elnevezett istálló. A Formula-1-ben először 1993-ban próbáltak szerencsét és ha jogilag ragaszkodott volna hozzá, akkor egyik pilótája Michael Schumacher lett volna. Az évekkel korábban született megállapodást azonban közös megegyezéssel titokban tartották, mivel Sauber és motorszállítója nem akart az addigra már remeklő Schumacher sikereinek útjába állni.
A sportautó világbajnokságban a Sauber már sikeres volt, három fiatal német pilóta és a német gyáróriás Mercedes hathatós támogatása révén. Már 1991-ben egyértelmű volt, hogy a három ifjú pilóta és a gyártó is a Formula-1-be igyekszik. Michael Schumacher számára egy váratlan lehetőség fel is csillant a Belga Nagydíjon, menedzsere, Willi Weber pedig el is intézte számára a beugrást a Jordan istállónál.
Még 1991-ben jártunk, amikor Schumacher aláírt egy szerződést, hogy amint a Mercedes (a Sauberrel) megérkezik a Formula-1-be, ennél a csapatnál kell versenyeznie. Schumacher azonban folyamatosan kiválóan teljesített a Benettonnal, időközben futamgyőztessé is vált. „Egyértelmű volt számomra, hogy egy jövőbeli világbajnok pallérozódik, nem akartam hátráltatni a fejlődését, úgyhogy a korábbi szerződéssel nem is zargattam” – ismerte el később Peter Sauber. Egyszer egyébként mégis vezette a Sauber versenyautóját Michael Schumacher, 1997-ben egy tesztelésen igyekezett segíteni a csapat fejlődésében.
A Mercedes háttértámogatásával megérkező Sauber így 1993-ban Karl Wendlingerrel és J.J. Lehtóval vágott neki a bajnokságnak. A következő évben már a harmadik Mercedes-junior, Heinz-Harald Frentzen is csatlakozott. Wendlinger karrierje azonban Monacóban kettétört, amikor az edzésen súlyos fejsérülést szenvedett, két héten át kómában feküdt. 1995-ben visszatérhetett, de sajnos korábbi tempóját már nem tudta újra előhúzni, így idő előtt mennie kellett.
„A fejsérülések esetén sok időre van szükség a gyógyulásra. Talán túl korán is tért vissza, a Formula-1 azonban könyörtelen világ. Ebben a sportban éppen az idő az, ami senkinek nincs elég” – tette hozzá Sauber. Később további nagy tehetségeket is felfedezett a csapatfőnök, például Kimi Raikkönen is a svájciaknál kezdett és bizonyított rögtön, első évében. Robert Kubica is éveken át versenyzett az akkor éppen BMW néven futó istállónál és szerezte meg máig egyetlen futamgyőzelmét. Most utódjához, az Alfa Romeóhoz igazolt a napokban.
2019-ben teljesen eltűnt a Sauber név a Formula-1-ből, az istálló már Alfa Romeóként indult a bajnokságban és ez idén sem változik. Érdekesség viszont, hogy egyik pilótája 2020-ban is ugyanaz lesz, aki 2001-ben: Kimi Raikkönen. Egyesek szerint Mick Schumacher jövőre már a csapatot erősítheti, ehhez azonban a Formula-2-ben kellene erősebb teljesítményt nyújtania.