DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

10 éves kihívás: Milyen volt az F1 2009-ben?

A közösségi oldalakon egyre csak terjed a legújabb őrület, az úgynevezett ’10 Years Challenge’, most pedig mi is felülünk a vonatra. Sorozatunk első részében magát, az F1-et vesszük górcső alá.

A legnépszerűbb közösségi oldalakon egyre nagyobb teret foglal magának a tízéves kihívás, mely arra ösztönzi a felhasználókat, hogy tegyenek közzé magukról egy képet, milyenek is voltak ők tíz esztendővel ezelőtt, illetve most. Kapva ezen az alkalmon, visszaviszünk benneteket 2009-be, hogy megnézzük, milyen is volt a Formula-1, akkori állapotában.

2009 előtt jelentős szabályváltozásokat helyeztek kilátásba az F1 vezetői, ugyanis teljesen megváltoztatták a versenyautók kinézetét, de emellett ekkor került bevezetésre a KERS-rendszer is, mely a fékezési energia újrahasznosításával termelt néhány extra lóerőt, melyet gombnyomással lehetett aktiválni, persze már ez is a múlté, azóta már az MGU-H és az MGU-K végzi az energiavisszanyerés szerepét, ráadásul sokkal összetettebb és kiforrottabb ez a technológia.

A Ferrari F60 és az SF71H


A tíz évvel ezelőtti szezon kezdete előtt a címvédő Lewis Hamilton volt, aki feledhetetlen körülmények között szerezte meg első világbajnoki címét - azóta pedig még négyszer felért a csúcsra - néhány hónappal korábban. A konstruktőri cím akkori tulajdonosa pedig a Ferrari volt, és hátborzongató belegondolni, hogy mindmáig ez a Scuderia utolsó sikere a száguldó cirkuszban. Azonban egyikük uralkodása sem tartott sokáig, mivel érkezett egy új csapat, mely minden előzetes várakozást felborított…

A Honda ugyanis 2008-ban jelezte, kiszáll a Formula-1-ből, és egy jelképes, 1 dolláros összegért Ross Brawn vette meg az istálló tulajdonjogát. A mérnökzseni pedig egy elképesztő húzással rukkolt elő: a dupla diffúzorral. Ez a húzás egyenlő volt a világbajnoki címmel, mind az istálló, mind pedig Jenson Button számára, aki tíz évvel ezelőtt tehát világbajnokká avanzsált, a napokban pedig bejelentette, hogy édesapa lesz.

2009 leggyorsabb autója

A Mercedes ezután megvette Brawntól az istállót, és a kezdeti bukdácsolások után újabb elképesztő sikereket ért el a csapat. Az F1 képe azóta viszont jelentősen megváltozott. A V8-as szívómotorokat V6-os hibrid erőforrásokra cserélték, az autók külseje szembetűnően megváltozott – előnyükre. Ezen túl megannyi technikai változás is történt az elmúlt dekádban a Formula-1-ben, és a fejvédelmet jelentő halo is felkerült az autókra.

2009-ben pedig még a Bridgestone szállította a száguldó cirkusznak az abroncsokat, és ebben az évben vezették be újból az F1-be a teljesen slick gumikat is.

A Formula-1 hivatalos logója sem a régi már, ugyanis 2017-ben, a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjon bemutatták a sportág hivatalos, új logóját, melyet a Liberty Media szorgalmazására cseréltek le, ugyanis 2009 óta már az F1 tulajdonosa sem Bernie Ecclestone, hiszen Chase Carey-ék vették át az irányítást a sport fölött.

Hogy 2019 mit hoz, azt még nem tudjuk, de abban biztosak lehetünk, hogy amikor majd 2029-ben visszatekintünk erre az évre, az ugyanolyan kellemes nosztalgiával tölt majd el bennünket, mint ezen cikk olvasása.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: