A krakkói születésű Robert Kubica 2010. november 14-én állt utoljára rajthoz Formula-1-es futamon, Abu Dhabiban. 2011. február 6-án azonban megváltozott az élete: egy olaszországi raliversenyen szenvedett súlyos, majdnem halálos kimenetelű balesetet, azonban ő soha nem adta fel, és kitartó munkájának gyümölcseként elérte az álmát. 2019. március 17-én ismét ott lesz a rajtrácson Robert Kubica.
Ez azt jelenti, hogy 3045 nap elteltével fog ismét részt venni Formula-1-es nagydíjon a lengyel, most pedig górcső alá vesszük, mi minden történt, illetve változott meg ez idő alatt. A mai két nagyágyúnak, Lewis Hamiltonnak és Sebastian Vettelnek például még csak 1-1- világbajnoki címe volt. Ilyen és ehhez hasonló érdekességek következnek most.
A hétvégi Abu Dhabi Nagydíjat is beleszámolva 158 futam telt el a 2010-es szezonzáró óta. Ezen versenyekből Lewis Hamilton 58-szor, Sebastian Vettel pedig 42-szer győzött, az azóta visszavonult Nico Rosberg pedig mind a 23 sikerét ez idő alatt szerezte. Rajtuk kívül még 8 pilóta ünnepelhetett futamgyőzelmet az elmúlt 8 szezonban: Daniel Ricciardo 7, Jenson Button és Fernando Alonso 6-6, Verstappen 5, Raikkönen, Webber és Bottas egyaránt 3, míg Pastor Maldonado 1 győzelmet aratott a fent említett időszakban.
2011 kezdetén Hamilton és Vettel még csak 1-1 világbajnoki címmel rendelkeztek, azóta viszont kettejük uralmának egyedül Nico Rosberg tudott megálljt parancsolni. 2011 és 2013 között Sebastian Vettel zsebelte be a világbajnoki sikereket, a következő két évben Hamilton, hogy aztán Nico Rosberg személyében új világbajnokot avathassunk 2016-ban. Azóta mindkétszer ismét Hamilton ült fel az F1 trónjára, így hármuk között oszlott meg az elmúlt 8 év dicsősége, 4-3-1 arányban.
Ha valaki nem szeretné öregnek érezni magát, akkor ezt a bekezdést talán ugorja is át. A 2010-es Abu Dhabi Nagydíjon ugyanis nem elég, hogy még V8-as motorokat használtak, de az volt az utolsó futam, amelyen még Bridgestone abroncsokon versenyeztek a száguldó cirkuszban. Azóta 21 versenyt ölel magába a versenynaptár, melyben a helyszínek jöttek és mentek. Két új pálya, az azeri és az orosz tagja már évek óta az F1 vérkeringésének, ezen kívül pedig visszatért Franciaország, Ausztria, Mexikó és az USA is. Malajzia, Törökország, Korea és Valencia azóta viszont már nem része a versenynaptárnak, míg India jött és ment.
A 2010-es mezőnyből, akikkel Robert Kubica utoljára versenyzett, mindössze 3-an maradtak. Jövőre csak Hamilton, Vettel és Hülkenberg lesz ott a rajtrácson, és ők is mindannyian más csapatban, mint annak idején. Korábban még Raikkönen és Grosjean ellen is versenyzett a december 7-én 34. születésnapját ünneplő lengyel, azonban ők nem voltak a mezőny tagjai 2010-ben. 2019-es kollégái közül pedig még nyolcan az iskolapadban ültek, mikor legutóbb rajthoz állt Kubica.
Akkori csapata, a Renault azóta átvedlett Lotusszá, hogy utána újból felvásárolja a francia cég, három istálló – a Hispania/HRT, a Lotus/Caterham és a Marussia/Manor – elhagyta az F1-et, egy pedig csatlakozott hozzá, a Haas személyében. 2014 óta beköszöntött a hibrid éra, és ezzel együtt a V6-os, 1,6 literes turbómotorok korszaka is, így Robert Kubicának lesz mit tanulnia, mielőtt ismét részt vehet egy Formula-1-es versenyhétvégén, mint főállású pilóta.
Ezzel a 3045 nappal egyébként Kubica egyáltalán nem csúcstartó a két F1-es futam között eltelt legtöbb idő listáján, ezt a rekordot ugyanis Jan Lammers tartja, aki 3767 nap után tért vissza a száguldó cirkuszba. Az 1982-es Holland Nagydíj után ugyanis legközelebb csak az 1992-es Japán Nagydíjon indult el a holland pilóta.