DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

Mire mentek a tizenéves csodagyerekek?

A tavalyi évben két tinédzser is rótta a köröket a Formula-1-ben. Vajon előny-e, ha valaki ilyen korán beszáll a száguldó cirkuszba, vagy bukás a vége és eltűnik a süllyesztőben? Vegyes a kép.

Az előző szezon elején a hatalmas szponzori háttérrel érkező Lance Stroll tizennyolc évesen és száznegyvennyolc naposan debütált a sorozatban. Nála csak Max Verstappen volt fiatalabb két évvel korábbi bemutatkozásakor. Azóta az alsó korhatár tizennyolc esztendőre változott, így a holland rekordja megdönthetetlen marad.

Max Verstappen tehát 17 éves és 166 napos korában mutatkozhatott be a Formula-1-ben. Már az első évben kitűnt tehetségével, alig egy évvel később máris futamgyőztesnek mondhatta magát, amit megfejelt két további sikerrel tavaly. Vitathatatlanul a jövő világbajnoka.

Lance Stroll pályafutása sokkal rögösebb úton indult el, a szezon előtti teszteken és az első futamokon is esett-kelt, mindössze a hetedik futamon tudott először pontot szerezni. Utána azonban egy bravúros (bár szerencsés) dobogós hellyel jelentkezett és egyre többször került közel a teljesítménye Felipe Massáéhoz. Év végén, összességében nem kellett szégyenkeznie 2017-es produkciója miatt.

Jaime Alguersuari 2009-ben, Magyarországon debütált 19 évesen és 125 naposan. Alig két évvel később, negyvenhat versenyhétvége után a Toro Rosso menesztette, így huszonegy évesen az F1 egyik legfiatalabb munkanélkülijévé vált. Mivel semmi perspektíva nem mutatkozott karrierje folytatására (mindössze két hetedik helyre futotta erejéből), jó ideje DJ-ként dolgozik, távol a száguldó cirkusztól.

Az új-zélandi Mike Thackwell 1980 és 1984 között indult F1-es versenyeken, 19 évesen és 182 naposan mutatkozott be. Nem sikerült stabil versenyzői ülést találnia, csak beugróként alkalmazták az Arrowsnál, a Tyrrellnél és a RAM-nál. Különleges benne, hogy soha, egyetlen versenyen sem látta meg a kockás zászlót. Amint hátat fordított a sportnak, helikopter-pilóta lett belőle.

Ricardo Rodriguez 1961-ben 19 éves és 208 napos volt első versenyén. Egy évvel később halálos baleset áldozata lett hazai versenyén, legjobb eredménye egy 4. helyezés volt korábban. Fernando Alonso karrierjét sokkal inkább ismerik a rajongók, 19 évesen és 2018 naposan mutatkozott be a Minardi színeiben, 2001-ben. Négy évvel később első, majd rá egy évre második világbajnoki címét zsebelte be, 2010-ben és két évre rá pedig nagyon közel került a harmadikhoz, de egy hajszál mindig hiányzott. Idén ismét nagyobb eséllyel száll harcba a McLaren-Renault-val.

Alonso első évében a Minardinál


Esteban Tuero 19 éves és 320 napos korában, szintén a Minardival tűnt fel először a száguldó cirkuszban, egyetlen szezont futott 1998-ban, pontszerzés nélkül. Chris Amon 1963-ban, 19 évesen és 324 naposan debütált. A szakemberek szerint a legjobb pilóta azok közül, akik sosem szereztek futamgyőzelmet, számos alkalommal közel állt hozzá, de a technika mindig közbeszólt.

Danyiil Kvjat is kölyökként kezdte, 19 évesen és 324 naposan (mint Amon). Bár gyorsan felfelé ívelt karrierje, mert a Toro Rossónál eltöltött egyetlen évad után 2015-re már a Red Bullhoz került, ahol legyőzte Daniel Ricciardót is. Utána azonban sok bakit követett el, először a fiókcsapatba került vissza, majd tavaly ősszel mennie kellett a Red Bull családból is. Jelenleg a Ferrari fejlesztőpilótája.

Wehrlein és Ocon közül utóbbi viheti többre a jelek szerint

Esteban Ocon az egyik legreményteljesebb fiatal jelenleg a Formula-1-ben. 2016-ban a Manor színeiben mutatkozott be 19 évesen és 345 naposan. A pontszerzés ugyan nem sikerült akkor még, de nem vallott szégyent. Ahogy tavaly a Force Indiánál is remekelt, tizennyolcszor végzett a legjobb tíz között és keményem megszorongatta rutinos csapattársát, Sergio Perezt. A szakemberek olyan tehetségesnek tartják, hogy hamarosan a Mercedesben látnák legszívesebben.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: