DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

Klasszikus előzésekért is büntetés járna

A motorsport történetében számtalan esetben büntetést osztana ki a Formula-1 jelenlegi szabályai szerint a versenybíróság. Nagy kár lett volna ezért a három nagyon híres előzésért is.

A Verstappen-ügy felkavarta és megosztotta a Formula-1 közvéleményét mind a szurkolók, mind a szakemberek körében. A szabályzat betűje szerint a holland négy kerékkel a fehér vonalon kívülre kanyarodva előzött, így büntetés járt manőveréért. Más kérdés, hogy Austinban több más pilóta ennél sokkal jobban eltávolodott a pályától, pozíciókért harcolva és ők nem kaptak semmit (például Bottas vagy Ricciardo).

A jelenlegi szabályozás szerint az IndyCar egyik legklasszikusabb előzése is büntetést vonna maga után. 1996-ban az utolsó körben a korábbi hátrányát ledolgozó Alex Zanardi Laguna Secában úgy előzte meg az első helyért Bryan Hertát, hogy szó szerint levágta a dugóhúzó kanyar felét. Az autósport nagyjai közé emelte a pilótát és Herta sem rohant büntetésért az eset után.

Zanardi levágja a kanyart és győz

A MotoGP-ben szintén számos hasonló manővert láthattunk, a két leghíresebb szintén Laguna Secához köthető. 2008-ban a gyengébb Yamahával versenyző Valentino Rossi tudta, hogy nem engedheti tartósan maga elé a bivalyerős Ducatival Casey Stonert, ha ugyanis kicsit elszakadt volna az ausztrál, bottal üthette volna a nyomát. Időnként nagy rizikót vállalva előzgette folyamatosan vissza a Ducatit, köztük a dugóhúzóban, a pályát levágva, hasonlóan, mint Zanardi 1996-ban.

Rossi levágja a kanyart és győz

Harmadik kiemelt videónk is Laguna Secában készült, itt is Rossi az egyik főszereplő, itt azonban őt tréfálták meg pontosan ugyanott. A fiatal titán, Marc Marquez előzte meg az olasz legendát, levágva a dugóhúzó felét. A versenyzők egyik esetben sem panaszkodtak, elfogadták, hogy legyőzték őket. Az F1 jelenlegi szabályai szerint az iménti három előzés mindegyike szabálytalan lenne és büntetést vonna maga után.

Marquez levágja a kanyart és győz - három híres előzés, büntetés nincs

Verstappen öt másodpercénél is vélhetően az lehet a legfőbb gond, hogy következetlen volt az FIA. A szabály az szabály, valóban büntetni kell a pilótát, aki a pályán kívül próbál előnyt szerezni, ugyanakkor Bottas és Ricciardo esetében érthetetlenül nem történt semmi és valójában a Red Bull ezt sérelmezi leginkább. Valamint azt, hogy teljesen kiölik a versenyt az F1-ből.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: