DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

A Renault pilótaülése év közben sem betonbiztos

A francia gyári istállónál nem először fordul elő, hogy évad közben válnak meg valamelyik pilótájuktól. Palmer menesztése annyira nem váratlan, de rúgtak már ki futamgyőztest is korábban.

Több, mint tizenhat év szünet után 2002-ben a Benettont felvásárolva tértek újra vissza a Formula-1-be gyári szinten (a közbeeső időszakban is rengeteg sikert arattak motorszállítóként a Williams és a Benetton partnereként). Azóta több ízben is előfordult, hogy valamelyik pilótájukat év közben cserélték le, ahogy a Japán Nagydíj után Jolyon Palmert fogják.

2004-ben történt az egyik legfurcsább eset, a szezon első felében kifejezetten jól teljesítő Jarno Trulli került lapátra. Az évad egyetlen futamgyőzelmét az olasz szállította Monte Carlóban, ráadásul az első hét futamból ötször Trulli előrébb végzett, mint csapattársa, Fernando Alonso. A hírek szerint a csapatfőnök, Flavio Briatore megorrolt Trullira, amiért a Francia Nagydíjon az utolsóelőtti kanyarban egy könnyen védhetőnek tűnő helyzetben hagyta elmenni Rubens Barrichellót, így leszorulva a dobogóról.

Trulli az évad egyetlen győzelmét szerezte, mégis mennie kellett


Rossz nyelvek szerint Briatore Alonsót szerette volna favorizálni és Trulli túlságosan jó teljesítményt nyújtott az első félévben. Tény azonban, hogy az említett francia esetet követően Jarno Trulli öt próbálkozásból egyszer sem szerzett pontot, az Olasz Nagydíj után pedig vehette a kalapját. Jacques Villeneuve került a helyére az utolsó három futamra, ám ez a váltás a nagy várakozások ellenére teljes balfogásnak bizonyult, a kanadai ugyanis csak két tizedik és egy tizenegyedik helyet tudott felmutatni, messze a pontszerzés reményétől, miközben spanyol csapattársa mindháromszor a legjobb ötben végzett.

A második eset még szorosabban kapcsolódik Flavio Briatoréhoz és egy évvel korábbra nyúlik vissza. 2008-ban sem volt világverő istálló a gyári Renault, a korábbi sikereknek már nyoma sem volt, de az adódó lehetőségeket kihasználva Alonso azonban így is nyert év végén két futamot, Szingapúrban és Japánban. 2009-ben ettől nagyon messze járt, a Renault a középmezőnyben tengődött, mindössze egyetlen harmadik helyre futotta a spanyoltól. Csapattársa, Nelson Piquet Jr. a nagy várakozások ellenére csapnivalóan teljesített, már első évében is a nyolcadik futamig kellett várni a brazil első pontszerzésére.

Piquet először belement a csalásba, majd feldobta csapatát, ezzel azonban maga alatt is vágta a fát

Németországban viszont rámosolygott a szerencse, a szerencsés időben beküldött biztonsági autó miatt a második helyre került, azt viszont szép versenyzéssel tartotta meg a leintésig. Ez maradt egyetlen kiugró eredménye. Szingapúrban (mint utólag kiderült) a csapatvezetés kérésére szándékosan törte össze autóját a verseny adott szakaszában, ezzel segítve csapattársát, Fernando Alonsót győzelemhez. Az ügy 2009 nyarán pattant csak ki, majdnem egy évvel később. Mivel Piquet rettentően alulteljesített, az első tíz futamból egyszer sem szerzett pontot, az istálló meneszteni akarta. A brazil azonban bosszúból feldobta csapatát és nyilvánosságra hozta az előző évi szingapúri összeesküvést. Természetesen ezután nem volt már maradása Piquet-nek a Renault-nál (a brazil pedig elvágta magát ezzel a Formula-1-ben, senki sem akarta többé leszerződtetni), bár a helyére érkező, akkor még nagyon fiatal és tapasztalatlan Romain Grosjean sem váltotta meg a világot, pontot ő sem szerzett.

Erre a szándékos autótörésre fázott rá Nelson Piquet

Legutóbb 2011-ben történt évközi csere a Renault-nál (Lotus-Renault néven futott az istálló), akkor a többszörös dobogós Nick Heidfeld nem felelt meg a kívánalmaknak. Az év elején, Malajziában még egy harmadik helyet is szerzett a rutinos német, utána azonban a pontszerzésért is meg kellett küzdenie a két francia versenyautónak. Csapattársa, Vitalij Petrov sem szerepelt jobban, mégis Heidfeldet rúgták ki a Magyar Nagydíj után. A váltás azonban itt sem sikerült valami fényesre, a beugró Bruno Senna ugyanis nyolc futam alatt egyetlen kilencedik hellyel szerzett csak pontot, általában messze tízen kívül futott.

Heidfeld a Magyar Nagydíjon képletesen is kiugrott a Renault-ból

Jarno Trulli a kirúgását követően még évekig aránylag sikeresen szerepelt a Toyotánál, 2009-ben többször is közel került az újabb futamgyőzelemhez, számos dobogós helyet számlálhatott. A másik két pilótának, Nelson Piquet-nek és Nick Heidfeldnek azonban Formula-1-es pályafutása végét jelentette a menesztés. Jolyon Palmer nagy valószínűséggel 2018-ban nem szerepel az F1-ben, kérdés, hogy számára is végleg véget ért-e a kaland a száguldó cirkuszban.

Még egy érdekesség, az évközi váltások egyik esetben sem jöttek be a Renault-nak, sem Jacques Villeneuve, sem Romain Grosjean, sem Bruno Senna nem teljesített jobban, mint elődjük, sőt, inkább még gyengébben. Carlos Sainz előtt a feladat, hogy ezt az átkot megtörje az USA Nagydíjtól.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: