DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

Retro – Egy sokoldalú, sikeres német versenyző tragikus halála

A Formula-1-ben a ’70-es években szerepelt, de igazi sikereit Daytonában és Le Mansban aratta. Sokoldalú versenyző volt, két nagyon súlyos balesete volt pályafutása során, a második az életébe került.

Rolf Stommelen 1943-ban született Németországban, de tragikusan korán, már a 40. születésnapja előtt elhunyt. A daytonai 24 órás versenyt négy alkalommal is megnyerte 1968 és 1982 között. Formula-1-es pályafutását 1970-ben kezdte a Brabhamnél (ha nem számítjuk egy futamos 1969-ben történt beugrását), nem horgonyzott le azonban kizárólag az F1-ben, utcai autókkal is versenyzett ugyanebben az időszakban. De a legnagyobbak között is igazi vándormadár volt, versenyzett a Brabham, a Surtees, March, Lola, Hill, Arrows és Eiffelland istállónál is.

Első nagyon súlyos balesetét 1975-ben élte át, nem a saját hibájából. A Spanyol Nagydíjon ugyanis eltört autójának hátsó szárnya egy nagysebességű szakaszon, az autó irányíthatatlanná vált és rommá tört a szalagkorlátnak csapódva. Stommelen ugyan megúszta annyival, hogy több csontja eltört, de négy néző életét vesztette a karambol során.

Mindkét súlyos balesetét leváló hátsó szárny okozta

Felépülése után sem hagyott fel az autóversenyzéssel, sőt, a négy daytonai győzelméből hármat ezután szerzett. Összesen hét futamot hagyott ki a Formula-1-ben a balesetet követő lábadozás miatt, de még 1975-ben visszatért a pályára. Igaz, itt már túl volt F1-es sikerei nagy részén, következő két szezonjában mindössze egyetlen pontocskát szerzett. Összesen egyébként 14 egységig jutott, ebből egy dobogós helyezést számlálhatott még 1970-ben.

A német pilóta nem éppen szépségdíjas autója 1972-ből


Le Mans-ban ugyan a győzelem nem jött össze, de Dick Barbour és a színész Paul Newman oldalán a 2. helyet csípték meg 1979-ben. Érdekesség, hogy Stommelen nagyjából 25 másodperccel volt körönként gyorsabb csapattársainál.

Meglehetősen kalandos pályafutása sajnos tragikus véget ért egy Porsche 935-ös volánja mögött. Ahogy 1975-ben is, autójának hátsó szárnya eltört egy nagysebességű pályaszakaszon, nem tudta már kontrollálni az autóját és óriási sebességgel egy betonfalnak ütközött. Fejsérüléseit nem volt esélye túlélni. Rolf Stommelen még 40 éves sem volt a halála napján, 1983. április 24-én.

Stommelennek ebből a roncsból nem volt esélye kiszállni élve
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: