A 2001-es évben fontos változások történtek a Formula-1-ben: miután hosszú ideig tiltották őket, ebben a szezonban újra legálissá vált a kipörgésgátló, valamint az elektronikus sebességváltó használata – érdekes módon nem az év első versenyétől, hanem a Spanyol Nagydíjtól fogva. Ezért cserébe azonban a Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA) is volt kérése a csapatoktól, mégpedig az, hogy magasabb szintű biztonsági intézkedéseket vezessenek be.
A terv szerint ennek része volt egy autókba szerelt biztonsági rendszer is, amely a hírről 2001. február 21-én beszámoló Autosport megfogalmazása szerint „figyelmezteti a versenyzőt, hogy sebességlimit van érvényben, és informálja is, ha túllépte a limitet, és stop-and-go büntetést fog kapni”.
„2002-től a sárga zászlós rendszert változó sebességkorlátokkal helyettesítjük” – mondta Max Mosley, az FIA elnöke. „Ezek annak függvényében változnak, milyen jellegű pályaszakaszon történt a baleset, valamint milyen fokú kockázatnak vannak kitéve a pályamunkások. A versenyigazgató fog határozni róla, és elektronikus úton kommunikálja a baleset körzetében található minden versenyzőnek.”
A cikk hozzátette, hogy a rendszer nem fogja automatikusan csökkenteni az autó sebességét, ez továbbra is a pilóta feladata lesz. 2003-ra azonban már a következő lépcsőfok lesz esedékes, amely a safety cart váltja ki: ez állandó sebességre lassítja az autókat, és fenntartja a közöttük levő távolságot.
Mint tudjuk, a két fenti – még mai szemmel is a jövő zenéjének tűnő – tervből semmi sem valósult meg. A sárga zászlók ma is a nagydíjak nélkülözhetetlen kellékei (melyek értelmezése időről időre vitát szül), és egészen 2014-ig, sajnálatos módon egy tragikus balesetig várni kellett, amíg ilyen jellegű elgondolást ültettek a gyakorlatba: a 2001-ben felvázoltakhoz hasonló a virtuális safety car működése, amely azonban nem helyettesíti a biztonsági kocsit, csak átmeneti lehetőséget kínál a biztonsági periódus és sárga zászlók között.