2009 decemberének végén bombaként robbant a hír, hogy Michael Schumacher visszatér a Formula-1-be a Mercedes színeiben. A hétszeres bajnok három teljes szezont hagyott ki, ráadásul ezek közül az utolsó az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb királykategóriás szabálymódosítását hozta, nem volt hát könnyű helyzetben a német, amit csak súlyosbított, hogy a tesztkorlátozások miatt nem ülhetett be F1-es autóba a kollektív gyakorlások kezdetéig.
Schumachernek viszont gyakorlásra volt szüksége egy az F1-eshez leginkább hasonlító versenyautóval, s a Mercedes meg is találta ennek a módját. Megállapodás született arról, hogy a német pályára viheti Jerezben azt a gépet, mellyel a GP2-es fejlesztéseket próbálták ki a 2010-es szezont megelőzően. A hivatalos közlemény szerint Schumacher az első napon a felfüggesztés különböző beállításait, valamint a szezon során bevezetni kívánt új kuplungot tesztelte, azaz saját rozsdátlanítása mellett a GP2 számára is hasznos munkát végzett.
Ez volt az első alkalom, hogy Schumacher formulaautóba ült azóta, hogy 2009-ben felmerült a neve Felipe Massa lehetséges helyetteseként, ám nyaksérülése miatt, melyet egy motorbalesetben szedett össze, kénytelen volt lemondani erről a lehetőségről. Az első tesztnap nem épp a várakozások szerint alakult, hiszen a rossz idő miatt mindössze 52 kört teljesíthetett a jerezi pályán, a német ettől függetlenül egyáltalán nem volt elégedetlen:
„A mai nap különösen azért volt jó, mert hosszú idő után először vezethettem olyan autót, mely legalább közel áll az aktuális F1-es gépekhez. Bár az időjárás nem kedvezett nekünk, az kiderült, hogy az érzékeim még mindig teljesen élesek, már önmagában ezért megérte a dolog. Az első pillanattól kezdve jól éreztem magam a pályán, s hálás vagyok a lehetőségért csapatomnak, valamint természetesen a GP2-nek is” – nyilatkozta az F1-es visszatérés küszöbén álló német.
Schumacher a következő két nappal együtt összesen 1151 kilométert tett meg, de csak az utolsó délután körözhetett száraz abroncsokon – így is csak négy tizeddel maradt el a GP2-es pályacsúcstól, melyet Kamui Kobayashi 2008-ban állított fel. Az első hivatalos F1-es tesztre szűk három héttel később, február 1-én került sor Valenciában, ahol a kollektív tesztnap délutánján vette át a W01-est Nico Rosbergtől.