Jacques Villeneuve számára kulcsfontosságú volt, hogy megnyerje a szezon utolsó előtti nagydíját Portugáliában - Estorilban hiába szerezte meg Damon Hill a pole-pozíciót, a kanadainak összejött a győzelem, ezzel 9 pontra csökkentette hátrányát a brittel szemben. Az évadzáróra, Suzukába így úgy érkezhetett meg, hogy még van esélye elhódítani a végső diadalt, és ha összejön neki, ő lehetett volna az első a sportág történetében, akinek újoncként sikerül a bravúr.
A Michael Schumachertől 1994 után 1995-ben is vereséget szenvedő Damon Hill viszont nem engedhette meg magának, hogy zsinórban harmadik alkalommal is kicsúszott a lehetőség a kezei közül, pláne annak tükrében nem, hogy tudta, jövőre már az Arrows istálló színeiben fog versenyezni, melynek történetét ismerve aligha bízhatott abban, hogy a győzelemért fog harcolni.
Villeneuve-nek a Japán Nagydíjon mindenképp arra volt szüksége, hogy megnyerje a versenyt, Hill pedig ne szerezzen pontot, ugyanis döntetlen esetén a több győzelem számított volna, ezen a téren pedig a brit állt jobban a kanadainál. Az újonc az időmérőn mindent megtett annak érdekében, hogy ez ne így legyen: elhódította a pole-pozíciót, de a rajtnál David Coulthard lefullasztotta McLarenjét, a megismételt rajtot pedig Villeneuve rontotta el, aki egészen a hatodik helyig esett vissza.
Miután Jean Alesi rendesen összezúzta Benettonját a kettes kanyarban, a verseny biztonsági autó nélkül folytatódott tovább, a második helyre fellépő Gerhard Berger pedig majdnem elintézte Villeneuve-nek, hogy ne kelljen Hill-lel törődnie. Az osztrák kicsit optimistán próbált bebújni a harmadik körben az éllovas mellé a sikánnál, összeértek, de csak a Benetton sérült, és Bergernek be kellett jönnie szervizelésre.
Hill mögött sem Schumacher, sem pedig Hakkinen nem tudta felvenni a Williams tempóját, de Villeneuve sem volt képes arra, hogy legalább dobogós pozícióba fel tudjon zárkózni. A kanadai kezdhetett elbúcsúzni a világbajnoki címtől, hiszen a verseny közepén is csak negyedikként száguldott, a 37. körben viszont saját hibáján kívül valóban összetörtek álmai. A kettes kanyarban a Williams elveszítette jobb hátsó kerekét, a kanadai kicsúszott, így pedig nem tudott visszatérni a pályára.
A bajnokság ezzel eldőlt, Damon Hill viszont hibátlanul vezetve behozta autóját az első helyen, így 19 pontos előnnyel megszerezte karrierje első és egyetlen világbajnoki címét. A második helyen az a Michael Schumacher zárt, akinek ebben az évben nem volt esélye az elsőségért harcolni, miután a Ferrarihoz igazolt, a bronzérmet pedig annak a Mika Hakkinennek a nyakába akasztották, akinek csak két évvel később jött el az arany korszaka a McLaren-Mercedesszel.
Ha már McLaren: ez volt az utolsó verseny, ahol a wokingiak a Marlboro ikonikus vörös-fehér festését használták, a szponzoráció előnyeit 1974 óta élvezték a csapatnál.