DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 10. vasárnap
Retro

Retro - Raikkönen fityegő kipufogója

A 2008-as Francia Nagydíjon két dolog is történt, ami nagyon hosszú időn át nem ismétlődött meg a Formula-1-ben. Tíz évig utoljára rendeztek futamot az országban, és kilenc évig utoljára állt a pole-ban Kimi Raikkönen.

A szezon nyolcadik állomásaként fogadta a mezőnyt 2008-ban Magny-Cours, ahova sorozatban már 18 éve látogatott el ekkor az F1. A bajnoki tabella rendkívül kiélezett volt a zűrzavaros Kanadai Nagydíj után, ahol Robert Kubica megszerezte karrierje első győzelmét, és egyetlen alkalommal a bajnokság éllovasaként érkezett meg egy futamhétvégére, de úgy, hogy a két Ferrari-pilóta és Lewis Hamilton is hét ponton belül álltak hozzá képest.

Dppi_00002989_546



A McLaren britje nagy hátrányból kezdte a hétvégét, köszönhetően montreali bokszutcai hibájának, hiszen 10 rajthelyes hátrasorolást róttak ki rá, így hiába kvalifikált a harmadik pozícióba, csak a mezőny közepéről várhatta a rajtot. Az első sort a Ferrarik sajátították ki a hullámzó erőviszonyok által fémjelzett szezonban, közülük pedig Kimi Raikkönen volt a gyorsabb, ezzel karrierje 16. pole-pozícióját megszerezve Felipe Massa előtt.

A két Ferrari változatlan sorrendben jött el a rajtnál, és hátulról sem fenyegette őket veszély, hiszen a harmadik helyről startoló Fernando Alonso Renault-ját Trulli és Kubica támadta. Hamilton azonban már az első körben még nehezebb helyzetbe hozta magát, mert miután a pálya elhagyásával előzte meg Sebastian Vettel Toro Rossóját, bokszáthajtásos büntetéssel sújtották, így még hátrébb csúszott, és beszorulva a mezőny közepére végül a 10. helyen célba érve még a pontszerzésről is lemaradt.

ferrari_kimi_france

Egy ideig úgy tűnt, hogy az élen nem lesznek különösebb csaták és Raikkönenék behúzzák a sima kettős Ferrari-sikert. A kettős győzelem meg is lett, de koránt sem sima, hiszen a finn a futam féltávja környékén lassulni kezdett, miután kipufogója leszakadt a helyéről és himbálózni kezdett az autó hátulján, megbontva ezzel a Ferrari aerodinamikai egyensúlyát, és kárt téve a karosszériában is. Raikkönen emiatti tempóvesztése látványos volt, az addigra már lőtávolon kívülre kerülő Massa hét kör elteltével meg is előzte őt, átvéve ezzel a vezetést.

Az elszabadult kipufogóelemmel a bokszkiállásnál sem tudott mit kezdeni a csapat, és bár a verseny vége felé magától leszakadt az autóról, a finn tempóját már ez sem hozta vissza. Második helye így is biztonságban volt, hiszen Jarno Trulli a dobogó alsó fokát igyekezett védeni Heikki Kovalainennel szemben, amit az utolsó körig tartó feszült csata végén meg is őrzött, így 2005 után állhatott ismét a dobogóra.

A 2008-as Francia Nagydíj után Kimi Raikkönen már csak kétszer állt az első rajtkockában (2017-ben Monacóban és 2018-ban Monzában, az M betűs helyszínek feküdtek neki ezek szerint), a Magny-Cours-i első rajtkockában pedig már senki, hiszen ez volt az ottani utolsó F1-es futam.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: