DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

Hogy kell bemutatkozni az F1-ben?

Az újonc Haas istálló első tesztnapján csupán 31 kört tudott megtenni, elsősorban egy komoly mechanikai probléma miatt – vajon történeti kontextusba helyezve mennyire volt sikeres a debütálás?

Nem zökkenőmentesen ugyan, de összességében mégiscsak sikeresen kezdte meg Formula-1-es szereplését a Haas istálló, mely 2010 óta az első, teljesen újoncként érkező királykategóriás alakulat. A csapat sztárpilótája, Romain Grosjean nem sokkal a többiek után, még délelőtt kihajtott a pályára, s egészen biztatóan körözött, míg az autójáról leszakadó első szárny véget nem vetett a száguldásnak.

A Haas így végül csak 31 kört tudott megtenni, de ez nem több kezdeti nehézségnél, hiszen mára sikerült orvosolni a problémát, így Esteban Gutierrez folytathatta a munkát, mely jelenleg nem más, mint az autó minél alaposabb megismeréséről szóló tanulási folyamat.

haas_barcelona_cs



Ha történeti kontextusba helyezzük a dolgot, a Haas kezdése tulajdonképpen kimondottan biztató, tekintve például azt, hogy az elmúlt években más, egyáltalán nem újonc alakulatok számára is olykor bizony döcögősen indult az előszezon – még ha nem is beszélünk az elmúlt esztendők súlyos motorproblémáiról, melyek tavaly elsősorban a Hondát, azelőtt pedig a Renault-t sújtották.

A három, 2010-ben érkező kiscsapat számára a kezdet egyértelműen nehezebb volt, mint most a Haas esetében. Az akkor még Virgin, Lotus és Hispania néven futó istállók közül elsőként a mai Manor elődje kezdte meg a munkát – méghozzá egyetlen installációs körrel. A következő napok aztán számos viszontagságot tartogattak a csapat számára, a kizárólag CFD-technológiával tervezett versenygép nagyon instabil volt – s emellett, különös véletlen, egy leszakadó első szárny is nehezítette a munkát.

virgin_jerez_2010_d6

A Lotus indulása sokkal zökkenőmentesebb volt, csakhogy kissé elkéstek, hiszen csak egy héttel a Haas után vitték először pályára a T127-est, értékes tesztkilométereket veszítve ezzel – ráadásul valószínűleg az sem javított a helyzetükön, hogy a két rutinos versenyző, Heikki Kovalainen és Jarno Trulli helyett, minden bizonnyal szponzorációs okokból kifolyólag, Fairuz Fauzy tesztpilóta vezette a zöld-sárga autót az első tesztnapon.

Összességében így is ők zárták a legjobban a 2010-es előszezont, hiszen a harmadik alakulat, az eredeti Campos nevet az utolsó pillanatban lecserélő Hispania egyetlen árva tesztkilométert sem tudott megtenni, s így kényszerült elutazni Bahreinbe. Az első teszt tehát számukra a szezonnyitó pénteki napja volt – teszthez méltó módon egy autóval, hiszen Karun Chandhok versenygépe csak szombatra készült el.

hispania_2010_bahrein_d6

A 2000-es években két teljesen új csapat érkezett az F1-be, 2002-ben a Toyota, 2006-ban pedig a Super Aguri. Ezen istállók helyzete a tesztkorlátozások teljes, illetve részleges hiányában még teljesen más volt, sőt, a Toyota még egy külön, Formula-1-es versenyhétvégén sosem induló autót is épített, a TF101-est, mely közel 23000 kilométert tett meg Mika Salóval és Allan McNish-sel a volán mögött. A Super Agurinak ilyesmire nem volt lehetősége, sőt eleinte még tulajdonképpen saját autóval sem rendelkeztek, hiszen az Arrows négy évvel korábbi A23-asának átépített változatával, az SA05-tel kezdték meg első szezonjukat.

Mindent egybevetve azt mondhatjuk, hogy a Haas esetében már az is komoly fegyvertény, hogy az első tesztnaptól kezdve ott vannak a pályán, egy-egy apró technikai probléma pedig önmagában még nem jelenti azt, hogy a sikeres felkészülés veszélyben forogna. Az utolsó négy, újoncként érkező csapat egyike sem tudott debütáló évében pontot szerezni, most az a legnagyobb kérdés, hogy az amerikai istállónak sikerül-e megszakítania ezt a negatív sorozatot.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: