DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

Retro – Magyar pilóta a világ legjobbjai között

December 22. fontos dátum a hazai autósport történetében: 2003-ban ezen a napon dőlt el, hogy az ország egyedüli F1-es versenyzője, Baumgartner Zsolt a királykategória állandó résztvevője lesz.

A fontos sajtótájékoztatót Budapesten, a Kempinski szállodában tartották, ahol Gyurcsány Ferenc sportminiszter bejelentette, az állam négymillió dollárral, azaz 850 millió forinttal járul hozzá ahhoz, hogy Baumgartner Zsolt, akinek neve mellett már állt két F1-es indulás az elmúlt szezonból, 2004-ben a mezőny résztvevője lehessen. Ezzel elhárult minden anyagi akadály az elől, hogy Baumgartner aláírhassa a Minardi által felkínált szerződést.

Persze a magyar pilóta igazolása az olasz kiscsapathoz – amely ekkor már az ausztrál Paul Stoddart tulajdonában állt – nem a semmiből érkezett: napokkal korábban maga a Minardi tájékoztatta az MTI-t arról, konkrét ajánlatot adtak a versenyzőnek, amely a szponzori feltételek teljesítése esetén lép érvénybe. Lényegében erre volt válasz a karácsony előtti bejelentés.



Milyen versenyzői háttérrel rendelkezett ez a 22 éves srác, aki után kapva kapott a Formula-1 akkori legkisebb csapata?  1997-ben kezdte formautós pályafutását Németországban, a helyi Formel Renault kupában, majd szerepelt Franciaországban Formula Renault-ban, Nagy-Britanniában Formula Fordban. 1999-ben a német Formula Renault-ban három futamot megnyert, az Európa-bajnokságot pedig harmadik helyen zárta, későbbi csapattársa, Gianmaria Bruni, valamint Antonio Pizzonia mögött.

Két kevésbé eredményes Formula-3-as évad után 2001-től a Formula 3000-ben indult, első szezonjában Alain Prost csapatának színeiben. Itt két és fél év alatt ötödik helyezés volt a maximuma, amit Monzában sikerült elérnie. A Minardi-főnök figyelmét azonban akkor keltette fel, amikor a 2003-as Magyar Nagydíjon a nagy balesetet szenvedő Ralph Firman helyére kellett beugornia a Jordannél: annak ellenére meg tudott birkózni a kemény feladattal, hogy csak a második időmérőtől ült az autóba. Az Olasz Nagydíjon ugyancsak ő vezetett Firman visszatérése előtt.

Eredetileg Baumgartner a Jordannél képzelte el a folytatást is, de az istálló túl sokat kért a szponzoroktól, ezért a csődközelben levő Minardira irányult a versenyző és az őt segítő Frank Tamás figyelme. Ez a megegyezés sem tűnt azonban biztosnak, miután a minisztérium még az utolsó időszakban is vacillált, megadja-e a támogatást – a teljes szponzori csomag felét tette ki az állami érdekeltségbe tartozó cégek négy millió dollárja, de nem találták megfelelőnek a már meglevő támogatóktól kapott garanciákat.

A december 22-i bejelentéssel azonban végre pont került az ügy végére. Gyurcsány „elképesztő tehetséggel rendelkező pilótá”-nak nevezte Baumgartnert, akit a kormánynak kötelessége segíteni: biztos volt benne, hogy az állam befektetése megtérül, a második évben pedig már nem lesz szükség ilyen segítségre.

A hivatalos bejelentés dacára alig egy hónap múlva úgy tűnt, a magyar pilóta mégsem fog a Formula-1-ben versenyezni, miután kiderült, a MOL 380 milliós támogatásának nagy részéhez csak a szezon közben, feltételek mellett juthatna hozzá a pilóta: ha a versenyek mindegyikén célba ér, ráadásul pontokat is szerez. Végül a probléma megoldódott, Baumgartner támogatói klubja is összegyűjtött 100 millió forintot, a magyar versenyző így részt vehetett a 2004-es szezont nyitó Ausztrál Nagydíjon, aztán az év összes többi futamán is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: