DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

Amikor... az F1 leghosszabb időmérőjét rendezték

Az F1 brazíliai vendégszereplése ugyanúgy köthető az esőhöz, mint a balesetekhez, most az utóbbiakból hoztunk az olvasóknak egy csokorra valót az elmúlt két évtizedből.

1993 - Michael Andretti és Gerhard Berger

Látványos bukással kezdődött a ’93-as szezon: amíg az élmezőny elviharzott a rajttól, Michael Andretti lassan csorgott a pálya szélén. A mögötte jövő Gerhard Berger elől elfogyott az út, kitessékelte a McLarent a pályáról, melynek következében mindketten a falban végezték, az amerikai autója pedig egy látványos légi mutatvány után nyugodott meg.

1994 - Jos Verstappen, Martin Brundle, Eddie Irvine, Éric Bernard

Ez az egyik legtöbbet citált bukás a több autót is összezúzó Jos Verstappen, és a Brazil Nagydíjak történetében: a holland újonc Eddie Irvine-nal csatázott, és egyszerre akarták lekörözni Éric Bernard Ligier-jét. Ekkor a Benetton keresztbe fordult, magával rántva mindhármójukat, majd átbucskázott a lassan haladó Brundle McLarenje fölött - egyikük sem sérült meg, a videóból viszont jól kivehető, hogy a brit fejét súrolta Verstappen autójának jobb hátsó kereke. „Azóta sem fog annyira az agyam. Ha a közvetítésben nem jut eszembe egy szó, akkor az a baleset miatt van” - nyilatkozta Brundle 2009-ben az F1 Racingnek.

1999 - Ricardo Zonta

A BAR-Supertec újonca második versenyére készül otthonában, de nem állhatott rajthoz, mivel megsértette lábát az egyik szabadedzésen - helyére Mika Salo ült három verseny erejéig, aki aztán újból visszatért, a jól ismert sztori keretében a Ferrarinál.

1999 - Stephane Sarrazin

A jelenleg a Formula-E-ben autózó francia Luca Badoert helyettesítette egyetlen F1-es futamán, de csak 31 körig tartott versenye: a célegyenesbe fordulva lesodródott az ívről, a gumifalba csapódott, majd több mint hatszor fordult meg tengelye körül.

2002 - Enrique Bernoldi és Nick Heidfeld

Ez a baleset számtalan mókás válogatásban szerepel, de sokkal komolyabb következménye is lehetett volna. A brazil pilóta a Nap-kanyar belső ívén törte össze Arrowsát a vasárnapi bemelegítésen, és ahogyan az lenni szokott, az orvosi autó azonnal a helyszínre sietett. A figyelmetlen Nick Heidfeld azonban keresztülvágott a romhalmazon, és elkapta a Mercedes nyíló, bal első ajtaját.

2003 - Mark Webber és Fernando Alonso

Minden idők egyik leghektikusabb Brazil Nagydíja már önmagában megér egy misét (áprilisban meg is ért nekünk), de most hagyatkozzunk csak a verseny végét jelentő kettős bukásra. Mark Webber kicsúszott a nedves aszfalton (ott, ahol 1999-ben Sarrazin), Jaguarja pedig a szélrózsa minden irányába szétszórta alkatrészeit, amíg az R3-as a másik oldalon lévő korlát tövében húzódott meg. A mögötte jövő Giancarlo Fisichella és Kimi Raikkönen lelassított, Fernando Alonso viszont vadállat módjára vágtatott át a romhalmazon, hogy telibekapja az R4-es egyik pálya közepén heverő kerekét. A spanyol előbb a bal oldali, majd a jobb oldali falnak ütközött, s bár saját lábán támolygott ki a Renault-ból, végül a mentőnek kellett elvinnie. A leállított verseny végén harmadikként rangsorolták, de a vizsgálat miatt nem állhatott fel a dobogóra.

2004 - Michael Schumacher

A Spában hetedik címét is begyűjtő legenda annyira domináns volt ebben a szezonban, hogy minden egyes hibáját ízekre szedték - nem volt ez másképp a szezonzáró egyik szabadedzésén sem, ahol alulkormányzott autója kivágódott a pályáról, és rendesen összetört a gumifalnak csapódva. A német pilóta autója ki is gyulladt, így motorcsere miatt csak a 18. helyről kezdhette meg a száguldást - végül a 7. pozícióban zárt.

2006 - Nico Rosberg

A célegyenesre fordító interlagosi ív többeket megtréfált már, Nico Rosberg első F1-es szezonja végén érezte meg, milyen érzés eldobni 300-nál: a német csapattársával ütközött a rajt után, Mark Webber hátsó, emberünk első szárny nélkül haladt tovább. Rosberg a leszorítóerőt vesztett autóban ugyanúgy tövig taposta a gázpedált, pedig azt a legkisebbek is tudják, hogy mi történik, ha a levegő alákap egy autó alá…

2009 - Vitantonio Liuzzi

Minden idők leghosszabb F1-es időmérőjét rendezték meg ebben az évben Interlagosban, ahol már a Q1 drámát hozott: a szakadó esőben a ferraris GIancarlo Fisichella, mindkét McLaren és Sebastian Vettel is kiesett, a Q2 pedig egy órán keresztül állt a körülmények miatt. A piros zászlót Vitantonio Liuzzi bukása hozta el, aki a célegyenesben veszítette el uralmát autója felett, és előbb a bal oldali, majd az egyes kanyar jobb oldalán lévő falnak csapódott neki.

2012 - Romain Grosjean

Az emlékezetes szezonzárón Bruno Senna, Pastor Maldonado és Paul di Resta is eldobta, de a legnagyobb bukás a francia nevéhez fűződött: az Olasz Nagydíjtól eltiltott Lotus-pilóta szokatlan helyen, a Mergulhóban csúszott ki, és zárta felejthető visszatérő szezonját a gumifalban.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: