A hír, amelyről egy ideje suttogtak, június 12-én, a barcelonai Katalán Nagydíj első napján vált hivatalossá: Talmácsi Gábor, a 2007-es 125 köbcentiméteres világbajnok a szezon hatodik futamán a királykategóriában áll rajthoz. Talmácsi fél évvel azelőtt még utolsó 125-ös versenyét teljesítette – esélyes volt a címvédésre a szezonzárón, végül harmadik lett összetettben –, 2009-ben pedig a következő lépcsőfokra, a 250-be lépett.
Az Aspar istálló segítségével, ahol az előző két idényt lehúzta, saját csapatot indítottak számára Balatonring Team néven – ekkor még úgy tűnt, a következő évben MotoGP-versenyt rendeznek Magyarországon. Az első három nagydíjon jól kezdő Talmácsi és menedzsmentje azonban a tartalékmotor hiányára és médiajogokra hivatkozva a Francia Nagydíj előtt felbontották a szerződést a 250-es formációval. A magyar motoros ezt és a következő versenyt kihagyta, Katalóniában tért vissza, azonban már a MotoGP kategóriában a MOL segítségével, egyes pletykák szerint kétmillió euróval. Nem Talmácsi lett hazánk első királykategóriás indulója, de hosszú évtizedek után jutott el magyar motoros a legmagasabb szintre.
Sok dicsérő szó érte a 28 éves versenyző csapatát, a Scot Hondát is, amely újoncként előző évben Andrea Doviziosóval ötödik lett az összetettben, 2006-ban pedig Talmácsi is megfordult az alakulat 125-ös részlegén. A gyári Repsol csapathoz igazoló Dovizioso utódja, Yuki Takahashi eredményei azonban kevésbé voltak fényesek. Az addig csak egyetlen versenyzőt kiszolgáló csapat úgy teremtett helyet Talmácsinak, hogy Takahashi tartalékmotorját adta oda neki, a két pilótának különösen vigyáznia kellett a technikára.
Hogy milyen nehéz idény közben, teszt nélkül bekerülni a nem véletlenül királykategóriának nevezett géposztályba, az első szabadedzés máris megmutatta: Talmácsi utolsó, 19. helyen végzett, 4,6 másodpercet kapott a győztes Valentino Rossitól, de az utolsó előtti Niccolo Canepától is 2,2-t. A lemaradás 2,5-re nőtt a második szabadedzésen, a kvalifikáción azonban 1,8-ra csökkent. Az utolsó helyről nem tudott elmozdulni, de figyelemreméltó, hogy a bemelegítő edzésen csupán 2,6 másodpercre maradt el a leggyorsabbtól, kevesebb mint egyre az előtte álló Canepától.
A vasárnapi versenyen ketten estek ki, a magyar motoros így 17. helyen ért célba, de pozitívum, hogy körön belül be tudta fejezni első megmérettetését 800-as motoron. Emlékeztette a győzelmekben és élmezőnyben való csatához szokott rajongókat, ez a hétvége az ismerkedésről szólt. „Sok versenyző el sem jut ide, ez egy hatalmas lehetőség számomra. Már sok olyan funkcióját tudom használni a gépnek, amit eddig egyetlen motoromon sem kellett figyelnem, de úgy érzem, jól haladok a tanulással. Hihetetlenül fárasztó egy MotoGP futamot teljesíteni, ehhez is hozzá kell szoknom” – értékelte versenyét Talmácsi.
Mindeközben az első helyért a szezon addigi legizgalmasabb csatája zajlott, a Yamaha két versenyzője, Valentino Rossi és a hazai pályán szereplő Jorge Lorenzo között, aki kedvenc csapata, a három trófeát nyerő FC Barcelona előtt tisztelgett különleges sisakkal és rajtszámmal. A Doktor és fiatal trónkövetelője számos alkalommal pozíciót cserélt a verseny során, harcuk pedig az utolsó három körben élesedett ki.
Úgy tűnt, a 90 ezres hazai közönség előtt Lorenzo bezsebeli a győzelmet, miután az utolsó forduló elején a célegyenesben átvette a vezetést, Rossi pedig a tipikus előzési ponton, a 10-es kanyarban nem tudta átugorni őt. Senki sem számított arra, hogy az olasz az utolsó kanyar féktávján – ahol talán még senki sem előzött azelőtt és azóta sem – bújuk be csapattársa mellé, és nyeri meg a versenyt, amelyet azóta is a 2008-as USA Nagydíjjal emlegetnek egy lapon, az utóbbi évtized egyik klasszikusaként. A szavaknál azonban többet mondanak a képsorok, különösen olasz kommentárral: