DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

Amikor... Montreal piros lámpás negyeddé változott

Montrealban sosem unatkozunk: van, hogy hogy az időjárás vicceli meg a pilótákat, néha ők esnek egymásnak, másszor bajnokok sora vérzik el egy helyen - íme, top 10 emlékezetes pillanat a Kanadai Nagydíjakról!

1977 – James Hunt vs. pályabíró

1976 világbajnoka friss győztesként érkezett Mosportba az USA Nagydíjról, és joggal remélhette a remek folytatást, hiszen a második helyre kvalifikált Mario Andretti mellé. A verseny háromnegyedéig árnyékként üldözte az amerikait, majd hirtelen megjelent előttük Jochen Mass, a vagabund brit mclarenes csapattársa – aki egyébként a harmadik helyen autózott ekkor. A lekörözés előtt Hunt megelőzte Andrettit, a következő pillanatban viszont a pálya szélén találta magát. A dühtől alig látó címvédő mérgesen rázta öklét a német felé, mégis a rajta csak segíteni próbáló pályabírón csattant az ostor.

1981 – Villeneuve „vakon” is harmadik

Utolsó Kanadai Nagydíján a hazaiak reménysége a 11. helyről indulva vette a célba a pódiumot, ami – Montrealtól nem szokatlan módon – szakadó esőben volt kénytelen megpróbálni. A rajt után nem sokkal azonban nekikoccant Arnoux Renaultjának, megsértve első szárnyát. Mindez nem akadályozta meg abban, hogy továbbhajtson, az utolsó körökben viszont – már a harmadik helyen hajtva! – a szárnyelem váratlanul leszakadt, és két körig ott éktelenkedett a Ferrari orrkúpján. Villeneuve az esőtől amúgy is nehéz látási körülmények között versenyzett tovább, majd amikor a hajtű előtt végre megszabadult a már fölöslegessé vált elemtől, nem jött ki a bokszba újért – kell-e mondanunk, hogy így is megtartotta harmadik helyét?

1982 – Két névtelen srác ökölharca a fekete hétvégén

A ’82-es Kanadai Nagydíj mindannyiunk számára Riccardo Paletti halálos kimenetelű balesetéről emlékezetes, ám szombaton történt egy olyan affér a boxutcában, amelyről érthetően keveset beszélnek az olasz pilóta tragédiája miatt. A mezőny másik két brazilja (Nelson Piquet után, persze), Chico Serra és Raul Boesel azért esett egymásnak az időmérő után, mert a Fittipaldi pilótája nem tudta kvalifikálni magát a futamra, állítólag feltartás miatt, melyben honfitársa volt a vétkes. Ez a galád tett nem maradhatott megtorlatlanul, így néhány másodpercig szabadon püfölte egymást a két versenyző, mielőtt a csapattagok szét nem szedték őket. Ejj, az a fránya tesztoszteron…

1998 – Wurznak kétszer is szerencsét hozott a felemás cipő

A Forma-1-ben akkor szinte még újoncnak számító osztrák pilóta azzal hívta fel magára a figyelmet karrierje hajnalán, hogy felemás cipővel versenyzett, és ezt a jó szokását még sportautós karrierje során is megtartotta néhány verseny erejéig. A ’98-as Kanadai Nagydíjon szerencsét is hozott számára a babonacipő, hiszen a rajt után olyan triplaszaltót mutatott be Jean Alesi közreműködésével, amit a legjobb akrobaták is csak irigykedve nézhettek. A verseny leállítása után viszont leporolta magát, azonnal beleült a tartalékautóba, és 69 körrel később negyedik helyen zárta a viadalt.

1999 – Még a legnagyobbak is hibázhatnak…

Ez a Forma-1-ben sincs másképp, hiszen tűnjön bármilyen érinthetetlennek egy pilóta egy verseny, egy szezon vagy több évad során, egyszer úgyis derült égből villámcsapásként jön egy hiba, majd a fal, és bumm – 1999-ben a Circuit Gilles Villeneuve jelesre vizsgázott „Hogyan üssük ki a bajnokok 75%-t?”-tantárgyból, hiszen Damon Hill, Michael Schumacher (az élről!) és Jacques Villeneuve is ugyanúgy, ugyanott dobta el a vasat a célegyenesre ráfordító kanyar falánál, melyet azóta csak Bajnokok Falának neveznek.

2005 – Piros lámpás negyed, első felvonás

A két Renault kiesésével megnyílt az út a McLaren első kettős győzelme felé a 2000-es Osztrák Nagydíj óta, ami minden lehetőség szerint be is kellett volna, hogy következzen. De jött Jenson Button, aki megtörve a Michael Schumacher jelentette nyomás alatt, nekivágta autóját a Bajnokok Falának (Montreal neki négy évvel megelőlegezte ezt a „dicsőséget”). A safety caros szakaszt kihasználva mindenki a bokszba hajtott, kivéve Montoyát, hiszen a közöttük lévő három másodperces különbségnek köszönhetően a vezető Raikkönen élvezett előbbséget ebben a szituációban. Mire JPM tankolt, a mezőny utolérte, és a kolumbiai pont akkor ért a bokszutca kijáratához, amikor az zárva volt. A piros fényt észre nem véve, Montoya kiviharzott, amiért nem maradt el a retorzió: néhány körrel később fekete zászlóval intették ki a mclaren latinját…



2007 – Piros lámpás negyed, második felvonás

A négy safety caros szakasszal megspékelt, őrült 2007-es verseny első balesete Adrian Sutil nevéhez fűződött – a spykeres a négyes kanyarban súrolta le a falat, és pályán veszteglő autója miatt kellett behívni az örök rendteremtő Bernd Mäylandert. A bokszutcai káoszt Fernando Alonso és Nico Rosberg kezdte el, akik a zárt bokszba hajtottak be – ők tíz másodperces stop&go büntetést kaptak, de még így is jobban jártak, mint a Felipe Massa-Giancarlo Fisichella páros, aki Montoya két évvel azelőtti mutatványát lemásolva csatlakoztak a versenybe. Az eredmény számukra sem lehetett más, mint egy friss és ropogós kizárás, amit Massa egyezményes jellel kommentált az élő tv-közvetítés alatt.

2007 – Robert Kubica újjászületése

Talán nincs is olyan F1-es rajongó, aki ne látta volna azokat a szörnyű képsorokat, melyeken Robert Kubica, Jarno Trulli Toyotáját kilövőállásként használva frontálisan csapódott a hajtűkanyar betonfalának, majd arról biliárdgolyóként visszapattanva, egyet szaltózva is közben, a túloldali korlát tövébe pihent meg. Mindennek már 8 éve, de nem árt évről évre felidézni, hogy a „vasember” lengyelre 75 G-s nehézségi erő hatott az első becsapódás pillanatában, és szinte csodával határos, hogy zúzódásokkal megúszta az évtized bukását.

2008 - Piros lámpás negyed, harmadik felvonás

Pedig milyen békésen kezdődött itt is minden… Lewis Hamilton magabiztosan vezette a versenyt, amíg Adrian Sutil (megint!) meg nem állt a pályán, és olyan rossz helyen, hogy ismét szükség volt az SL 63 AMG-re. A komplett élmezőny a bokszba sietett, a BMW és a Ferrari szerelői viszont gyorsabbak voltak a mclareneseknél, így Kubica és Raikkönen is átugrotta a brit pilótát. A páros a szabályoknak megfelelően lelassított a piros lámpánál, Hamilton viszont olyan hévvel érkezett, hogy telibe kapta a finn pilóta autóját, az övébe pedig Nico Rosberg szaladt bele. Milyen ironikus, hogy a 2007-ben Hamilton húzott hasznot a biztonsági autó pályára lépésből Kubica kárára, ebben az évben pedig a lengyel az övére – aki első és valószínűleg egyetlen győzelmét aratta a montreali pályán.

2011 – Button az utolsó utáni helyről is behúzza a győzelmet

A 2009-es világbajnok az utóbbi néhány év egyik legemlékezetesebb és legeseménydúsabb versenyén aratta élete győzelmét, öt kiállás után, és azt követően, hogy a verseny főgonoszává lépett elő. Persze Lewis Hamiltonnal történt koccanásában nem csak ő volt a ludas, de később taccsra tette Fernando Alonsót is. Buttonek a mezőny végéről kellett felküzdenie magát, de minden húzása bejött, az utolsó körben pedig hibára tudta kényszeríteni Sebastian Vettelt is, így fél kör vezetéssel vált Montreal egyik legemlékezetesebb győztesévé.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: