DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
Retro

Retro – Aki hátramenetben is nyert versenyt

Az autóversenyzés hőskorának egyik legnagyobb karakterével, Hans Stuckkal nem volt érdemes feleségben fogadást kötni, ha autóversenyzésről volt szó, hiszen másnak a nejét is képes volt elnyerni.

Stuck karrierje számára már későn érkezett a Formula-1, de három nagydíjával elérte, hogy ő lett az első olyan versenyző a királykategóriában, akinek később a fia is bemutatkozott a világbajnokság mezőnyében. Hans Stuck svájci felmenőkkel rendelkezett, ám 1900. december 27-én mégis Varsóban született, ahonnan aztán a családja hamar Németországba költözött. Hazája oldalán harcolt az első világháborúban, majd 23 évesen kezdett el komolyabban versenyezni, mindenekelőtt hegyi, úgynevezett „hillclimb” megmérettetéseken.

stuck4



Hírnevét, vagyonát, sőt, egyik kedvesét is ezen kezdeti időszakában szerezte. Egy alkalommal egyik legjobban ismert pályáján úgy győzte le ellenfeleit, hogy végig hátramenetben vezette autóját. 1926-ban aztán Zichy gróf kihívta őt egy versenyre, mert be akarta bizonyítani számára, hogy az ő Bugattija gyorsabb Stuck Austro-Daimler autójánál. A tét a gróf felesége volt, így miután veszített a német ellen, kénytelen volt átadni neki a hölgyet, akivel aztán Xenia haláláig együtt is éltek.

Stuck élete a pályán kívül legalább olyan kalandos volt, mint a pályán, hiszen összesen háromszor nősült meg, második alkalommal pedig éppen egy zsidó származású hölgyet vett el, ami nem volt jó ómen a kor Németországában, ahol akkoriban került hatalomra Adolf Hitler és a náci vezetőség. Néhány versenyén szembesült is ennek negatív vonzataival, amikor a pálya mellett hazai közönsége is ellene, és felesége ellen tüntetett. Stucknak azonban kezére játszott a sors, hiszen hamarosan egy közös ismerősükön keresztül találkozott, majd szoros ismertséget kötött Hitlerrel, aki amellett, hogy védelmet biztosított számára, felismerte, hogy az autóversenyzésben elért sikerek hatalmas propagandaértékkel bírnak, így rengeteg pénzt fektetett az Auto Union megalapításába, amelynek színeiben Stuck is számos sikert ért el Németország, Svájc és Csehszlovákia pályaversenyein. Csillaga azonban már a háború kitörése előtt lankadni kezdett, részben a fiatalabb pilóták érkezésre, részben pedig a rivális Mercedes felerősödése miatt.

carousel_5

Bár már 45 éves volt a világháború végeztével, Stuck tovább rótta a versenypályákat, ám ahhoz, hogy ezt zavartalanul végezhesse, meg kellett kerülnie a vesztes németekre kirótt tilalmakat és korlátozásokat. Ezt azzal sikerült elérnie, hogy felvette az osztrák állampolgárságot.

Az ’50-es évek elején az AFM csapattal lépett kapcsolatba és a nagydíjversenyzés felé fordult. Hivatalosan három F1-es futamon indult el, de azokon, és a bajnokságon kívüli versenyeken sem volt esélye kimagasló eredmény elérésére. Figyelmét ezért főként a fejlesztési munkálatokra fordította, idővel pedig fia, az 1951-ben született Hans-Joachim Stuck nevelésének szentelte idejét, aki részben az ő tanácsainak köszönhetően vált szintén sikeres autóversenyzővé, két F1-es dobogóig jutva a ’70-es években. Hans Stuck 78 éves korában hunyt el.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: