DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Retro

Retro – Mindenkinél többször járt Le Mans-ban

Ezen a napon született Henri Pescarolo, akinek nevét az F1 történelmének rajongói és a sportautók kedvelői egyaránt ismerhetik.

Észak-Franciaországban született, apja orvos volt, aki - ahogy az ilyenkor általában lenni szokott - fiát is egészségügyi pálya felé terelgette. Az ifjú Henrit azonban nem érdekelte az ilyesmi, és kapóra jött számára, amikor 22 éves korában létrehoztak hazájában egy mai jelzővel élve "tehetségkutatónak" nevezhető versenysorozatot, amelyre az országban tízezer leendő autóversenyző jelentkezett, hogy megméressék magukat a Lotus Sevenek volánjánál.

Itt tudták először észrevetetni magukat az olyan későbbi sikeres pilóták is, mint Johnny Servoz-Gavin és Patrick Depailler, és bár Pescarolo nem nyerte meg a többfordulós megmérettetést, de a legjobbak között végzett, ami megnyitotta számára az utat a nemzetközi porond és komolyabb versenyautók felé.



A Matrával alakított ki szoros kapcsolatot, és a Formula-3-as debütálás után 1968-ban már a Formula-1-ben is kipróbálhatta magát. Csak két évvel később kapott teljes szezonra szóló szerződést az istállótól, s a Monacói Nagydíjon azonnal egy harmadik helyezéssel vetette magát észre, mindössze ötödik F1-es versenyén. Végül azonban ez maradt az egyetlen dobogója a formaautózás csúcsán - kisebb kihagyásokkal versenyzett még Frank Williams csapatánál, a BRM-nél és egy Surteesszel is, ám igazán versenyképes technikát sohasem kapott.

Mindezzel párhuzamosan azonban egy másik vasat is tartott a tűzben, hiszen a Matra volánjánál rendszeresen rajthoz állt sportautó-versenyeken is, köztük a híres Le Mans-i 24 óráson. 1969-ben egy baleset során égési sérüléseket szerzett az arcán, ám hamar felépült, és ekkor növesztette meg névjegyévé váló szakállát, ami részben a hegek eltakarására szolgált.

A 24 órás viadalon jóval nagyobb sikereknek örvendhetett, hiszen 1972 és 1974 között nem talált legyőzőre, ráadásul tíz évvel később, 1984-ben a Porsche volánjánál behúzta negyedik összetettbeli sikerét is. Egészen 1999-ig ott volt a versenyeken, és 33 rajtjával rekorderré vált a futam történetében.

És miután a sisakot végül 57 éves korában letette, a sporttól továbbra sem szabadult - már a következő szezonban saját csapattal, a Pescarolo Sporttal tűnt fel, amely 2005-ben és 2006-ban második, 2007-ben pedig harmadik helyen végzett Le Mans-ban, dacára a szinte folyamatos financiális nehézségeknek. Végül azonban utolérte őket a végzet, és az idei szezon elején a Pescarolo csapat eltűnt a sport vérkeringéséből, Henri Pescarolónak pedig 72 évesen végre van ideje elmerengeni pályafutása nagy és emlékezetes pillanatain.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: