„De még így is jobb, mint Piastri” – Marko nem vár csodát Norristól
https://formula.hu./parc-ferme/36833
A várható erőviszonyokról kérdezte dr. Helmut Markót, a Red Bull tanácsadóját a Motorsport Magazine – különös tekintettel arra, hogy vajon az adatok alapján jónak tűnő McLaren mennyire lehet majd veszélyes az energiaitalosokra.
„Egy teljes versenytávon, 71 körön keresztül nem hiszem, hogy képes lesz tartani Verstappen tempóját (Lando Norris). De még így is jobb, mint Oscar Piastri, akinél a gumikopás tetőzik” – mondta Marko, aki Sergio Perez pénteki teljesítményét is pozitívan értékelte.
„Három tizedmásodpercet kapni Maxtól, ez már egy jó jel pénteken. A hazai futam mindig motiváló, és emiatt rögtön jobb a hangulat is. Az első szabadedzésen az első gumik teljességgel elfogytak, de a második gyakorlásra ezt a gumikezelési problémát megoldottuk és kontroll alatt tartottuk, szóval most a rövid és a hosszú etap is jól néz ki.”
F1 helyett Amerikába vagy Japánba mehet az F2 favoritja
https://formula.hu./parc-ferme/36832
Theo Pourchaire jó eséllyel megnyeri a 2023-as Formula-2-es bajnoki címet, de a jövő évi Formula-1-es rajtrácson biztosan nem lesz helye: csak tartalékpilóta pozíciót kapott az Alfa Romeótól, melynek akadémiája ötödik éve egyengeti pályafutását. A 20 éves pilóta versenyezni akar, így kénytelen lesz más rangos nemzetközi formulautós szériák felé venni az irányt.
„Vannak lehetőségeim, az Alfa Romeóval tárgyalunk róla, mibe vághatunk bele együtt. Én leszek a csapat tartalékpilótája, ami kiváló dolog, jó első lehetőség. De mással is akarok foglalkozni, prioritás számomra, hogy vezessek, aktív és fitt akarok maradni. Meglátjuk, de vannak nagyszerű bajnokságok” – idézi a RaceFans.net Pourchaire-t. A fiatal tehetség két szériát nevesített: „Nézzük: van az IndyCar, van a Super Formula. Talán más opciók is, majd meglátjuk.”
Pourchaire egyedüli esélye a Formula-1-es részvételre jelen állás szerint az újoncoknak járó edzéslehetőség – Mexikóvárosban az első tréningen, ahol öt F2-es pilóta is vezethetett, ő kapta meg az Alfa Romeo ülését, de még ezt a 60 percet sem használhatta ki: azonnal egy hibaüzenet fogadta, csupán négy kört tudott megtenni (mért idő nélkül) a szabadedzésen. Talán – ez még nem eldöntött – Abu Dhabiban lesz még lehetősége tréningen vezetni.
Videó: félelmetes baleset, lefújták a Super Formula futamát
https://formula.hu./parc-ferme/36831
Suzukában, a híres 130R-ben, egy nagyon tempós kanyarban ért össze Ukyo Sasahara és Hiroki Otsu, majd mindketten óriási sebességgel csapódtak a pálya széli gumifalba. Szerencsére egyik pilóta sem sérült meg súlyosan, bár Sasaharát bevitték a pályakórházba ellenőrzésre.
A hatalmas baleset miatt megállították a versenyt.
Drivers OK Absolutely insane crash at 130R
— Motorsport.tv (@MotorsportTV_UK) October 28, 2023
The crash that brought out the red flag in Super Formula at Suzuka.
Drivers: Ukyo Sasahara and Hiroki Otsu
Join us again tomorrow for the final round.#sformula #sf #superformula #motorsport #racing #suzuka #crash pic.twitter.com/QB3YUBASN8
„Nyers tempóban Lando felveszi a versenyt Schumacherrel és Alonsóval”
https://formula.hu./parc-ferme/36830
Az elmúlt hetekben Max Verstappen mellett Lando Norris mutatta a legjobb formát az F1-ben, amit jól jelez, hogy zsinórban négy dobogós helyezésnél jár a brit. A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella nem is győzte dicsérni fiatal versenyzőjét a Beyond the Grid podcast műsorában:
„Úgy vélem, a hozzávalók ahhoz, hogy sikeres legyen, kezdenek összeállni Landónál. Ha a nyers tempóról beszélünk, szerintem Lando fel tudja venni a versenyt néhány olyan nagy névvel, mint Schumacher vagy Alonso. A sikerességhez szükséges igazi tényező az egyre javuló versenyteljesítmény, hogy a lehető legalkalmazkodóképesebb legyen, hiszen sosem lesz tökéletes az autód. Lando egyértelműen jó úton jár ebben, s ennek bizonyítéka, hogy amint dobogóra esélyes autót adtunk alá, képes is volt azt elérni. Nyilvánvalóan ott van. Szerintem inkább rajtunk múlik, hogy a megfelelő technikával lássuk el.”
Rajtrács végi start vár Tsunodára az F1-es Mexikóvárosi Nagydíjon
https://formula.hu./parc-ferme/36829
Motorkomponensek cseréje miatt csak a mezőny végéről startolhat vasárnap Mexikóban Yuki Tsunoda. Az első edzésen az autóját Isack Hadjarnak átadó japán AlphaTaurijába ugyanis bekerült egy ötödik belsőégésű erőforrás, turbófeltöltő, MGU-H és MGU-K, valamint az idei harmadik akkumulátor és vezérlőelektronika, és mivel ezekkel mind átlépte a szezonra meghatározott maximumot, összességében egy rajtrács végi starttal szankcionálják – azaz akárhol is végez a szombati időmérőn, az utolsó pozícióból fog indulni (hacsak nem büntetnek másokat is addig).
F1 Mexikóban és még sok más – szombati program
https://formula.hu./parc-ferme/36826
A Formula-1 a Mexikóvárosi Nagydíjjal folytatódik, de emellett is lesz mit néznetek ma, hiszen lesz Superbike, MotoGP, WRC és NASCAR is.
Fotó: Red Bull Content Pool
Szombat
00:00-01:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)
05:10-05:40 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)
05:50-06:30 MotoGP, időmérő (Aréna4)
09:00-10:15 Superbike, harmadik szabadedzés (Aréna4)
08:15 WRC, 3. nap (RallyTV)
10:00 MotoGP, sprintfutam (arena4plus.network4.hu/, online)
11:10-11:25 Superbike, Super Pole (Aréna4)
14:00 Superbike, első futam (Aréna4)
19:20-20:30 NASCAR Cup Series, időmérő
19:30-20:30 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)
23:00-00:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)
Helyszíni: Borongós a reggel Mexikóvárosban
https://formula.hu./parc-ferme/36828
Esős éjjel után borongós a reggel Mexikóvárosban! A paddockban a sötét felhők láttán mindenki azt találgatja: vajon lesz eső? Az előrejelzés szerint erre 45 százalék az esély. A hacienda már nyitva, a vendégek kedvence a chilaquiles, amely egy klasszikus mexikói reggeli étel. A Foro Solban, azaz a stadionban egyelőre kevesen vannak, de a kapuknál már javában gyűlik a tömeg. A pályán Bernd Maylander tart bejárást a Mercedesszel - jelenti az F1-es hétvége helyszínéről a Formula.hu tudósítója, Mészáros Sándor.
Éjszakába nyúlóan szerelte Magnussen autóját a Haas
https://formula.hu./parc-ferme/36827
Egy csapat összesen négy alkalommal szegheti meg az úgynevezett "kijárási tilalmat" a paddockban. A korábbi években nagyon rákaptak az istállók, hogy éjszakába nyúlóan szerelnek az autókon, azonban ennek elébe ment pár éve az FIA, s előbb nyolcra, majd az idei és a következő szezonra már csak négyre csökkentette azon alkalmak számát, mikor egy csapat "éjszakázhat".
Ezen alkalmat használta ki most a Haas, ahol Kevin Magnussen Ferrari-erőforrásán javították ki a motorolajrendszer hibáját. A csapat közleményben erősítette meg, hogy a meghibásodást elhárították, és sikerült beindítaniuk a motort az este folyamán. A hétvége további részében minden a tervek szerint megy tovább a Haasnál, ahol megejti F1-es bemutatkozását Oliver Bearman az első szabadedzésen, aki az 50-es rajtszámot választotta debütálása alkalmából.
Fotó: Haas Media
Sainz mellett Leclerc sincs 100%-os állapotban
https://formula.hu./parc-ferme/36825
Carlos Sainz kihagyta a csütörtöki sajtónapot a Formula-1-es Mexikói Nagydíjon, de a Ferrarinál abban bíznak, hogy pénteken már mindkét szabadedzést teljesíteni tudja a spanyol pilóta, akinek az előzetes tájékoztatás szerint nincs komoly baja. Nincs azonban 100%-os állapotban Charles Leclerc, a Scuderia másik versenyzője sem, aki már Austinban is fájdalomcsillapítókat szedett, így versenyzett. Azóta sem múlt el a fogfájása a monacóinak.
"Azt gondoltam, hogy a bölcsességfogam az, de nem. Van némi fájdalmam, de semmi komoly. Amikor beszállok az autóba, beveszek néhány fájdalomcsillapítót, és máris minden rendben van. Nincs hatással a teljesítményemre, noha elég kemény tabletták" - viccelte el a dolgot Leclerc.
Martin bukással együtt is az élen kezdett Buriramban
https://formula.hu./parc-ferme/36824
A hétvégén a Thaiföldi Nagydíjjal folytatódik a MotoGP októberi távol-keleti triplája, és szokás szerint pénteken a második egyórás edzésnek volt igazán tétje. A leggyorsabbnak – akárcsak a délelőtti FP1-en – Jorge Martin bizonyult 1:29,826-os körrel, mégsem volt tökéletes napja a vb-összetettben 27 pontos hátránnyal második spanyolnak, mivel az utolsó percekben egy bukást is begyűjtött a hátsó hosszú egyenes végén. Martin mögött az edzéseken rendre erős gyári Apriliák következtek Maverick Vinales, Aleix Espargaro sorrendben, majd jött a másik Pramac Ducatin ülő Johann Zarco, megelőzve a VR46 duóját.
Francesco Bagnaia ezúttal hetedik lett: a vb-éllovas címvédő két Q1-es szereplés után ezúttal automatikusan bejutott a Q2-be. Ezt az említetteken kívül Fabio Quartararo, Brad Binder és Augusto Fernandez mondhatta még el magáról, míg Marc Marquez épp csak kiszorult a top 10-ből. Neki egyébként volt egy necces pillanata, amikor Martin eltalálta az egyik bokszbejárati jelzőelemet, amitől letört a pramacos első kerekénél lévő szárnyelem, ami vállon ütötte a mögötte haladó repsolost. A mezőny egyébként annyira szoros volt, hogy még a 18. helyezett Alex Marquez hátránya is alig bő fél másodperc volt.
A péntek délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Verstappen a testőreiről: Így könnyebb
https://formula.hu./parc-ferme/36823
Ahogy arról már beszámoltunk, testőrök vigyáznak Max Verstappenre ezen a hétvégén: egyrészt tavaly rendkívül zsúfolt volt a mexikói paddock, és például Pierre Gasly táskájába bele is nyúlt egy vendég, ami általános felháborodást váltott ki, másrészt Verstappen kevéssé népszerű jelenleg Mexikóban a Sergio Perezhez fűződő viszonya miatt.
Erről kérdezték a hollandot a sajtótájékoztatón:
„Igen, itt most egy kicsit nagyobb biztonságban vagyok, de vannak országok a világon, ahol elég sűrű a helyzet. Itt is ez volt tavaly, a paddock nagyon sűrűnek bizonyult, nehéz volt eljutni a bokszig, és ez a helyzet segít simábbá tenni a hétvégi munkát, a hotelből a pályára jutni, stb” – válaszolta a testőreit firtató kérdésre Verstappen.
Mexikóban és Brazíliában még nyerhet a Mercedes, máshol nem
https://formula.hu./parc-ferme/36822
Lewis Hamilton beszélt erről a Mexikóvárosi Nagydíj csütörtöki sajtónapján: a brit pilóta szerint ez a két pálya még feküdhet az autónak, Las Vegas és Abu Dhabi már kevésbé, ha most nem nyernek, akkor ez a szezonjuk futamgyőzelem nélkül zajlik majd le.
„Ha jól oldjuk meg a stratégiát ezen a hétvégén, Mexikóban, akkor talán tényleg harcolhatunk a Red Bull-lal. Majd jön Brazília, ami nagyszerű pálya volt nekünk tavaly. Ha megint közelebb leszünk hozzájuk ott, akkor most következik két nagyon erős futamunk. Azonban Abu Dhabiban szerintem már megint nagyobb lesz a különbség. Szóval ez a következő két helyszín jelenti a legjobb esélyünket” – mondta Hamilton a Formula.hu részvételével zajló eseményen.
A Formula.hu már ott van a mexikói F1-es paddockban
https://formula.hu./parc-ferme/36821
Mészáros Sándor, a Formula.hu utazó tudósítója már bevette a Mexikói Nagydíj helyszínét.
Itt mindig a helyszín szíve-lelke a hacienda, ahol mindenkit vár a ruhafestés, maszkfestés, a taco, a jégkrém és a sör.
Itt még kora délelőtt van, úgyhogy nincs nagy nyüzsgés, de hamarosan beindul az élet...
Képek:
Öt újonc is F1-es autóba ülhet pénteken
https://formula.hu./parc-ferme/36820
A Mexikói Nagydíj első szabadedzésén több csapat is letudja a kötelező újoncteszt egyik felét, ugyanis a szezon végén ez egy ideális helyszín ehhez, hiszen nincs sprint, és nem új pályáról (Las Vegasról) van szó.
A magyar idő szerint péntek este fél kilenckor kezdődő első szabadedzésen így öt újoncot is megnézhetünk majd: Frederik Vesti a Mercedesnél kaphat lehetőséget, Oliver Bearman a Haasba ülhet bele, Jack Doohan az Alpine-nal teljesítheti az egy órát, Isack Hadjar az AlphaTaurit veheti kezelésbe, Theo Pourchaire pedig az Alfa Romeo ülését foglalhatja el.
Verstappen a sprintbajnok, Sainz a második helyen
https://formula.hu./parc-ferme/36819
Nemrég felmerült, hogy az F1-es sprinteket egy külön pontversenyben értékelnék, ennek kapcsán megnéztük, hogy állna a sprintbajnokság, ha már a 2023-as szezonban is létezne ez a különértékelés. Max Verstappen három győzelemmel, valamint egy második és egy harmadik hellyel már Austinban bebiztosította a sprintbajnoki címet, mögötte Carlos Sainz a második annak ellenére, hogy csak egy dobogót szerzett, viszont mivel az összes sprintet a pontzónában zárta, a kiegyensúlyozottság meghozta gyümölcsét.
Oscar Piastrinak ötből két pontszerzés is elég ahhoz, hogy az első öt között szerepeljen (sőt Austin előtt még harmadik volt) és George Russellt is ki kell emelni, aki Verstappen és Sainz mellett egyedüliként szerzett pontot mind az öt sprinten. A „valódi” bajnoksághoz képest Fernando Alonso „bukta” a legtöbbet, hiszen csak az összetett 10. helyén áll – nagyrészt azért, mert a szezon első szakaszában, amikor igazán erős volt az Aston Martin, csak egyetlen sprintet rendeztek.
Nyolc versenyző nem szerzett pontot sprinten: az AlphaTauri négy és az Alfa Romeo két pilótája mellett Kevin Magnussen, valamint Logan Sargeant.
A sprintbajnokság állása:
1. Max Verstappen 37 pont
2. Carlos Sainz 21 pont
3. Sergio Perez 19 pont
4. Charles Leclerc 17 pont
5. Oscar Piastri 15 pont
6. Lewis Hamilton 15 pont
7. Lando Norris 14 pont
8. George Russell 13 pont
9. Pierre Gasly 8 pont
10. Fernando Alonso 8 pont
11. Lance Stroll 6 pont
12. Nico Hülkenberg 3 pont
13. Alexander Albon 2 pont
14. Esteban Ocon 2 pont
Testőröket kap Verstappen az F1-es Mexikói Nagydíjra
https://formula.hu./parc-ferme/36817
Dr. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója megerősítette, hogy Max Verstappen testőröket kap a hétvégi F1-es Mexikói Nagydíjra.
A holland klasszist nem túlzottan kedvelik az országban a Sergio Perezzel meglévő feszültebb viszonya (és bizonyára a kiemelkedő teljesítménye) kapcsán, a szurkolók pedig már az USA Nagydíjon is hangos pfújolásban törtek ki, amikor Verstappen megnyerte a futamot – emellett zúgott a „Checo, Checo” is, elég egyértelmű volt a helyzet.
Ugyan többek között maga Perez is arra kérte a mexikói szurkolókat, hogy ne csak őt támogassák, de a Red Bull nem kockáztat, hiszen az elmúlt években is voltak már gondok a szurkolói viselkedéssel akár a paddockban is.
Marko pedig most megerősítette az F1-Insidernek, hogy Verstappen testőröket kap a biztonsága érdekében:
„Max igazából nem akarta ezt, ő nyugodt, de felelősséggel tartozunk érte, szóval a biztonság az első” – mondta Marko.
Formula1.5 – Alonso az élen, Norris újabb helyet javított
https://formula.hu./parc-ferme/36816
Játék a számokkal: hogyan nézne ki a 2023-as világbajnokság állása, ha egyszerűen eltüntetnénk a két Red Bullt a képletből?
Hiába szerezte meg a hétvége mindkét rajtelsőségét Charles Leclerc az USA Nagydíjon, győzelemre egyiket sem tudta váltani, sőt kizárása külön sokba került neki, hiszen Lando Norris megelőzte őt a tabellán, sőt George Russell is felzárkózott rá. Norris annak köszönhetően tudott feljönni a negyedik helyre, hogy megnyerte a nagydíjat, miután az elsőként befutó Lewis Hamiltont kizárták a versenyből – így Fernando Alonso idei második nullázásának ellenére még mindig vezeti a bajnokságot.
Két versenyző, Yuki Tsunoda és Logan Sargeant is idei legnagyobb ponttermésének örvendhetett, előbbi Bottasra, utóbbi pedig Lawsonra zárkózott fel az összetettben ezzel.
„Ezek még újoncszámok Lewishoz képest” – Verstappen az 50. győzelemről
https://formula.hu./parc-ferme/36815
Max Verstappen Formula-1-es pályafutása 50. nagydíjgyőzelmét aratta a múlt vasárnapi USA Nagydíjon. Ezzel a holland egyetlen sikerre került az összesített örökranglista negyedik helyét elfoglaló Alain Prosttól, de mivel még négy verseny hátra van a 2023-as szezonból, akár még idén beérheti és meg is előzte az 53 diadalt számláló Sebastian Vettelt is. A rekorder Lewis Hamilton 103 győzelmétől azonban még messze van – ahogy arra maga Verstappen is felhívta a figyelmet, amikor az austini futam után az 50. elsőségéről kérdezték:
„Ez egy nagyszerű szám. De még így is újoncszámok Lewishoz képest! De egyértelműen remek szám. Nagyon örülök neki, büszke vagyok rá, de megpróbálunk még néhányat nyerni” – fogalmazott a Red Bull versenyzője. Jól mutatja amúgy, milyen lendületben van a pilóta, hogy a 2020-as évad végén még csak tíz győzelemnél járt, az azóta eltelt szűk három idény alatt gyűjtött még 40-et hozzá…
A Marquez által kitúrt motoros veheti át a helyét a Repsol Hondánál?
https://formula.hu./parc-ferme/36814
Azok után, hogy eldőlt, hogy Marc Marquez a 2023-as évad végén szerződést bont a Repsol Hondával és a Gresini Ducatinál folytatja jövőre, a legfontosabb kérdéssé az vált a MotoGP-s pilótakeringő kapcsán, hogy ki veheti át a nyolcszoros világbajnok helyét. Az elmúlt néhány hétben jó pár név felröppent, de közülük sokan már le is kerültek az esélyesek listáról: Johann Zarco például maga mondta el, hogy nem lép előre a gyári csapathoz, amely csak egyéves kontraktusra lett volna maximum nyitott, így inkább kitölti a kétéves szerződését az LCR Hondánál. Rajta kívül a Honda a híresztelések szerint a négyből három Aprilia-versenyzőt is megkeresett, ám állítólag Maverick Vinales és Aleix Espargaro nem is bonyolódott komoly egyeztetésekbe a japánokkal.
Az RNF Apriliánál szereplő Miguel Oliveirával már más a helyzet a pletykák szerint, ami nem is meglepő annak fényében, hogy nemrég még ellent is mondtak egymásnak csapatfőnökével, Razlan Razalival annak kapcsán, hogy van-e a szerződésében kilépési záradék gyári érdeklődés esetére. Mindenesetre a SpeedWeek most arról ír, hogy a portugál átigazolása is egyre kevésbé valószínű, mivel Oliveira hároméves szerződést kért volna a Repsoltól, amely azonban csak 2024-re ajánlott volna ülést – értelemszerűen azért, hogy a tömegével lejáró megállapodások miatt nyitva hagyják maguknak az opciókat 2025-re. Oliveira maga egyébként a Thaiföldi Nagydíj csütörtökjén azt is cáfolta, hogy bármilyen egyeztetést zajlott volna a Hondával.
Mindezek után az értesülések szerint az a Fabio di Giannantonio léphetett elő fő jelöltté, akinek a helyét Marquez átveszi jövőre a Gresini Ducatinál. Az olasz eddig sem tagadta, hogy érdekelné a Repsol Honda ülése, hiszen számára gyakorlatilag ez az egyetlen esély a MotoGP-ben maradásra. Ráadásul a legjobb időzítéssel nyújt javuló formát, hiszen Indonéziában negyedik lett, Ausztráliában pedig megszerezte első királykategóriás dobogóját is. Az említett SpeedWeek.com szerint a kérdés akár már a hétvégén eldőlhet Buriramban, Di Giannantonio menedzsere és a Honda ugyanis mélyebb tárgyalásokat folytathat egymással a Thaiföldi GP során. Ezzel gyakorlatilag Di Giannantonio és Marquez helyet cserélne, és ha ez megvalósul, azzal a 2024-es mezőny is teljessé válna.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
„Mexikó az egész Red Bullt támogassa, ne csak engem” – Perez
https://formula.hu./parc-ferme/36813
A múlt hétvégi F1-es USA Nagydíj pódiumceremóniája alatt a szurkolók egy része kipfujolta a győztes Max Verstappent, miközben a „Checo, Checo!” rigmusokkal éltették csapattársát, az utóbbi hetekben haloványan teljesítő Sergio Perezt. Mint arról helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor is beszámolt a most hétvégi Mexikóvárosi GP helyszínén plakátokkal igyekeznek tiszteletet kérni a rajongóktól minden pilóta irányába, s tulajdonképpen erről ejtett szót maga Perez is a Red Bull sajtóelőzetesében – amelyben egyébként bizakodó a hétvégi esélyeivel kapcsolatban:
„A mexikói a legfontosabb verseny számomra a szezonban, és alig várom a hazai futamomat. Őrületes volt a támogatás Austinban, úgyhogy el sem tudom képzelni, milyen lesz Mexikó, nagyon különleges lesz. Elég szép előrelépéseket tettünk az autóval, de nem igazán tudtuk teljesen megmutatni a fejlődést, mert rossz irányba mentünk a beállításokkal. Optimista vagyok, tudjuk, milyen irányba kell mennünk, hogy remélhetőleg meg is mutathassuk ezt. Meg kell oldanunk néhány dolgot az autóval, hogy aztán erősebben vághassunk vissza. Azt szeretném, ha Mexikó az egész Red Bull csapatot támogatná, nemcsak engem.”