DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 11. péntek

Most már a Fittipaldi név is a Red Bullt ékesíti

A kétszeres világbajnok brazil pilóta, Emerson Fittipaldi unokája, Enzo Fittipaldi saját közösségi oldalán jelentette be, hogy a Red Bull családjának kötelékében folytatja pályafutását. A 21 éves versenyző korábban a Ferrari akadémiájába tartozott, azonban 2021 februárjában elvált egymástól a csapat és Fittipaldi. A brazil pilóta 2017-ben megnyerte az olasz F4-es bajnokságot, jelenleg pedig a Formula-2-ben versenyez, ahol idén futja első teljes szezonját. Az évadzáró forduló előtt a hatodik helyen áll a tabellán, azonban pontegyenlőség áll fenn az előtte levő két versenyzővel, míg a harmadik helyen álló Logan Sargeant csupán kilenc ponttal van előtte, így könnyedén a pódiumon is találhatja magát Fittipaldi.

A Red Bull kötelékébe kerülés jó lépés lehet a fiatal pilóta számára, hiszen a jelenlegi Formula-1-es pilótákból közel a mezőny fele kötődik az osztrák gárdához, köztük Sebastian Vettel és Max Verstappen, akik többszörös világbajnokokká is váltak. A Formula 2-ben jelenleg Ayumu Iwasa, Dennis Hauger, Liam Lawson és Jehan Daruvala neve fűzhető a csapathoz, azonban közülük csupán utóbbi van a pontversenyben Fittipaldi előtt, de ő is csak holtversenyben. 

 

Éld át újra Kevin Magnussen nagy napját – íme az időmérő edzés hivatalos összefoglalója

Eső, újabb Ferrari–baki, piros zászló, majd hatalmas Haas–öröm. A videó a képre kattintva tekinthető meg.

Szabad az út Piastri előtt, már idén a McLarenbe ülhet

Megállapodott a McLaren és az Alpine Oscar Piastri korai elengedéséről, így a wokingiak 2023-as ausztrál versenyzője az év végén már jövő évi csapata színeiben vehet részt az új gumik tesztelésével egybekötött fiatal pilóták tesztjén Abu Dhabiban. Miután a 2021-es Formula-2-es bajnok leigazolása körül nézeteltérés alakult ki a McLaren és korábbi csapata, az Alpine között, a franciák eredetileg nem akarták idő előtt felbontani tartalékpilótájuk szerződését, a csapatfőnök, Otmar Szafnauer nyilatkozata szerint azonban mégis egyezségre jutottak a felek: „Megállapodás született arról, hogy miként váljanak el útjaink Piastrival. Pontot teszünk az ügy végére, a szezon végeztével elmehet és azt csinál, amit akar” – írja a spanyol Motorsport.com.

A megegyezésnek már a része volt azon kétnapos privát teszt is, amelyet Piastri a franciaországi Paul Ricard pályán bonyolított le a McLarennel, igaz, ez a teszt hivatalosan nem lett megerősítve a britek által. Szafnauer elmondása szerint Daniel Ricciardo utódja az Abu Dhabi Nagydíj szabadedzésein még nem vehet részt új istállójával, az utolsó futam utáni fiatal pilóták tesztjén viszont már a McLaren volánja mögött láthatjuk, hiszen az már nem része a 2022-es szezonnak. Nem ő lesz az egyedüli versenyző, aki jövő évi csapatával vesz részt a teszten, az AlphaTaurit Nyck de Vries, az Alpine-t Pierre Gasly, míg az Aston Martint Fernando Alonso vezeti majd.

Sky-bojkott: Kravitz elbeszélgetett Verstappennel

A Mexikói Nagydíjon Max Verstappen bojkottjától (is) volt hangos a sajtó, a holland sztár ugyanis nem volt hajlandó interjút adni a Sky Sports televíziós társaság helyszíni stábjának. A kétszeres világbajnok bevallása szerint Ted Kravitz, a csatorna bokszutcai riporterének folyamatos megjegyzései miatt jutott erre az álláspontra, a brit szakember ugyanis tiszteletlen módon nyilvánult meg Verstappennel szemben, többek között azt állítva, hogy Lewis Hamiltontól „elrabolták” a világbajnoki címet 2021-ben.

A Sao Pauló-i Nagydíj csütörtöki sajtónapján azonban megtört a jég, hiszen Verstappen a Sky Sports mikrofonjai előtt is válaszolt a kérdésekre, valamint elárulta, hogy lezártnak tekinti ezt az ügyet. Kravitz mindeddig nem nyilvánult meg a témában, a pénteki kvalifikációt követően azonban elárulta, hogy négyszemközt tisztázták a helyzetet Verstappennel: „Visszatérve ahhoz, ami Max Verstappen és köztem történt Mexikóban, leültünk, jól elbeszélgettünk róla, és ahogy ő is mondta, lezártuk az ügyet, és már csak előre tekintünk” – osztotta meg a brit riporter elő adásban.

Századik haasos nagydíján jött Magnussen csodája

A mezőnybe idén visszatérő pilóta és csapata nagy mérföldkőhöz érkezett a Sao Pauló-i Nagydíjon az időmérős döbbeneten kívül is, hiszen Kevin Magnussen századik versenyét futhatja az amerikai alakulat színeiben a hétvégén. Erre az alkalomra tette rá a koronát a pénteki napon a dán, amikor megszerezte saját maga, hazája és csapata első pole-pozícióját. A 30 éves versenyzőnek 141 nagydíjhétvégére volt szüksége ahhoz, hogy megszerezze az első rajtkockát, amellyel a mostani hétvége formátuma miatt csupán a szombati napra vívta ki magának a rajtrács elejét. Ennél több versenyre csupán Carlos Sainznak és Sergio Pereznek volt szüksége az első pole megkaparintásához, melyet mindketten ebben a szezonban értek el.

A Haas számára pedig Magnussennél két futammal több, 143 alkalom kellett ahhoz, hogy elérjék ezt az eredményt, a csapat 2016 óta szerepel a száguldó cirkuszban és ezelőtt az ötödik hely volt a legjobb időmérős eredményük. Az 1975-ös Brit Nagydíj óta a Haas az első amerikai gárda, aki pole-pozíciót szerez, legutóbb a Shadow csapat színeiben Tom Pryce volt képes erre. A nemzetek kapcsán pedig Dánia a 24. ország, amely feliratkozik az első rajtkockát szerzők listájára. 

A Formula-1 közösségi felületein slágertéma volt a tegnapi eredményeket követően, hogy a mezőny tulajdonképpen Haas-szendvicsbe került, hiszen Magnussen az első, Mick Schumacher pedig a huszadik helyen végzett az időmérőn. Ilyenre, hogy egy csapat keretbe foglalja a rajtrácsot a szombati napon, legutóbb a 2018-as Monacói Nagydíjon volt példa, amikor Daniel Ricciardo szerezte meg a pole-pozíciót, míg csapattársa, Max Verstappen az utolsó helyen végzett. A holland a harmadik szabadedzésen történt balesete miatt nem tudott mért kört teljesíteni.

Még Gasly is örül Magnussennek, pedig nem szabadna

A Sao Pauló-i esős időmérő két hőse volt Kevin Magnussen és Pierre Gasly – a francia a Q1-ben parádézott, ő volt az első slick abroncsra váltó versenyző, aki az eredménylistát is vezette. Végül a középső szakaszban kiesve csak 12. helyen zárta az időmérőt, így a bokszból nézhette végig dán riválisa szürreális pole-pozícióját.

„Ezt szeretem az F1-ben! Hihetetlen eredmény, de számunkra szörnyű, hiszen a Haas ellen küzdünk a bajnokságban, kérdezzék meg Franzot. Ennek ellenére is ámul az ember, hogy Kevet és a Haast látja az első pozícióban. Bárki megszerezhette volna, mégis azt kell mondanom, megérdemelte” – nyilatkozta a Haas sikerén fellelkesülve Gasly.

A két csapat közt valóban szoros az állás, a Haasnak 36, az AlphaTaurinak 35 konstruktőri pontja van, ráadásul hasonló a helyzet a két pilótával is: Magnussen 24, Gasly 23 pontot szerzett eddig a szezonban.

WTCR reggelire, F1-es sprint vacsorára: ez a szombati program

A bahreini WEC-futam már csak egy ráadás délutánra: íme a szombati motorsport-menetrend!

08:00 WTCR, 2. futam (tv: Eurosport 1, élő)

10:00 - 16:00 WRX, Szabadedzés, Superpole és előfutamok 

12:00 - 20:00 WEC, Bahreini 8 órás futam (tv: Eurosport 2, élő)

16:30 - 17:30 Formula-1, 2. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

20:30 Formula-1, Sprint (tv: M4 Sport, élő)

A teljes hétvégi program itt megtekinthető!

-00122047_001

fotó: dppi

 

Amikor beüt a csoda: így ünnepelte Magnussen pole-ját a Haas

Amikor már biztos volt, hogy senki sem javít, és eldőlt, hogy Kevin Magnussen megcsinálta a csodát: az öröm első pillanatai a mérföldkőhöz érő pilóta és csapata között. Magnussen értékelése itt, Günther Steiner csapatfőnök nyilatkozata pedig itt olvasható!

 

Bagnaia lett a világbajnok, de ő is volt-e a legjobb idén a MotoGP-ben?

Mindenkinél több győzelem, holtversenyben legtöbb pole-pozíció, példa nélküli fordítás a szezon második felében: afelől kétség sem lehet, hogy Francesco Bagnaia megérdemelten nyerte meg a világbajnokságot. Ugyanakkor az is igaz, hogy saját hibái révén került féltávig 91 pontos hátrányba, így felmerülhet a kérdés, hogy összességében ő volt-e idén a legjobb mezőnyben – ezt a kérdést is körüljártuk a Formula Motocast valenciai értékelőjében, a vonatkozó rész 30:37-től hallgatható:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Danica Patrick: Sosem volt igazi lehetőségem a Formula-1-ben

Őszintén beszélt a múltban történtekről Danica Patrick, aki nemrégiben a Beyond the Grid podcast vendége volt. A 40 esztendős hölgyet a 2000-es évek elején az egyik legtehetségesebb fiatal pilótaként tartották számon, miután több alkalommal is kiválóan szerepelt az IndyCar sorozatban. A 2009-ben tartott Indy 500 során például a harmadik helyen intették le, a későbbiekben pedig a NASCAR Cup Seriesben is lehetőséghez jutott. Teljesítménye miatt egy időben többször is szóba került a sajtóban egy lehetséges F1-es szereplés, Patrick azonban most elárulta, valójában sosem jutott volna igazi lehetőséghez.

„Sosem volt reális lehetőségem az F1-ben, valójában még egy tesztlehetőségig sem jutottam el. Ezek a dolgok mindig is a csak a médiának szóltak. Mindenkinek csak a figyelemfelhívás miatt kellettem. Néhány alkalommal megjelentek olyan hírek, hogy tesztelhetek valamelyik csapatnál, de még egy telefonhívást sem kaptam senkitől” – mondta el a beszélgetés során.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Danica Patrick (@danicapatrick) által megosztott bejegyzés

A Mercedes eltávolítja egyik támogatójának logóit

Bár a napokban még úgy tűnt tovább folytatódhat a német márka és az világ egyik legnagyobb kriptotőzsdéjeként ismert FTX partneri megállapodása, Brazíliában helyi idő szerint pénteken reggel a csapat egyik szóvivője megerősítette, hogy eltávolítják a cég logóit az autóikról, valamint egyéb felületeikről. A héten derült ki, hogy az FTX több milliárd dolláros adósságot halmozott fel, továbbá állítólagos visszaélések miatt az amerikai Értékpapír és Tőzsdefelügyelet (SEC) is vizsgálatot indított ellenük. „Első lépésként felfüggesztettük a cégükkel kötött partnerségi megállapodásunkat. Ez azt jelenti, hogy ettől a hétvégétől kezdve nem jelennek meg többé a versenyautónkon és más felületeinken sem. Továbbra is szorosan figyelemmel kísérjük a helyzet alakulását” – idézte a Motorsport az istálló alkalmazottját.

Az F1 is elismerte: nem biztos, hogy lesz jövőre Kínai Nagydíj

Bő egy hónapja tették közzé a rekordot jelentő 24 fordulóból álló 2022-es Formula-1-es versenynaptárt, amelyben három év kényszerszünet után ismét feltűnt a Kínai Nagydíj is április közepi időponttal. Csakhogy a távol-keleti országban továbbra is időről időre komoly lezárásokat rendelnek el a koronavírus miatt, így kérdéses lehet, hogy meg tudják-e tartani jövőre a sanghaji futamot. Maga Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója is elismerte nemrég, hogy benne van a pakliban, hogy 2023-ban sem lesz futam Kínában: „Bár a koronavírus-helyzet továbbra is problémát jelent Kínában, és nem tekinthető biztosnak, hogy 2023-ban versenyezni fogunk ott, de folyamatosan vizsgáljuk a helyzetet és tájékoztatunk mindenkit a fejleményekről” – mondta el a GrandPrix247.com portál által idézett Domenicali a Liberty Media harmadik negyedéves bevételi jelentése során.

Az F1-es mezőny egyetlen kínai pilótája, Guanyu Zhou ugyanakkor bizakodó annak kapcsán, hogy jövőre hazai közönség előtt szerepelhet: „Meglátjuk, milyen lesz a Covid-helyzet áprilisban. Még mindig jó esély van rá, hogy megtartsák. Vannak kérdőjelek azzal kapcsolatban, hogy áprilisban lesz-e vagy az év későbbi részében, meglátjuk majd” – fogalmazott az Alfa Romeo pilótája.

A RacingNews365.com értesülései szerint az is szerepel valóban a vészforgatókönyvek között, hogy ha áprilisban nem is tudják megrendezni a Kínai Nagydíjat, a szezon későbbi részére időzíthetik át. Ez nyilván egy másik futammal való időpontcserével valósulhatna meg a sűrű menetrend miatt. A szaklap szerint az biztosan nem lenne az F1-es vezetőség ínyére, ha négyhetes szünet keletkezne a sanghaji viadal esetleges kiesésével, s ha nem halasztásról és cseréről, hanem törlésről lenne szó, szóba kerülhet az is, hogy egy héttel előrébb hozzák az Azerbajdzsáni Nagydíjat, rövidítve a rést a fordulók között.

f1-kina-start-dppi

fotó: DPPI

WTCR: Azconáé a bahreini pole, Michelisz a 4.

A rendhagyó menetrendnek köszönhetően már helyi idő szerint péntek délben sor került a WTCR bahreini időmérőjére. A pole-pozíciót a bajnokságot is vezető Mikel Azcona zsebelte be a Hyundaijal, megelőzve az audis Nathanael Bethont és fő üldözőjét, a hondás Nestor Girolamit. A magyarok közül Michelisz Norbert szerepelt a legjobban: a 2019-es világkupagyőztes bejutott a Q3-ba, ahol két szektor után még óriási előnnyel vezetett, s végül a negyedik helyet kaparintotta meg – elképzelhető, hogy azért, mert a kelleténél többet vett vissza a büntetősúlyok számítását is szem előtt tartva.

A Q3-as mezőnyt amúgy a szabadkártyás harmadik Hyundai-pilóta, Nicky Catsburg tette teljessé, aki a második szakaszban egyetlen ezredmásodperccel ütötte ki onnan az így hatodik helyen záró Tassi Attilát. A Zengő Motorsport kapcsán jó hír, hogy az első szabadedzés kihagyása után már részt tudnak venni a hétvégén, s a Nagy Dániel és Boldizs Bence duó a 11. és 12. helyekre kvalifikált, azaz előbbi épp csak lecsúszott a fordított rajtrácsos pole-ról (amelyet Mehdi Bennani szerzett meg).

A Túraautó-világkupa első bahreini futama ma 17 órakor, a második verseny szombat reggel 8 órakor startol magyar idő szerint.

azcona-bahrein-pole-wtcr-dppi

fotó: DPPI

Ecclestone szerint Verstappen azt tehet, amit csak akar

Max Verstappen elképesztő dominanciával szerezte meg karrierje második világbajnoki címét idén, és semmi sem indokolja jelenleg, hogy ne szerezzen újabb címeket a jövőben Bernie Ecclestone szerint. „Azért van ott, hogy győzzön és megnyerje a világbajnokságot. Jelenleg pontosan ezt teszi, és semmi sem akadályozza meg abban, hogy azt tegye, amit akar. Hogy mennyi címet nyerhet még, csak attól függ, fejlődni tud-e a csapat. Minden srácnak, aki világbajnokságot nyer, a csapatára kell támaszkodnia, ha nincs meg ez a támogatás, akkor nem fog sikerülni nekik. Jelenleg minden rendben van, és nincs ok arra, hogy ne legyen még jobb” – mondta el a német RTL-nek adott interjúban a 92 éves üzletember.

Fittipaldi igazat adott Alonsónak: szerinte is többet érnek Verstappen vb-címei

Komoly visszhangot váltott ki néhány hete Fernando Alonso azzal a nyilatkozatával, amelyben arról beszélt, hogy Max Verstappen és a saját világbajnoki sikerei többet érnek például Lewis Hamilton címeinél, mivel a britnek a legtöbbször csak a saját csapattársa volt az ellenfele, míg a hollandnak és a spanyolnak más istállók versenyzői ellen kellett küzdenie. A hírverés láttán persze Alonso a közösségi médiában közzétett posztban finomította az álláspontját és jelezte, hogy szerinte minden vb-cím értékes.

Mindenesetre most a korábbi kétszeres világbajnok, Emerson Fittipaldi az Alpine pilótája mellé állt: „Nehéz ezt kielemezni, de amire Fernando rámutatott, annak van létjogosultsága, mivel jelenleg az F1 rendkívül versenyképes. Sokkal jobban, mint amikor Lewis nyerte a világbajnoki címeit a csapattársa ellen. Most itt van Max, aki rengeteg különböző pilóta ellen harcol. Ha belegondolunk, igen, Fernandónak igaza van. A színvonal, a legjobb öt autó közötti különbség bármely idei időmérőn nagyon szoros. Sokkal szorosabb, mint amikor Lewis és Nico vagy Lewis és Bottas voltak az élen. Ők eléggé a mezőny fölött álltak. Most viszont rendkívül szoros a mezőny, és ez tetszik” – nyilatkozta a brazil legenda a VegasInsidernek.

hamilton-alonso-verstappen-dppi

fotó: DPPI

Este már F1-es időmérő és WTCR-futam – itt a pénteki menü

A sprint miatt rendhagyó a menetrendje a Formula-1-es Sao Pauló-i Nagydíjnak, ahol már pénteken kvalifikációt rendeznek. De ugyanez igaz a WEC és a WTCR közös bahreini hétvégéjére, ahol ráadásul a túraautósok ma már versenyezni is fognak – mutatjuk a pénteki menetrendet a tv-közvetítésekkel együtt:

09:00 - 10:00 WEC, 3. szabadedzés  
10:40 - 11:40 WTCR, Időmérő (tv: Eurosport 1, élő)
14:50 - 15:20 WEC, Időmérő  
16:30 - 17:30 Formula-1, 1. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)
17:05 WTCR, 1. futam (tv: Eurosport 1, élő)
20:00 - 21:00 Formula-1, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

 

A versenyhétvége teljes programja IDE KATTINTVA érhető el.

f1-interlagos-day0-dppi

Lezárta a Sky-bojkottot Verstappen

A legutóbbi, mexikói hétvégén a Red Bull és Max Verstappen úgy döntött, nem nyilatkozik a Sky Sports stábjának, mivel érzésük szerint többször is tiszteletlenül fogalmaztak velük kapcsolatban a szezon során: riporterük, Ted Kravitz például arra utalt, hogy „elrabolták” 2021-ben Lewis Hamiltontól a világbajnoki címet.

A Mexikóvárosi Nagydíj után állítólag békülni igyekeztek a felek, s az interlagosi csütörtöki médianap során úgy tűnt, ez meg is történt, hiszen Verstappen válaszolt a Sky Sports kérdésére. Később pedig ki is mondta, hogy lezártnak tekintik a történteket: „Igen, lezártuk az ügyet. Úgyhogy továbbléptünk” – fogalmazott a kétszeres világbajnok holland pilóta.

verstappen-mikrofon-dppi-brazil-day0

fotó: DPPI

Még tart a szavazás!

Sokezer szavazó adta már le voksát arra, hogy ki legyen az év magyar autóversenyzője – és a szavazás még csak féltávnál tart! Az Autósport évkönyv című szezonösszefoglaló kiadványunk nem csupán szerkesztőségünk 50-es toplistáját tartalmazza majd, hanem egyúttal a rajongói szavazás eredményét is. A listán jelenleg Csomós Miklós áll az élén Kiss Norbert mögött, de a WRC-hétvégén is megforduló Bútor Róbert, a szenzációs vb-dobogót szerző Hideg Ádám és az önmagához képest gyengébbb szezont futó Michelisz Norbert is az élmezőnyben található! Mondjátok el ti is véleményeteket IDE vagy a képre kattintva!

top50-magyar-2022-szavazas

F1-es szabadedzésen debütál az idényzárón a Formula-2 bajnoka

Bár versenyzői ülést nem kapott 2023-ra, Felipe Drugovich már teljesítette első Formula-1-es köreit: az Aston Martin újonnan indított versenyzői akadémiájának tagja a múlt héten több mint 300 kilométert tett meg Silverstone-ban a tavalyi versenygéppel, az AMR21-essel. Ezzel pedig immár teljesítette annak feltételeit, hogy részt vehessen egy nagydíjhétvége szabadedzésén, az Aston Martin így máris megadja neki a lehetőséget: a Formula-2 friss bajnoka a jövő hétvégi évadzáró Abu Dhabi Nagydíj első tréningjén Lance Stroll autóját fogja vezetni.

„Lenyűgöző volt megszerezni az első tapasztalatokat egy Formula-1-es autóval” – mondta el a fiatal brazil. „Rengeteget tanultam és elvégeztük a szükséges munkát, megtettük a szükséges kilométereket, hogy készen álljak Abu Dhabira. Az időjárás kissé trükkös volt, de azért száraz pályán is sokat köröztünk, mielőtt a nap végén vizes pályán tettük ugyanezt. Lenyűgözött az autó teljesítménye: például a váltások simasága, valamint az oldalirányú tapadás, amely óriási tempót tesz lehetővé a kanyarokban. Nagyon élveztem a napot, először tudtam igazán együtt dolgozni a csapattal” – fogalmazott Drugovich, aki Abu Dhabiban természetesen az F2-es futamokon is rajthoz áll még – igaz, azok már tét nélküliek lesznek számára.

drugovich-aston-teszt

Ételmérgezést kaphatott Norris, De Vries készenlétben

Rövid posztban számolt be arról a McLaren, hogy Lando Norris nem érzi jól magát, ezért ma a szállodájában fog pihenni. A csapat közlése szerint ételmérgezésre gyanakodnak, az okozhatja a rosszullétet a brit pilótánál. Egyelőre attól nem kell tartani, hogy Norris versenyzése veszélyben lenne a Sao Pauló-i Nagydíjon, a McLaren arra számít, hogy pénteken már ott tud lenni velük a pályán, így csak a csütörtöki médianapot kell kihagynia.

Ha viszont mégsem tudna versenyezni, Nyck de Vries ugorhatna be hozzájuk, miután az alakulat megerősítette Will Buxton F1-es riporternek és a RacingNews365.com szaklapnak is, hogy ő az egyetlen (Mercedesszel közös) tartalékosuk, aki Interlagosban tartózkodik.